بعد از حملات تروریستی و حوادث امنیتی در اواخر ماه مبارک رمضان و اوایل عید سعید فطر در کمربند بغداد و استان‌های نینوا، صلاح‌الدین، دیاله و الانبار نگرانی از فعالیت مجدد داعش همزمان با شروع فصل شدید گرما در عراق رو به ازدیاد گذاشته است.
کد خبر: ۱۲۱۰۸۹۸

به گزارش ایرنا، گرچه فصل گرما در طول چند سال اخیر با توجه به قطع برق و مشکلات در تامین آب شرب سالم یک چالش جدی در عراق بود که باعث بروز تظاهرات و اعتراضات گسترده مردمی می‌شد اما برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تابستان امسال احتمالا تابستان داغ بروز و ظهور مجدد داعش باشد. برخی رهبران سیاسی برجسته عراق نیز از بروز و ظهور احتمالی نسل سوم تروریست‌ها در عراق و منطقه بعد از «القاعده» و داعش خبر می‌دهند. در عین حال عده‌ای نیز از نزدیک شدن مجدد تروریسم به شهرهای بزرگ عراق خصوصا در موصل و بغداد به عنوان یک زنگ خطر یاد می‌کنند .
مشاور برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق در امور امنیتی دیروز در یادداشتی که در رسانه‌های عراق منتشر شد گفت با توجه به اتفاقات پرشتاب و تحولات دراماتیک که در میدان مبارزه با داعش در برهه اخیر در عراق اتفاق افتاده، تابستان امسال شاید تابستان داعش باشد. نویسنده همچنین بر ضرورت گردهمایی رهبران سیاسی عراق حول یک میز گفت‌وگو و رسیدن به اتفاق نظر پیرامون اولویت‌بندی‌های عراق در برابر چالش‌های احتمالی تاکید کرد.
از سوی دیگر روزنامه پرشمارگان العالم چاپ بغداد نوشت ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق و رهبر فراکسیون الوطنیه در پارلمان این کشور با اشاره به تحولات امنیتی روزهای اخیر کشورش، نسبت به نسل جدید تروریسم در عراق و منطقه هشدار داده است. اشاره علاوی به حملات تروریستی در شمال بغداد و استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و الانبار است که در یکی از این حملات که تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی آن را همزمان با ایام عید سعید فطر خنثی کرد، داعش درصدد اشغال مجدد «تکریت» مرکز استان صلاح‌الدین بود. علاوی خواهان تحقیق و تفحص سریع در عملیات تروریستی اخیر خصوصا در مناطق شمال و غرب عراق و مجازات عوامل متهم در این عملیات‌های تروریستی شد.
مهدی تقی از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق به روزنامه «المدی» عراق گفت پارلمان تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی را پیرامون خلل امنیتی که در کمربند بغداد و استان‌های الانبار، نینوا و کرکوک اتفاق افتاده، فرا‌خوانده است. این روزنامه بخشی از علل افزایش محسوس فعالیت داعش را عدم مسلح کردن عشایر در مناطق بیابانی و روستاهای دورافتاده ذکر کرد و نوشت این امر باعث شده عشایر، مناطق محل سکنای خود را ترک کرده و فضا را برای تحرکات داعش فراهم کنند. طبق گزارش این روزنامه عراقی، داعش با اهداف انتقام‌گیری یا تاراج برخی از عشایری که علیه‌اش در طول سنوات گذشته جنگیده بودند، در طول سه ماه گذشته توانسته به تعدادی از روستاها و مناطق دورافتاده در شمال و غرب عراق حمله کند.
به‌رغم همه این هشدارها فرماندهان امنیتی عراق اطمینان می‌دهند که اوضاع تحت کنترل است و حملات اخیر در مقایسه با تهدیدی که داعش قبل از ماه رمضان پیرامون «غزوه رمضان» از آن خبر داده بود، ناچیز دانسته‌اند. براساس گزارش منابع امنیتی و دولت عراق، نیروهای امنیتی این کشور با هوشیاری بالا تمامی این حملات را خنثی کرده و تلفاتی که تروریست‌ها تاکنون از اقدامات اطلاعاتی و امنیتی عراق دیده‌اند به مراتب بیشتر بوده است.
برخی معتقدند بخشی از این ابراز نگرانی‌ها و هشدارها، دارای ابعاد سیاسی و همسو با پاره‌ای سیاست‌های دیکته شده خارجی برای ناآرام جلوه دادن اوضاع داخلی عراق است تا زمینه برای پاره‌ای دخالت‌های خارجی به بهانه‌های واهی فراهم شود. به هرحال تجربیات سال‌های گذشته همواره نشان داده تابستان داغ در عراق، هر سال نقطه جوش عراقی‌ها را بخصوص درباره پاره‌ای احتیاجات اولیه مانند برق و آب بالا می‌برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها