پنجمین حمله موشکی و پهپادی انصارا... به عربستان در کمتر از یک ماه

حمله موشکی به فرودگاه أبها

گروه‌های مقاومت یمن درادامه حملات موشکی و پهپادی اخیر خود صبح روزگذشته با موشک‌های کروز فرودگاه بین‌المللی أبها در جنوب عربستان را هدف قرار داده و با این حمله یک شگفتی جدید آفریدند. این شگفتی تا حدی بود که بلافاصله متجاوزان سعودی را وادار به اعتراف کرد و بر آن داشت تا این بار به جای تهدید و ارعاب اقدام به نوحه سرایی کرده و حمله دیروز را یک «جنایت جنگی» توصیف کنند. این حمله درست پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات انصارا... یمن گفتند اگر فرودگاه صنعا باز نشود فرودگاه‌های عربستان را هدف قرار خواهند داد.
کد خبر: ۱۲۱۱۳۲۴

شبکه المسیره یمن اعلام کرد، صبح چهارشنبه (ساعت 2 و 22 دقیقه بامداد) گروه انصارا... حمله‌ای با موشک بالستیک کروز به فرودگاه أبها در جنوب عربستان انجام داده است. به گفته این منبع به صورت هم زمان سه موشک نیز به تجمعات ائتلاف سعودی در جبهه عسیر شلیک شده است. یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن تایید کرد که این موشک‌ها به صورت دقیق شلیک شده و به اهداف خود اصابت کرده‌اند‌.
به گفته وی موشک شلیک شده، از نوع بالدار و هدایت شونده کروز بوده است. به طوری که حتی پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا هم نتوانست این موشک را رهگیری کند. سریع افزود: موشک کروز شلیک شده به فرودگاه أبها موجی از ترس و وحشت را در اردوگاه متجاوزان به وجود آورده است‌. وی همچنین یاد آور شد حمله امروز در چارچوب پاسخ به جنایت‌های دشمن و محاصره ظالمانه علیه ملت یمن است.
حملات دقیق و حساب شده
انصارا... روز سه‌شنبه نیز حملات پهپادی به پایگاه هوایی ملک خالد در منطقه خمیس مشیط در جنوب غرب عربستان انجام داد. دو روز پیشتر نیز حمله‌ای پهپادی به فرودگاه جیزان (جازان) در جنوب غرب عربستان صورت گرفت. گفته می‌شود در مجموع حمله دیروز پنجمین حمله موشکی و پهپادی به مواضع متجاوزان سعودی به شمار می‌رود. این حملات که به صورتی دقیق وحساب شده صورت می‌گیرد قدرت و توان نظامی گروه‌های مقاومت در یمن را به نمایش می‌گذارد. قدرت و توانی که کارشناسان چندی پیش در باره آن صحبت کرده و یاد آور شدند موازنه قوا در منطقه به نفع حوثی‌ها تغییر کرده است و عربستان سعودی در صورت عدم عقب نشینی از خاک یمن متحمل خسارت‌های سنگین تری خواهد شد. علی القحوم، عضو شورای سیاسی انصارا... یمن می‌گوید: اگر فرودگاه‌های یمن تعطیل بماند، فعالیت فرودگاه‌های متجاوزان را نیز متوقف خواهیم کرد. وی افزود: متجاوزان باید به جنگ یمن پایان دهند زیرا در غیر این صورت، ارتش یمن، بانک گسترده‌ای از اهداف را بمباران می‌کند. امروز معادله جنگ یمن تغییر کرده است و دشمنان باید این موضوع را درک کنند. یمن دیگر لقمه آسانی برای آنها نخواهد بود.
عربستان و امارات از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. بر اثر این تجاوز تاکنون بیش از صد هزار یمنی کشته شدند.این جنگ همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبه‌رو کرده است.
واکنش عربستان
ائتلاف سعودی علیه یمن، دیروز برای نخستین بار بلافاصله بعد از انجام یک حمله به وقوع آن اعتراف کرد و گفت یک موشک ارتش یمن به فرودگاه «أبها» اصابت کرده است. فرودگاه منطقه‌ای أبها که گفته می‌شود از سال 2016 به فرودگاه بین‌المللی تبدیل شده، در منطقه «عسیر» در جنوب غرب عربستان سعودی واقع شده است. به گزارش شبکه العربیه، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی اقدام ارتش یمن را اقدام تروریستی توصیف کرد و اعلام کرد «گلوله حوثی به سالن ورود فرودگاه بین‌المللی أبها اصابت کرده است». به ادعای ائتلاف سعودی، در این حادثه 26 غیرنظامی زخمی شده و برج مراقبت فرودگاه نیز از مدار کار خارج و تعطیل شده است. منابع یمنی گفتند به دنبال این حمله تردد ناوگان هوایی عربستان در فرودگاه أبها متوقف شد. به گفته این منابع این دومین بار است که یگان موشکی یمن منافع مرتبط با ائتلاف سعودی را هدف قرار می‌دهد. پیش تر نیز در دسامبر سال 2017 ارتش یمن تأسیسات اتمی براکه ابوظبی را هدف قرار داده بود.
شبکه خبری اسکای نیوز عربی در گزارشی مفصل در باره جزییات این حمله نوشت: «از بین زخمی‌ها 3 زن هندی، یمنی و سعودی و 2 کودک سعودی هستند که به بیمارستان منتقل شده اند. همچنین زخم‌های 18 نفر هم سرپایی درمان شده است. با این حال گزارش‌ها حاکی از وارد آمدن خسارت‌های مالی به فرودگاه است». به گزارش همین منبع سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی مدعی شده که این حمله «در حد جنایت جنگی بوده و به صورتی سیستماتیک شهروندان عادی را هدف قرار داده است». وی از بقیه اعضای ائتلاف متجاوز سعودی نیز خواست هرچه سریع تر به این گونه اعمال به گفته او «تروریستی و غیر اخلاقی از سوی شبه نظامیان حوثی» واکنش نشان داده و تدابیری قاطع اتخاذ کنند.
سایر حملات
تجاوز سعودی به یمن همچنان ادامه دارد. به گزارش شبکه خبری المسیره طی 24 ساعت گذشته یک بار دیگر جنگنده‌های متجاوز سعودی مناطقی از استان صعده را هدف حملات هوایی خود قرار دادند. در این میان، مناطق رازح و منبه واقع در صعده هدف بیشترین حملات قرار گرفتند. همزمان نیروهای مقاومت یمن نیز اعلام کردند در عملیات تک تیراندازان در جنوب حیران و شرق مثلث عاهم در استان حجه، 29 مزدور دشمن کشته و یا زخمی شدند. از استان البیضاء هم خبر می‌رسد که دو فروند موشک زلزال 1 به تجمعات مزدوران در الهضبه شلیک شده است. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌گویند موفق شده اند شماری از مزدوران سعودی در «عسیر» را به هلاکت رسانده و تعدادی دیگر را نیز زخمی کنند. منابع یمنی همچنین تایید کردند که مواضع متجاوزان در شهر مرزی عسیر هدف اصابت ۳ موشک بالستیک زلزال ۱ قرار گرفته است. در جریان این حملات نیز تعداد دیگری از عناصر متجاوز سعودی کشته و زخمی شدند.

تغییر توازن وحشت

به گفته حسن هانی‌زاده تحلیلگر غرب آسیا «شرایط میدانی اکنون به سود نیروهای مقاومت، ارتش و انصارا... تغییر یافته و مقاومت یمن با تکیه بر نیروهای بومی خود سازوکارهای جدیدی را برای تقابل تاثیرگذار با رژیم آل‌سعود تعریف کرده است. عربستان نیز دو سیاست سنتی و نخ‌نماشده خود را همچنان دنبال می‌کند و آن حمله به غیرنظامیان در شهرهای مختلف یمن و اتهام‌زنی‌های گسترده و جریان‌سازی رسانه‌ای علیه ایران و محور مقاومت است». این تحلیلگر برجسته در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم می‌افزاید: «اکنون راهبرد موازنه وحشت از سوی نیروهای مردمی در دستورکار قرار گرفته که قطعا عربستان را در شرایط کاملا دفاعی و غیرتهاجمی قرار خواهد داد. این راهبرد عملیاتی می‌تواند آسیب‌های جدی به تاسیسات نظامی و نفتی رژیم آل‌سعود وارد کند و معادله نظامی را پس از چهار سال جنگ نامتقارن، به سود ملت یمن و نیروهای انصارا... تغییر دهد. قرار گرفتن تاسیسات نظامی و نفتی عربستان در تیر‌رس پهپادهای رادارگریز یمن در کنار موشک‌های بالستیکی نقطه‌زن می‌تواند عرصه‌های میدانی را در سطح بسیار بالایی دگرگون کند.»

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها