جام‌جم از حال و هوای حاکم بر زیست‌بوم نوآوری کشور در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری(اینوتکس 2019) گزارش می‌دهد

نمایش زنجیره کسب‌وکار

اینجا برای ورود یا باید عضوی از خانواده بزرگ زیست‌بوم کسب‌وکار باشی یا حداقل علاقه‌مند به افزایش اطلاعات و آگاهی در حوزه کسب‌وکارهای جدید و نوآورانه؛ وگرنه در این فضای بزرگ 9000 مترمربعی خوش آب و رنگ در نمایشگاه بین‌المللی جایی برای پرسه‌زنی بی‌هدف نیست. اینجا همه در تکاپو هستند. یکی به دنبال ارائه ایده‌هایش به سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه و جان بخشیدن به کسب‌وکارش، دیگری برای پر و بال دادن به استارت‌آپ‌های نوپا و کوچک غرفه‌ای زده، برخی هم نماینده مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که کنار هم می‌خواهند فضایی پر ظرفیت برای تحرک کسب‌وکار دانش‌بنیان ایجاد کنند. اما داستان به همین غرفه‌ها ختم نمی‌شود! اینجا اگر صاحب ایده‌ای بتواند سرمایه‌گذاری را متقاعد کند، برای صحبت‌های جدی‌تر دور از همهمه سالن بازدید، اتاقک‌های تعبیه شده در گوشه‌ای از این محوطه، جای خوبی برای صحبت‌های رو در رو‌ست. گروهی برای افزایش دانش و مهارتشان در رویدادهای آموزشی شرکت می‌کنند. آنها که زرنگ‌تر بودند و پیشتر طرح‌های خود را برای ارائه به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند ارسال کرده بودند، حالا در کافه‌ای در گوشه دیگری از سالن با سرمایه‌گذارشان ملاقات می‌کنند و پیشنهادهای کاری را رد و بدل می‌کنند. اینجا حتی نوجوانان و جوان‌ترهایی که هنوز وارد دنیای کسب‌وکار نشده‌اند نیز از قلم نیفتاده‌اند. رویدادها و جلسات آموزشی زیادی برای ایجاد دیدگاه مناسب از زیست‌بوم‌های نوآورانه کسب‌وکار برای دانش‌آموزان در حال برگزاری است. از قدم‌زدن میان این همه غرفه متفاوت و پر ایده خسته شده‌اید؟ در هر قسمت از این نمایشگاه، فضایی برای استراحت و پذیرایی و امکان تبادل نظر با افراد دیگر تعبیه شده است. اینجا همه چیز برای پرورش ایده‌های ناب و راه‌اندازی کسب‌وکارهای خلاقانه وطنی مهیاست. به هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (INOTEX 2019) خوش آمدید!
کد خبر: ۱۲۱۱۹۰۵

در هفته‌ای که گذشت اهالی کسب‌وکارهای جدید و استارت‌آپ‌های کشور روزهای پر جنب و جوشی را سپری کردند. هشتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری که از یکشنبه 19 خرداد 98 با سخنرانی سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری آغاز به کار کرده بود، چهارشنبه پس از گذراندن چهار روز پر از چالش و تبادل نظر اهالی زیست‌بوم کسب‌وکار به کار خود خاتمه داد. اکبر قنبرپور، دبیر این نمایشگاه در خصوص فعالیت‌های اینوتکس طی هشت دوره برگزاری به جام‌جم می‌گوید: «نزدیک به هزار شرکت در هفت دوره گذشته در این نمایشگاه مشارکت داشتند و بیش از 25 هزار بازدیدکننده نیز در دوره‌های پیش از این نمایشگاه بازدید کرده‌اند. تا سال 95 هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه بیشتر انتقال فناوری از کشورهای خارجی بود، بنابراین از شرکت‌های فناور خارجی متعددی برای شرکت در نمایشگاه دعوت می‌شد تا ارتباط مورد نیاز برای انتقال دانش و فناوری روز دنیا به فناوران داخلی فراهم شود.»
وی با اشاره به تحول نگرش نمایشگاه از سال 96 می‌افزاید: «در دو سال گذشته تمرکز نمایشگاه به زیست‌بوم‌های نوآوری داخل کشور معطوف شد؛ به طوری که در سال 97 از تمام اجزای این زیست‌بوم برای شرکت در نمایشگاه دعوت به عمل آمد و حدود 300 شرکت و استارت‌آپ در هفتمین نمایشگاه اینوتکس شرکت داشتند. امسال این نمایشگاه با حضور بیش از 400 شرکت دانش‌بنیان، استارت‌آپ، پارک‌های علم‌وفناوری و شتاب‌دهنده در مساحتی دو برابر سال گذشته برگزار شد.» نمایشگاه امسال در سه بخش بازدید از غرفه‌ها، شرکت در رویدادها و فعالیت‌های جانبی برگزار شد. تقی‌پور در رابطه با رویدادهای نمایشگاه امسال تصریح می‌کند: «رویدادها در دو سطح تجاری و ترویجی برگزار شدند. رویدادهای ترویجی با هدف آموزش و رفع نیازهای فعالان حوزه کسب‌وکار در قالب سخنرانی‌ها و مناظره‌ها ارائه شدند. همچنین هدف از برگزاری رویدادهای تجاری ایجاد ارتباط میان ایده‌پردازان و صنعت با هدف تجاری‌سازی ایده‌های خلاقانه و همچنین رفع نیازهای موجود در بخش صنعت با برگزاری چالش‌های حل مشکلات صنعت بود که در قالب چند رویداد طی روزهای برگزاری نمایشگاه اجرایی شدند.»
ایجاد فضای موثر برای برقراری ارتباط
در حاشیه این نمایشگاه فعالیت‌های جنبی نیز برای دستیابی بهتر به اهداف اصلی نمایشگاه در نظر گرفته شده بود. غرفه تجربه فناوری فضایی برای تجربه فناوری‌های روز مانند واقعیت مجازی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرد. بخش اینوجوان برای آشنایی نوجوانان با فضای کسب‌وکارهای امروزی در نظر گرفته شد بود. همچنین چند فضای استراحت برای ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر میان شرکت‌کنندگان تعبیه شد بود.
از دیگر فعالیت‌های جانبی نمایشگاه می‌توان به کافه سرمایه اشاره کرد. در فراخوان نمایشگاه، افرادی که صاحبان ایده جدیدی بودند یا استارت‌آپ‌هایی که به دنبال سرمایه‌گذار مناسب برای توسعه کسب‌وکارشان بودند، می‌توانستند در وبگاه نمایشگاه درخواست خود را ثبت کنند و برای ارائه کسب‌وکارشان به سرمایه‌گذار آموزش ببینند. از طرف دیگر این درخواست‌ها پیش از نمایشگاه‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران مشتاق قرار گرفت و به این ترتیب پل ارتباطی اولیه میان ایده‌پرداز یا استارت‌آپ و سرمایه‌گذار احتمالی برقرار شد. برای تعامل رو‌در رو میان این افراد غرفه‌ای با نام «کافه سرمایه» با فضایی مشابه کافه‌ها برای امکان نشستن و صحبت‌های جدی‌تر یا به اصطلاح برگزاری جلسات B2B در فضای نمایشگاه طراحی شده بود. همچنین اتاق‌هایی نیز برای برگزاری جلسات تجاری برای ایجاد ارتباط اولیه پس از بازدید شرکت‌کنندگان از غرفه‌ها در نمایشگاه تعبیه شده بود که در صورت نیاز بتوانند در محیط مناسبی دقایقی بنشینند و نحوه همکاری و تعاملشان را مشخص کنند.
از دیگر امکاناتی که به عنوان بخش جانبی نمایشگاه در نظر گرفته شده بود، اختصاص غرفه‌ای به منتورها یا همان مربیان کسب‌وکار بود. شرکت‌کنندگان می‌توانستند با مراجعه به این غرفه در قالب جلسات 30 دقیقه‌ای از خدمات مشاوره‌ای این مربیان برخوردار شوند. در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، شش شرکت فناور و فعال در حوزه کسب‌وکارهای جدید بخش خصوصی نیز از فناوری‌های جدید خود رونمایی کردند. همچنین از روز سه‌شنبه اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه نیز در کنار نمایشگاه اینوتکس برگزار شد.
اعلام آمادگی برای توسعه فضای کسب‌وکارهای جدید
در کنار استارت‌آپ‌های کوچک‌، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، مرکز نوآوری بانک رفاه و شتاب‌دهنده‌های متعدد دولتی و خصوصی مانند شتاب‌دهنده‌های وابسته به بانک‌های خصوصی یا شتاب‌دهنده‌های خصوصی تخصصی در حوزه‌های مختلف فناوری، زیست‌فناوری، فین‌تک و ... نیز در نمایشگاه اینوتکس برای ایجاد بستر مناسب به‌منظور رشد کسب‌وکارهای داخلی نوپا حضور داشتند. باشگاه کسب‌وکار دانش‌بنیان باکس، یکی از مجموعه‌هایی است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چند شرکت‌ سرمایه‌گذار خصوصی و جمعی از فارغ‌التحصیلان و استادان دانشگاه صنعتی شریف، آماده ارائه خدمات مختلف به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نوپاست.
هدف اصلی از ایجاد این باشگاه گردهم‌آوردن اجزای زنجیره زیست‌بوم کسب‌وکار در کنار یکدیگر برای افزایش تعامل میان این اجزا و رشد سریع‌تر کسب‌وکارهای نوین در کشور است. برگزاری رویدادهای متعدد کسب‌وکار، دوره‌های آموزشی مرتبط با نیاز کسب‌وکارهای روز و برقراری حلقه ارتباطی میان ایده‌پرداز و سرمایه‌گذار از جمله فعالیت‌های این باشگاه دانش‌بنیان است.
در کنار شتاب‌دهنده‌‌های متعددی که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند، حضور شتاب‌دهنده‌هایی که در حال پر و بال دادن به کسب‌وکارهای خارج از تهران هستند، می‌تواند نویدبخش رشد و توزیع متوازن کسب‌وکارهای جدید در سراسر کشور باشد. شتاب‌دهنده دانش‌بنیان فردوسی یکی از همین شتاب‌دهنده‌های خارج از تهران است که اولین شتاب‌دهنده دانش‌بنیان در شرق کشور محسوب می‌شود. این مجموعه تاکنون از میان 400 درخواست از طرف استارت‌آپ‌ها، 34استارت‌آپ را شتاب‌دهی کرده و ده استارت‌آپ، خروجی فعلی این مجموعه است. این شتاب‌دهنده در حوزه رسانه، بازی‌وسرگرمی، خدمات شهری و گردشگری و همچنین آموزش بازاریابی محتوا فعالیت می‌کنند.
این مجموعه همچنین در کنار خدماتی که به استارت‌آپ‌های در حال شتاب‌دهی ارائه می‌کند، خدمات آموزشی و برگزاری رویدادهای کسب‌وکار را نیز در فهرست فعالیت‌های خود قرار داده است. علی بنایی، مدیر روابط عمومی این شتاب‌دهنده دانش‌بنیان به جام‌جم می‌گوید: «ما در نظر داریم تا سال 1400 به اثرگذارترین شتاب‌دهنده شرق کشور تبدیل شویم و خدمات خود را برای ورود به کشورهای فارسی‌زبان همسایه ایران توسعه دهیم.»
این شتاب‌دهنده سال دومی است که در نمایشگاه اینوتکس شرکت کرده و به عقیده بنایی، این نمایشگاه از موثرترین نمایشگاه‌ها در حوزه نوآوری و فناوری است و به‌خوبی توانسته رسالت خود را برای جذب اجزای فعال در زیست‌بوم کسب‌وکار کشور انجام دهد. وجود چنین فضایی امکان برقراری ارتباط بین فعالان حوزه کارآفرینی و نوآوری را به مراتب تسهیل می‌کند.

عسل اخویان طهرانی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها