پس از مصری‌ها، کویتی‌ها هم می‌گویند احتمال دارد نشست منامه به تعویق افتد

نشست منامه زیر سؤال

پس از ابراز نارضایتی مصری‌ها، اردنی‌ها و مراکشی‌ها، حال کویتی‌ها نیز با نوعی ابراز گلایه و تردید می‌گویند احتمال دارد نشست منامه در تاریخ معین شده برگزار نشود. نشست منامه نخستین تجربه اجرایی طرح موسوم به «معامله قرن» است که به سفارش و فشارهای آمریکا قرار است در بحرین برگزار شود. گروه‌های فلسطینی ضمن اعلام انزجار از برگزاری این نشست از کشورهای مسلمان و عرب خواسته‌اند آن را تحریم کنند. قرار است همزمان با برگزاری این نشست، تظاهراتی سراسری در جهان اسلام برگزار شود.
کد خبر: ۱۲۱۱۶۴۵

خالد الجارا...، معاون، وزیر خارجه کویت می‌گوید: با توجه به انتخابات زودهنگام در اسرائیل و مسائل دیگر، احتمال تعویق برگزاری نشست اقتصادی منامه درباره موضوع فلسطین وجود دارد. به گزارش فارس، جارا... در حاشیه مراسم سفارت روسیه گفت، سخن گفتن درباره مشارکت یا عدم مشارکت کویت در نشست اقتصادی منامه زود است هر چند هنوز کویت دعوتنامه‌ای برای این نشست دریافت نکرده ‌است .
نشست اقتصادی بحرین برای روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) برنامه‌ریزی شده است. قرار است در این نشست وزیران اقتصاد به همراه سران شرکت‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی حضور پیدا کرده و در آن چهار موضوع اصلی را بررسی کنند. این موضوعات عبارتند از: زیرساخت‌ها، صنعت، توانمندسازی مردم و اصلاحات حکومتی تا از این طریق منطقه فلسطین قابلیت سرمایه‌گذاری پیدا کند. گفته می‌شود این نشست در پی فشارهای آمریکا و توصیه‌های جراد کوشنر، مشاور کاخ سفید و داماد رئیس‌جمهور آمریکا به همراه جیسون گرینبلات، نماینده آمریکا در امور خاورمیانه برنامه‌ریزی شده است. این دو نفر جزو کسانی هستند که از آنها به عنوان مبتکران طرح موسوم معامله قرن یاد می‌شود. طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آنها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.
از دعوت تا تحریم
پس از آن‌که دولت دونالد ترامپ اقدام به معرفی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت دولت جنایتکار اسرائیل کرد، برخی همفکرهای آمریکایی بر آن شدند تا تنور گرم است نان خود را چسبانده و طرح موهومی به نام معامله قرن را به پیش برند. آنها که تاکنون بارها وعده افشای این طرح را داده و هر بار عقب نشینی کرده اند تصمیم گرفتند در یک اقدام عملی این طرح را از نشستی در بحرین به اجرا بگذارند. با اعلام این خبر، کشورهای همسو با عربستان سعودی از آن حمایت کرده و گفتند در این نشست شرکت خواهند کرد. با این حال برخی کشورهای دیگر عرب ازجمله لبنان، قطر وعراق گفتند در آن شرکت نخواهند کرد و اردن، مراکش و مصر نیز در این‌باره تردید‌هایی را مطرح کرند. این درحالی است که برخی کشورهای اروپایی به همراه سازمان ملل متحد نیز گفته‌اند دراین نشست شرکت نخواهند کرد .
درهمین خصوص، برخی منابع آگاه مصری گزارش دادند که مخالفت کشورهای عربی و اروپایی با حضور در نشست اقتصادی منامه، بحرین را در تنگنای واقعی قرار داده است. این منابع در مصاحبه با وبگاه «الخلیج آنلاین» گفتند بحرین از اثرگذاری قدرتمند بر کشورهای عربی برخوردار نیست و بنابراین ممکن است که این نشست شکست بخورد. این شکست به منزله وارد آمدن ضربه بزرگ به دولت آمریکا و کشورهای عربی موافق برگزاری این نشست خواهد بود. از جمله اولین مخالفان برگزاری این نشست، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین بودند. تشکیلات خودگردان ضمن انتقاد شدید از طرح موسوم به معامله قرن از کشورهای عرب خواست که این اجلاس را تحریم کنند. روز پنجشنبه گذشته نیز جنبش مقاومت اسلامی حماس از کشورهای عرب و مسلمان خواست این نشست را تحریم کنند .
تکذیب اردن
چهارشنبه گذشته، یک مقام اردنی ادعای مقام کاخ سفید را درباره پاسخ امان به دعوت آمریکا برای حضور در نشست منامه تکذیب کرد. به گزارش رویترز، پیش از این یک مقام آمریکایی مدعی شده بود مصر، اردن و مراکش به واشنگتن اعلام کرده‌اند در کنفرانس منامه شرکت می‌کنند. اما تا اینجای کار اردن تکذیب کرده و مصر نیز قبلا تردیدهایی را درباره موفقیت این نشست ابراز داشته بود. هفته گذشته ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن با اشاره به کنفرانس ضد فلسطینی منامه تاکید کرد: هیچ راهکار اقتصادی نمی‌تواند جایگزین راه‌حل سیاسی باشد و به نزاع میان فلسطینیان و اعراب پایان دهد. وزیر خارجه اردن ضمن هشدار درباره تبعات عدم پیشرفت روند سیاسی برای حل نزاع میان دو طرف، تاکید کرد که ادامه اشغالگری در سرزمین فلسطین باعث افزایش ناامیدی و تشدید مشکلات مردم فلسطین و نادیده گرفتن حقوق آنها می‌شود.
حتی هفته گذشته در خبرها آمده بود که دولت‌های مراکش و اردن به‌رغم درخواست آمریکا برای شرکت در نشست پایتخت بحرین، رسما اعلام کرده‌اند در آن شرکت نخواهند کرد. سعدالدین العثمانی، نخست‌وزیر مراکش به خبرنگاران گفت از مشارکت کشورش در کنفرانس مزبور اطلاعی ندارد. اینها همه نشان می‌دهد که کشورهای عربی از مشارکت در نشست منامه اکراه دارند و اگر فشارهای آمریکا نباشد هیچ کدام حاضر به مشارکت در این نشست نیستند. پیش از این جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان به صراحت گفته بود کشورش در کنفرانس بحرین شرکت نخواهد کرد.
دروغگویی کاخ سفید
بنابراین به نظر می‌رسد بازار گرمی‌های آمریکا برای نشست منامه بیشتر از سر استیصال است و کاخ سفید به‌شدت در این‌باره دروغگویی می‌کند؛ به طوری که یک روز پس از اعلام کاخ سفید مبنی بر این‌که مصر، اردن و مراکش برای حضور در نشست منامه اعلام آمادگی کرده‌اند رویترز به نقل از یک مقام مسؤول اردن گزارش داد که امان هنوز به دعوت واشنگتن برای مشارکت در کنفرانس اقتصادی منامه واکنش نشان نداده است. از‌سوی دیگر ملک عبدا... پادشاه اردن در دیدار با محمد ششم پادشاه مراکش نیز با بیان این‌که هیچ تغییری در موضع اردن درباره مساله فلسطین ایجاد نشده است از موضع همسوی پادشاه مراکش در این ارتباط قدردانی کرد. به‌نظر می‌رسد دروغ و خبرسازی کاخ سفید در‌خصوص اعلام آمادگی اردن و مصر برای مشارکت در نشست منامه بر این مبنا باشد که بدون موافقت این دو کشور در خصوص واگذاری بخشی از خاک خود به فلسطینی‌ها، طرح معامله قرن قابلیت اجرا نخواهد داشت و البته در غیاب اردن و مصر و طرف فلسطینی، حتی مشارکت دیگر کشورها در نشست منامه سودی برای برگزارکنندگان نخواهد داشت و این نشست به نشستی نمایشی مبدل خواهد شد.

شصت ودومین راهپیمایی غزه
روز گذشته شصت و دومین راهپیمایی بازگشت با موضوع مخالفت با اظهارات سفیر آمریکا مبنی بر الحاق کرانه باختری به اسرائیل برگزار ‌شد. پیش از آن نیز هواپیماهای متجاوز صهیونیستی با حمله به غزه یکی از پایگاه‌های مقاومت در شرق منطقه الزیتون را هدف قرار دادند. اخیرا دیوید فریدمن سفیر آمریکا در رژیم صهیونیستی در اظهاراتی تحریک‌آمیز خواستار الحاق کرانه باختری به اسرائیل شده بود.
این اظهارات نیز که در ادامه طرح موسوم به معامله قرن بیان می‌شد موجی از محکومیت و انزجار را به دنبال داشت. هفته گذشته هیات عالی ملی راهپیمایی‌های بازگشت و شکستن محاصره با توجه به همین مساله اعلام کرد راهپیمایی جمعه آینده با عنوان جمعه مخالفت با الحاق کرانه باختری (به مناطق اشغالی) و در پاسخ به اظهارات دیوید فریدمن سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی برگزار خواهد شد. این هیات یک بار دیگر اعلام کرد راهپیمایی ما به صورت مسالمت‌آمیز خواهد بود و به سمت اردوگاه بازگشت در شرق غزه حرکت خواهیم کرد .

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها