گزارش جام‌جم از سریال «خانواده دکتر ماهان» که از امشب روی آنتن شبکه 2 می‌رود

مأموریت سبز آقــای دکتــر

مجموعه خانواده دکتر ماهان، داستان ستایش زندگی، خوشبختی خانوادگی و روایتگر نگاه تازه و الهام‌بخش برای تشویق، جسارت، تغییر و شکستن عادت‌هایی است که انسان امروز را تنهاتر از همیشه، خسته و ملول کرده است. این خلاصه‌ای از داستان سریالی است که پخش آن از امشب ساعت 21 و 30 از شبکه دو سیما شروع می‌شود. البته طبق گفته عوامل سازنده سریال، قرار نیست در این سریال فقط شاهد یک داستان خانوادگی باشیم، بلکه در قالب این مجموعه تلویزیونی به موضوعاتی همچون حفظ محیط زیست و حمایت از حیوانات هم پرداخت شده است. بی‌تردید یکی از موضوعات بسیار مهم بشریت، محیط زیست است، اما گاهی به این موضوع بی‌توجهی می‌شود و نسبت به آن غافل هستیم. این در حالی است که بخشی از مسائل زندگی ما به محیط زیست هم مربوط می‌شود. بهروز خوش‌رزم تهیه‌کننده این سریال معتقد است که در حد توان تلاش کرده‌اند به این موضوع بپردازند تا هم مخاطب از تماشای سریال لذت ببرد و هم این‌که به فکر واداشته شود. البته کارگردانی سریال خانواده دکتر ماهان را دو نفر به عهده داشتند. بخش‌های تهران را راما قویدل انجام داده و علی‌محمد قاسمی هم بخش‌های شمال را کارگردانی کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۰۲۶۴

نقش اصلی سریال را امین زندگانی بازی می‌کند که دکتر ماهان است. نقش همسر او را لاله اسکندری بازی می‌کند. در کنار این دو بازیگر، شیوا ابراهیمی، ارسطو خوش‌رزم، بهرام شاه‌محمدلو، سعید امیرسلیمانی، رویا افشار، شهروز ابراهیمی، فریده دریامج، به همراه کیمیا حسینی، عرفان برزین و ژیار محمدزاده (بازیگران خردسال) بازیگران سریال تلویزیونی خانواده دکتر ماهان هستند که در تهران جلوی دوربین رفتند.
علاوه بر این بازیگران، هنرمندانی همچون داوود فتحعلی‌بیگی، خیام وقارکاشانی، فهیمه امن‌زاده، ملیحه گلشن‌موسوی، امیر سفیری، حسین پرستار، مهدیه نساج، اسماعیل موحدی، لبخند بدیعی، سامرند معروفی، ابوالفضل شاه‌کرم، آوا دارویت، حمیدرضا محمدی، امیر حامد، حدیث نیک‌رو، فراز محمدی‌تبار، محمدحسن حسینیان، کیوان محمدی‌نژاد، کمیل علیپور، میلاد عرب‌عامری و سعید ترکمان در بخش‌های شمال حضور داشتند.
بی‌توجهی سازمان محیط زیست
بهروز خوش‌رزم، تهیه‌کننده درباره تولید مجموعه خانواده دکتر ماهان که به موضوع محیط زیست می‌پردازد و تا به امروز آثار کمتری داشته‌ایم که به این مساله بپردازد به جام‌جم می‌گوید: یکی از مهم‌ترین موضوعات، محیط‌زیست است که تاثیر زیادی در مسائل زندگی بشر دارد و به همین دلیل باید مورد توجه قرار بگیرد، اما همان‌طور که اشاره کردید متاسفانه کمتر به موضوع محیط زیست توجه می‌کنیم. وی ادامه می‌دهد: قبل از ساخت سریال سراغ سازمان محیط زیست رفتیم و از آنها درخواست کمک کردیم، اما متاسفانه نه همکاری کردند و نه تمایل داشتند این کار را انجام بدهند. همین بی‌توجهی‌ها نشان می‌دهد فرهنگ حمایت از محیط زیست کمرنگ است. به همین دلیل ما در سریال تلویزیونی خانواده دکتر ماهان که پخش آن از امشب از شبکه دو شروع می‌شود به موضوع حفظ محیط زیست و حمایت از آن پرداخته‌ایم. همچنین در این سریال به حمایت از حیوانات هم توجه شده، به‌ویژه حیواناتی که نسل‌شان منقرض می‌شود.
این تهیه‌کننده درباره انتخاب امین زندگانی و لاله اسکندری برای نقش‌های محوری این سریال توضیح می‌دهد: امین زندگانی نقش دکتر ماهان را بازی می‌کند و لاله اسکندری هم نقش همسرش را دارد. همچنین دو نوجوان هم داریم که بچه‌های دکتر ماهان هستند. در بخشی از قصه سریال روی مبحث نوجوانان تاکید کرده‌ایم. البته نه این‌که بیننده سریال فقط نوجوانان باشند، بلکه قصه به گونه‌ای است که بزرگ‌ترها هم کنار نوجوانان می‌توانند تماشاگر آن باشند.
وی عنوان می‌کند: مقطع سنی نوجوانی اهمیت به‌سزایی دارد و باید به این قشر بیشتر توجه شود. در این سریال سعی کرده‌ایم نوجوانان را در قصه دخیل کنیم. داستان درباره دکتر دامپزشکی به نام دکتر ماهان است که به‌شدت به کارش علاقه‌مند است. علاقه به حرفه‌اش باعث می‌شود زندگی شخصی‌اش تحت‌تاثیر قرار بگیرد تا این‌که با کمک خانواده سعی می‌کند مشکلاتش را برطرف کند.
کار با 2 کارگردان
خوش‌رزم ادامه می‌دهد: در این مجموعه 50 بازیگر دیگر هم کنار امین زندگانی و لاله اسکندری هستند. البته این طور نبوده که ما فقط به سراغ چهره‌ها برویم، بلکه سراغ بازیگران خوب رفتیم که الزاما هم چهره نیستند، اما بازی خوبی ارائه کرده‌اند. امیدوارم مردم هم از تماشای سریال لذت ببرند.
این تهیه‌کننده با اشاره به مکان‌های سریال توضیح می‌دهد: بخش‌هایی از سریال در تهران ضبط شده و بخش‌هایی هم در شیرگاه مازندران، مرزی کلا، جنگل‌های لفور و ... کار شده است. در مجموع تلاش کرده‌ایم در قالب سریال خانواده دکتر ماهان به روستاها و جنگل‌های شمال هم بپردازیم.
وی درباره این‌که چرا بخش کارگردانی را به دو نفر، راما قویدل و علی محمد قاسمی سپرده است، عنوان می‌کند: تمام بخش‌های تهران را آقای قویدل کار کردند، اما بنا به دلایلی نمی‌توانستند به شمال بیایند و دیگر بخش‌های کار را کارگردانی کنند، به همین دلیل علی محمد قاسمی که مدیر تصویربرداری کار را هم به عهده داشت برای کارگردانی بخش‌های شمال انتخاب شد.
خوش‌رزم درباره این‌که آیا این مساله باعث نمی‌شود کار دو دست شده باشد، توضیح می‌دهد: نه، به هیچ وجه. ما سعی کردیم سریال یکدست باشد و مردم از تماشای آن لذت ببرند. البته باید صبوری کنید تا سریال پخش شود و بعد بیشتر درباره بخش‌های مختلف سریال صحبت کنیم.
دغدغه محیط زیست
علی محمد قاسمی، یکی از کارگردانان سریال خانواده دکتر ماهان درباره کارگردانی بخش‌های شمال سریال به جام‌جم می‌گوید: محیط زیست جزو موضوعاتی است که برایم خیلی اهمیت دارد و همیشه دوست داشتم دنبال چنین موضوعی بروم و دغدغه‌مند بودم؛ بنابراین چنین سوژه‌ای جذاب است. از سوی دیگر کار کردن با تهیه‌کننده خوشنام و با سابقه‌ای همچون بهروز خوش‌رزم ترغیبم کرد کارگردانی را بپذیرم. چون جزو تهیه‌کنندگان حرفه‌ای است که تا امروز کارهای خوبی انجام داده است.
وی در پاسخ به این سؤال که برایتان سخت نبود بخش‌هایی از کار را در تهران کارگردان دیگری کار کرده بود، توضیح می‌دهد: نه، چون بنا به مشکلاتی گروه اول نمی‌توانست حضور داشته باشد. به همین دلیل گروه در بخش شمال کاملا تغییر کرد، به غیر از بازیگرانی که حضور داشتند. علاوه بر آن بخش‌های شمال، موقعیت متفاوتی نسبت به تهران بود و مشکلی در کار ایجاد نمی‌کرد.
ظرافت‌های هنری
این کارگردان تصریح می‌کند: سریال خانواده دکتر ماهان درباره حفاظت محیط‌ زیست و حمایت از حقوق حیوانات است که داستان آن درباره محیط بانان و کسانی که در حوزه محیط زیست کار می‌کنند، روایت می‌شود. متأسفانه بی‌توجهی عمومی از طرف مردم و مدیران نسبت به محیط‌زیست اعمال می‌شود.
قاسمی تاکید می‌کند: مجموعه خانواده دکتر ماهان فرصتی فراهم کرده تا نکاتی را به مردم گوشزد کنیم و به یادشان بیاوریم محیط‌زیست، خانه ماست و باید به آن توجه شود. همیشه سعی کرده‌ام در آثارم این موضوع را مورد توجه قرار دهم که واقعا لازم است امروز در آثار نمایشی ما با توجه به ظرافت‌های هنری به آن‌ پرداخته شود.
وی اشاره می‌کند: فضای این سریال فقط آپارتمانی نیست. با توجه به امکانات و تجهیزاتی که امروزه در اختیار است، باید سعی کنیم با همه آنچه تا کنون بیننده دیده، متفاوت باشد. با سابقه‌ای که در تصویربرداری داشته‌ام، قرار شد در این بخش علاوه بر کارگردانی، مدیریت تصویربرداری را نیز انجام بدهم. همچنین با در نظر گرفتن ترکیب بازیگران در مکان‌‌های مختلف فیلمبرداری سعی کردیم از امکانات، قابلیت‌ها و ابزارهای هنری به نحوی استفاده کنیم تا از لحاظ بصری کار برای بینندگان جذاب باشد.
یک دوست خانوادگی
شیوا ابراهیمی همان منیژه سریال برادر جان است که با چنگ و دندان از زندگی‌اش دفاع می‌کرد. او در سریال خانواده دکتر ماهان هم بازی می‌کند. وی درباره نقش خود در مجموعه خانواده دکتر ماهان می‌گوید: در این مجموعه نقش مهتاب را بازی می‌کنم که دوست خانوادگی خانواده دکتر ماهان است. شخصیت مهتاب برایم جذابیت ویژه‌ای دارد چون با رفتارها و عملکردش در موقعیت‌های مختلف هستم و درست نقطه مقابل شخصیت خودم است. البته همین تضادها برای بازیگر جذاب است و باعث می‌شود بازیگر از خود واقعی‌اش دور شود تا بتواند خود را به نقش نزدیک کند. وی ادامه می‌دهد: به نظرم موضوع این مجموعه می‌تواند مخاطب را به فکر وا دارد. ضمن این که تجربه کار با راما قویدل خیلی خوب بوده و تعامل خوبی میان گروه حاکم است. در گذشته در سریال روح ا... با هم همکاری داشتیم و این اتفاق خوب تکرار شد.

زندگانی در لباس دکتر
مگر می‌شود نام امین زندگانی شنیده شود، اما مخاطب به یاد بازی درخشان او در نقش مسلم در سریال مختارنامه به کارگردانی داود میرباقری نیفتد. او به زیبایی این نقش را بازی کرد و برای همیشه این نقش را در ذهن مخاطبان به یادگار گذاشت. البته زندگانی جزو بازیگران گزیده‌کار است و به هر قیمتی بازی نمی‌کند. از سریال‌های او می‌توان به معصومیت از دست رفته، تا صبح، پرستاران، چرخ فلک، طلسم‌شدگان، وکلای جوان و ... اشاره کرد.
زندگانی درباره بازی در این سریال معتقد است که یک کار مشارکتی انجام دادند و هر فردی سهم خودش را داشته است. وی ادامه می‌دهد: من به عنوان بازیگر مسؤولیت نقشم را دارم و همه چیز مشارکتی جلو می‌رود. چون اگر غیر از این باشد من نمی‌توانم با گروه کار کنم. وی که تجربه سوم یا چهارمش برای همبازی بودن با لاله اسکندری است، در این باره می‌گوید: به نظرم خانم لاله اسکندری به لحاظ سابقه کار در اوج تجربه و پختگی قرار دارد.

اسکندری در لباس دبیر فیزیک

لاله اسکندری از آن بازیگرانی است که تا به امروز نقش‌های متفاوتی را بازی کرده و لباس شخصیت‌های مختلف را به تن کرده و در سریال‌های اجتماعی، ملودرام، دفاع مقدس و ... بازی کرده است. از تجربیات تلویزیونی او می‌توان به مشق عشق، رسم عاشقی، رقص پرواز، در چشم باد، دولت مخفی، اولین انتخاب، بی‌قرار و تعطیلات رویایی اشاره کرد. او علاقه‌ای ندارد فقط روی آنتن تلویزیون باشد و نقش‌های شبیه هم را بازی کند، به همین دلیل گاهی در سینما بازی می‌کند و برخی مواقع هم در تلویزیون. البته اسکندری علاقه‌های خودش را فقط به دنیای بازیگری ختم نکرده، بلکه با سماجت مسیر تازه‌ای را برای زنان در ایران باز کرد؛ مسیری که قبل از آن هیچ زنی نرفته بود، ولی او با اصرارش توانست خیابانی از شهر تهران را به دستان هنرمندش بسپارند تا با هنرش رنگ و لعاب تازه‌ای به آنها بدهد. در واقع لاله به غیر از فعالیت در دنیای بازیگری، دستی هم در هنرهای تجسمی داشته؛ ضمن این‌که علاقه زیادی هم به عکاسی دارد.
اسکندری در سریال خانواده دکتر ماهان نقش نیلوفر همسر دکتر ماهان را بازی می‌کند که دبیر فیزیک است و دو بچه دارد. او به لحاظ روحی جدی بوده و علاقه‌مند است بچه‌هایش در شهر بزرگی مثل تهران بزرگ شوند و تحصیل کنند. تا این‌که به‌واسطه ماجراهایی تغییر رویه می‌دهد و نگاهش به زندگی متفاوت می‌شود.
این بازیگر درباره بخشی از موضوع این مجموعه که به مهاجرت معکوس می‌پردازد، توضیح می‌دهد: سریال خانواده دکتر ماهان به مهاجرت معکوس (یعنی از تهران به دامان طبیعت) هم می‌پردازد. می‌توانیم این عادت را تغییر بدهیم که فکر کنیم بهترین جای زندگی در شهرهای بزرگ است و اینجا بهترین جا است. بینندگان با تماشای این مجموعه می‌توانند تحت تاثیر این موضوعات قرار گیرند و با خودشان فکر کنند که دور شدن از تهران هم خیلی بد نیست! بنابراین بهتر است این فرصت را به خودمان بدهیم تا فضاهای جدید به غیر از تهران را تجربه کنیم. به همین دلیل بخشی از سریال در تهران و بخشی دیگر در شمال می‌گذرد. وی درباره تغییر نگاه نیلوفر که به مرور در قصه شکل می‌گیرد، می‌گوید: این تغییر نگاه باعث می‌شد نقشم متفاوت‌تر شود. البته نه به این معنا که نیلوفر فرد دیگری شده، بلکه نگاهش به زندگی متفاوت می‌شود. در مسیر قصه برای او و خانواده‌اش ماجراهای مختلفی پیش می‌آید و دریچه نگاه نیلوفر را عوض می‌کند. این نگاه برایم جذاب بود.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها