برنامه «همین امروز ، همین امشب» از شبکه سلامت پخش می‌شود

لحظه به لحظه با مخاطب

دهه شصتی‌ها نمایی از مجریان شبکه یک و دو را به یاد دارند که بعد از هر برنامه بر قاب نقره‌ای ظاهر می‌شدند، دکلمه، شعر یا متنی می‌خواندند و از بیننده دعوت می‌کردند تا برنامه بعدی را به تماشا نشینند. به مرور و با حضور شبکه‌های نسل دوم حضور مجری‌ها به محاق فراموشی سپرده شد.
کد خبر: ۱۲۱۰۸۸۲

بعد از سال‌ها و با به میدان آمدن شبکه‌های تخصصی نسل سوم و چهارم برنامه‌های‌ اِم‌سی با تغییراتی به تلویزیون بازگشتند. «همین امروز، همین امشب» برنامه‌ای از شبکه سلامت سیماست که روزانه در هفت بخش روی آنتن می‌رود. مجریان با حضور در استودیوی پخش علاوه بر اطلاع‌‌رسانی در مورد برنامه‌های شبکه، اخبار و اطلاعات حوزه سلامت را اعلام می‌کنند. پاسخگویی به سؤالات مخاطبان از دیگر بخش‌های این برنامه به شمار می‌رود. در این برنامه پاسخ‌های چهار بعد سلامت جسم، روان، اجتماعی و معنوی از نگاه کارشناسی بررسی می‌شود. حضور لحظه به لحظه کارشناسان برای پاسخگویی به مخاطب اصلی‌ترین ویژگی برنامه همین امروز، همین امشب است.
حضور مخاطب در لحظه روی آنتن
رعنا چگینی، تهیه‌کننده برنامه اهل هیاهو نیست و در آرامش کامل تیمش را راهبری می‌کند. او ارتباط دو جانبه با بینندگان را از اهداف اصلی آن دانست و به جام‌جم می‌گوید: در تمامی بخش‌ها حضور مخاطب را می‌توان احساس کرد. به طوری که سؤالات مخاطب خوانده شده و برحسب نیاز با کارشناس مربوط تماس برقرار می‌شود.
وی حضور برنامه در کنار سیل‌زدگان امسال را از موفقیت‌های برنامه خواند و اضافه می‌کند: در بحران اخیر تلاش کردیم تا اخبار مربوط به مناطق بحرانی را اطلاع‌رسانی کنیم. هشدارهای ایمنی، نیازهای اهالی مناطق سیل‌زده، تماس با مسؤولان استانی و امدادرسان‌ها و... از جمله برنامه‌های این ایام بود. تهیه‌کننده برنامه ارتباط با کارشناسان حوزه سلامت در بخش پیشگیری و درمان را از بخش‌های پر مخاطب برنامه دانسته و می‌گوید: بخش‌هایی از برنامه به تماس اینترنتی با متخصصان اختصاص دارد و سؤال مخاطبان در زمینه بیماری‌های جسمی و روانی از آنها پرسیده می‌شود. این قسمت از برنامه طرفداران بسیاری دارد، چرا که افراد می‌توانند پاسخ سؤالات خود را از پزشکان شناخته شده دریافت کنند. چگینی با تاکید بر مخاطب محوری برنامه ادامه می‌دهد: همین امروز، همین امشب به عنوان اِم‌سی شبکه تلاش دارد تا پاسخگوی سؤالات بینندگان شبکه باشد، به همین دلیل بخش‌هایی از برنامه به معرفی دیگر برنامه‌ها اختصاص دارد. به‌علاوه در مناسبت‌های مختلف با نگاهی ویژه به مقوله سلامت ورود می‌کنیم. به عنوان مثال در طول ماه مبارک رمضان «همین امشب مهتاب» به خیرین سلامت اختصاص یافت. وی عنوان می‌کند: خیرین این حوزه در طول یک ماه فرصت یافتند تا از یک‌سو خدمات خود به نیازمندان را معرفی و از سوی دیگر به جذب سرمایه‌های مورد نیاز اقدام کنند. در مناسبت‌های دیگر نیز برنامه به همین سمت و سو می‌رود. مثلا در بحث امدادرسانی و هشدارهای بهداشتی در وقایع گوناگون به لحظه وارد عمل می‌شویم. توجه به تقویم سلامت ملی و جهانی موضوع دیگری بود که چگینی به آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: اصولا در تقویم سلامت نامگذاری‌های متعدد وجود دارد که تعدادی از آنها ملی و گروهی دیگر جهانی است. در این مناسبت‌ها به اقدامات نهادها و سازمان‌های مسؤول نگاهی ویژه داریم. مثلا در روز جهانی فشار خون بر برنامه‌های وزارت بهداشت در شناسایی افراد با فشار خون بالا تمرکز کرده‌ایم و علاوه بر اطلاع‌رسانی در زمینه نحوه غربالگری این وزارتخانه از کارشناسان دعوت می‌کنیم تا روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری زمینه‌ای را آموزش دهند. چگینی تمرین‌های ورزشی، ارتباط با سازمان هواشناسی و تمرین ورزش‌های حرکتی را به عنوان بخش‌های دیگر برنامه معرفی می‌کند و می‌افزاید: ارتباط با اورژانس سراسر کشورو آموزش فوریت‌های پزشکی و ارتباط با سازمان انتقال خون نیز در دستور کار برنامه قرار دارد.
امکان اطلاع‌رسانی در کوتاه‌ترین زمان
المیرا سماواتی، مجری درباره برنامه اینچنین توضیح می‌دهد: از آنجا که این برنامه اِم‌سی شبکه به شمار می‌رود مجری در زمان‌های کوتاه فرصت دارد تا با بیننده ارتباط برقرار کند. اعلام خبرهای روز بر روی آنتن زنده و پاسخگویی به پیامک‌های مردم در زمینه موضوعات روز همه و همه حس نزدیک شدن به مخاطب را القا می‌کند که البته حس بسیار خوبی است. وی اضافه می‌کند: به عنوان مثال در طول نوروز اطلاع‌رسانی به هموطنان سیل‌زده یکی از اهداف برنامه در نظر گرفته شد. و توانستیم با ارتباط‌های پی‌درپی با مسؤولان و مردم در استان‌های سیل‌زده اقدامات موثری انجام دهیم. بیان نکات مرتبط با سلامت، ارتباط با بخش‌های امدادرسانی و اطلاع‌رسانی لحظه‌ای را می‌توان از ویژگی‌های بارز برنامه دانست. این مجری جوان اصولا برنامه زنده را به کار تولید ترجیح می‌دهد و در مقایسه این دو قالب برنامه‌سازی می‌گوید: حس تازگی در برنامه زنده باعث می‌شود مخاطب احساس نزدیک‌تری با کار داشته باشد. بیننده وقتی احساس کند در لحظه می‌تواند سؤال خود را با کارشناس در میان گذارد به کار اهمیت می‌دهد.
تعدد موضوع از ویژگی‌های برنامه است
سینا مقدم، مجری به دونوع برنامه‌سازی دینامیک و کلاسیک اشاره کرده و می‌گوید: در برنامه‌سازی کلاسیک مخاطب به صورت روتین می‌داند چه برنامه‌ای را با چه موضوعاتی دنبال می‌کند، اما در نوع دینامیک یا متغیر با وجود ثابت بودن زمان برنامه موضوعات متعددی دنبال می‌شود. مقدم همچنین به سختی‌های کار در برنامه‌های اِم‌سی اشاره کرده و اضافه می‌کند: قبلا برنامه‌های اِم‌سی صرفا به حضور مجری و اعلام برنامه‌های شبکه اختصاص داشت. اما برنامه ما تلفیقی از معرفی برنامه‌ها و اخبار لحظه‌ای و پاسخ به مخاطبان است. وی ارتباط لحظه‌ای با مخاطب را از نقاط قوت برنامه دانسته و ادامه می‌دهد: در چند ماه گذشته با توجه به بروز حوادث طبیعی در اقصی نقاط کشور این ویژگی بیشتر به چشم آمد. برنامه‌های دیگر به دلایل مختلف از جمله ثابت بودن موضوع، زمان آنتن و... نمی‌توانستند به موضوع سیل، مشکلات مردم مناطق سیل‌زده، هشدارهای ایمنی و ... اشاره کنند. اما ما توانستیم به شکل کامل موضوع را دنبال کنیم. به فاصله یک ساعت بین دو قسمت اخبار را دریافت کرده و بلافاصله با مسؤولان و مردم منطقه ارتباط لازم را می‌گیریم. به عنوان مثال مدتی پیش بین دو بخش 9 و 30 دقیقه و 11 و 30 دقیقه هواپیمایی در سنندج سقوط کرد و ما از اولین برنامه‌هایی بودیم که توانستیم با مسؤولان مربوط تماس بگیریم و اخبار آن را پوشش بدهیم. در لحظه بودن از محاسن کار در این برنامه است. مجری معرفی برنامه‌های شبکه را از دیگر وظایف اِم‌سی دانست و گفت: اشاره به قابلیت‌های برنامه و تشویق بینندگان به دنبال کردن آن از ویژگی‌های دیگر است. به عنوان مثال برنامه‌ای همچون «بازی ذهن» که برای اولین بار برای ناشنوایان با زیرنویس روی آنتن می‌رود باید اطلاع رسانی شده و قابلیت‌های آن به همگان معرفی شود. گفتنی است برنامه همین امروز و همین امشب هر روز در هفت نوبت ده دقیقه‌ای روی آنتن شبکه سلامت می‌رود. در این برنامه علاوه بر اطلاع رسانی در زمینه نیازهای روزانه شهروندان به سؤالات بینندگان در مورد موضوعات سلامت محور روز پاسخ داده می‌شود. محمد‌امین نبی‌اللهی، سینا مقدم، المیرا سماواتی و فاطمه شاه‌حسینی مجریان این برنامه هستند.

فاطمه عودباشی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها