امروز در مسیر خود به منزل و محل کار در تاکسی، مترو، اتوبوس و آسانسور یا شب در کافه و رستورانی که برای استراحت می‌روید، نگاهی سریع به اطرافیان بیندازید؛ درصد قابل ملاحظه‌ای از دوستان، همکاران، شهروندان و خانواده خود را درحال جست‌وجو در صفحات اجتماعی و سایت‌ها در گوشی‌های تلفن همراهشان خواهید دید.
کد خبر: ۱۲۱۰۲۱۱

جذابیت بصری و تنوع مطالب در شبکه‌های اجتماعی گاهی نه‌تنها باعث می‌شود شما حتی برای دقایق کوتاهی حاضر به بلند کردن سرخود نباشید، بلکه برای پلک زدن هم ممکن است به شما زمان ندهد. حال بعد از این‌که نگاهی به پشت سر و گردن اطرافیانتان انداختید و زاویه خم‌شدگی گردن به جلو را دیدید، خود را در وضعیت فعلی‌تان که مشغول مطالعه این مطلب هستید، دریابید.
امروزه افزایش چشمگیر مراجعانی را شاهد هستیم که از درد گردن، گزگز دست‌ها و شانه و درد پشت سر شکایت دارند. اگر ده پانزده سال قبل ما فقط برای خواندن کتاب و انجام کارهای اداری و درست کردن غذا ناچار به خم کردن سر به پایین برای دقایقی بودیم؛ امروزه گاهی برای ساعت‌ها در این وضعیت قرار می‌گیریم، زیرا کنکاش در دریای بیکران مطالب شبکه‌های اجتماعی زمانی بیش از کارهای روزمره را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که به‌طور متقابل، زمان کمتری را برای استفاده از طبیعت و نگاه به دور دست‌ها، ورزش و حتی استراحت بدون این‌که تلفن همراه در دست داشته باشیم، صرف می‌کنیم و عضلات پشت گردن ما همواره در وضعیت کشیده قرار دارند و برای نگه داشتن وزن جمجمه سنگین انسان در وضعیت خم به جلو انرژی زیادی مصرف می‌کنند و به قیمت آسیب به عناصر دیگر مثل مفصل‌ها، دیسک‌ها و عصب‌ها ما می‌توانیم تعداد صفحات بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی ورق بزنیم. تحقیقات ثابت کرده‌اند که در وضعیت مستقیم سر و گردن نسبت به تنه، عضلات گردن وزن حدود ۵/۵ کیلوگرمی جمجمه را تحمل می‌کنند و با خم شدن بیشتر و بیشتر سر تا ۶۰ درجه، این وزن معادل تحمل بار ۳۰ کیلوگرمی خواهد شد. گرچه در جوانی و در سال‌هایی که استخوان‌ها و دیسک‌ها و عضلات قوی و سالم هستند متوجه این فشار نمی‌شویم، اما با بالا رفتن سن، عوارض فشارهای مداوم و مکرر روزمره روی ستون فقرات گردنی خود را به صورت درد‌ها و خواب‌رفتگی‌ها نشان می‌دهند. برای پیشگیری از این اتفاق که درمان آسانی ندارد، به وضعیت سر و گردن خود در طول روز بیشتر دقت کرده و ورزش را فراموش نکنید.

دکتر علیرضا طبیب خویی

جراح مغز ‌و ‌اعصاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها