بازار اسباب‌بازی این روزها اوضاع خوبی ندارد و پر شده از محصولات گران و بی‌کیفیت

بازی تلخ اسباب‌بازی

تا دیروز مسأله این بود که چرا بچه‌های ایرانی باید با اسباب‌بازی‌های باربی، باب اسفنجی و اسپایدرمن بازی کنند، اما حالا همین‌ها هم به‌راحتی به دست بچه‌ها نمی‌رسد. قیمت اسباب‌بازی رشد کرده و کیفیت آن کاهش یافته است. همه اینها در حالی است که از حداقل دو دهه پیش متولیان امر از ضرورت ساماندهی به بازار اسباب‌بازی حرف می‌زنند و در این زمینه تا بخواهید برنامه و جشنواره طراحی و اجرا کرده‌اند، اما همچنان به دلایل متعدد تولید اسباب‌بازی در داخل کشور و نیز واردات آن با مشکلاتی همراه است که شرایط فعلی را به وجود آورده‌اند. تا سال گذشته مشکل اصلی این بود که فقط 15 درصد از اسباب‌بازی‌های موجود در ایران، تولید و محصول داخلی هستند و 85 درصد مابقی از کشورهای خارجی وارد می‌شود، اما حالا مسأله اسباب بازی گسترش پیدا کرده و به این نقطه رسیده که شاید با کمبود این کالا در بازار مواجه شویم! بازار اسباب بازی امروز با مسائل تازه‌تری روبه‌روست که شاید در گذشته احتمالش داده‌نمی‌شد.
کد خبر: ۱۲۱۰۷۵۳

3 برابر گران‌تر از قبل
چهارمین جشنواره اسباب‌بازی آبان پارسال برگزار شد و همان زمان بود که محسن حموله، دبیر این جشنواره به رسانه‌ها گفت سهم اسباب‌بازی ایرانی در بازار ایران فقط 15‌درصد است. در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت هم نمی‌توان فکر کرد این رقم از سال گذشته افزایش پیدا کرده و صرفا باید امیدوار بود که کاهش چشمگیری نداشته باشد.
هنوز سال جاری به نیمه نرسیده که گزارش‌ها و اطلاعات منتشر شده از بازار اسباب‌بازی، حکایت از گران شدن و نیز رکود در این بازار دارند. با افزایش نرخ ارز، قیمت اسباب‌بازی‌ها مثل خیلی چیزهای دیگر سه‌برابر شده و همین گرانی به رکود در بازار اسباب‌بازی انجامیده است.
از آنجا که 85 درصد اسباب‌بازی‌های موجود در بازار خارجی و وارداتی است، رکود این بازار باعث شده تولیدات داخلی هم افزایش قیمت داشته باشد، چرا که تولید داخلی نتوانسته نبض بازار را در دست بگیرد و پاسخگوی نیاز مردم باشد.
گویا در همین شرایط، اسباب‌بازی ایرانی به کشورهایی مانند افغانستان و عراق صادر می‌شود و به کمبود این محصول و افزایش قیمت آن دامن می‌زند.
سود پنهان اسباب‌بازی
از همه زمینه‌های فرهنگی و ضرورت عرضه اسباب‌بازی‌های بومی و ملی به کودکان ایرانی که بگذریم، تولید اسباب‌بازی در ایران نه‌تنها مهم، بلکه مقرون به صرفه است. اصلی‌ترین ماده اولیه تولید اسباب‌بازی، انواع پلاستیک است که از مواد پتروشیمی مشتق می‌شود و دسترسی به این ماده در کشور ما دشوار نیست؛ ضمن این‌که اسباب‌بازی بازار گسترده‌ای دارد و می‌تواند مورد توجه خانواده‌ها قرار بگیرد اگر با قیمت و کیفیت مناسب تولید شود، اما چند نکته قابل تامل در این باره وجود دارد مثلا این‌که در ایران رشته طراحی اسباب‌بازی وجود ندارد و رویدادهایی مانند جشنواره اسباب‌بازی، ایده آزاد اسباب‌بازی و مواردی از این دست، تاثیری بر بازار این محصول نداشته و به چرخه اقتصاد اسباب‌بازی چیزی اضافه نکرده‌اند.
اسباب‌بازی‌های بی‌کیفیت
دیگر قرار نیست نگران این باشیم که چرا بچه‌های ایرانی با عروسک‌های السا، آنا و راپونزل بازی می‌کنند یا پسربچه‌ها با بت‌من و سوپرمن سرشان را گرم می‌کنند؛ الآن نگرانی مهم‌تری وجود دارد و آن هم تولید اسباب بازی از مواد بازیافتی بی‌کیفیت و احتمالا مضر است.
وقتی عرصه برای تولید تنگ شود و واردات به دلیل افزایش قیمت ارز به صرفه نباشد، آن وقت است که توجه واردکنندگان به محصولات ارزان‌تر جلب می‌شود و همین طور والدینی که بین حذف اسباب‌بازی از سبد خرید خانواده و خرید محصول ارزان مجبور هستند دومی را انتخاب کنند.
کشور چین که بر اساس آمارهای منتشر شده، بیشترین صادرات اسباب‌بازی را به ایران دارد، محصولاتی با درجات مختلف کیفی تولید می‌کند، اما سهم ایران از این بازار محصولات بی‌کیفیت‌تری است که از مواد بازیافتی تولید می‌شوند، چون افزایش قیمت ارز دیگر به واردکنندگان اجازه نمی‌دهد به سمت محصولات باکیفیت بروند.

آذر مهاجر
ادبیات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها