ناگفته‌های محمدعلی نجفی از یک ازدواج جنجالی

به‌خاطر میترا خودکشی کردم

قتل میترا استاد، همسر دوم شهردار اسبق تهران و اعتراف محمدعلی نجفی به این همسرکشی، مهم‌ترین پرونده جنایی هفته گذشته بود. در «پشت صحنه یک جنایت» این هفته در گفت‌وگو با شهرداراسبق تهران، همسر اول او و دخترش به بررسی انگیزه‌های این جنایت پرداختیم. همچنین سرپرست دادسرای جنایی و رئیس پلیس تهران جزئیات تازه‌ای از پرونده را فاش کردند. محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران که به اتهام قتل همسر دوم خود بازداشت شده بود، دیروز-چهارشنبه-برای ادامه تحقیقات نزد رحیم دشتبان، بازپرس شعبه دهم دادسرای جنایی تهران منتقل شد و در جریان چهار ساعت تحقیقات قضایی به تشریح ماجرای قتل همسردوم خود و انگیزه‌اش از مرگ او پرداخت. با پایان تحقیقات اولیه، متهم پرونده با قرار بازداشت موقت برای ادامه تحقیقات و نیز بازسازی صحنه قتل در اختیار ماموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت. این در حالی است که پسر نوجوان میترا -زن کشته شده -در حضور بازپرس پرونده برای قاتل مادرش درخواست قصاص کرد و گفته بود که مادربزرگ و پدربزرگش هم خواستار قصاص قاتل هستند و بعد از پایان مراسم ترحیم مادرش در دادسرای جنایی تهران حاضر می‌شوند و درخواست خود را مبنی برقصاص شهردار اسبق اعلام می‌کنند. محمدعلی نجفی متهم است، صبح سه‌شنبه همسر دوم خود را با شلیک دو گلوله در طبقه هفتم برج آرمیتا به قتل رسانده است.
کد خبر: ۱۲۰۹۱۹۹

اعترافات نزد بازپرس جنایی

ساعت 10 و 45 دقیقه صبح دیروز محمدعلی نجفی، درحالی که لباس یکدست آبی به تن داشت و دستانش با دستبند به هم بسته شده بود، به دادسرای جنایی تهران منتقل شد. در ابتدا، محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران از متهم تحقیق کرد و پس از آن نجفی به شعبه دهم بازپرسی دادسرای جنایی تهران منتقل شد و تحت بازجویی قرار گرفت. در این جلسه اتهام قتل عمدی میترا استاد به شهردار اسبق تهران تفهیم شد.
نجفی در جریان تحقیقات گفت: پس از آشنایی با میترا، با رضایت همسر اولم با او ازدواج کردم. مدت‌ها بود با هم اختلاف داشتیم و این اواخر اختلافمان بیشتر شد. به من فحاشی می‌کرد و وسایل خانه را می‌شکست. کار را به جایی رسانده بود که تصمیم گرفتم از همسر اولم جدا شوم اما پروسه طلاق زمان بر شد. او مرا کنترل می‌کرد و افرادی اطلاعات من را از طریق واتس‌اپ برای او ارسال می‌کردند. چندبار از او خواستم به صورت توافقی جدا شویم و هر چه دارایی دارم را می‌فروشم و مهریه 1362 سکه‌ای او را پرداخت می‌کنم. اما او با طلاق مخالف بود و اگر حرف طلاق را پیش می‌کشیدم دعوا راه می‌انداخت و وسایل خانه را می‌شکست.
شهردار اسبق تهران درباره روز قتل هم اظهار کرد: شب قبل با هم درگیر شده و آن زمان اسلحه را مسلح کردم. صبح دوباره با هم درگیر شدیم و او که به خاطر توهمش به من شک داشت، گوشی تلفنم را به داخل حمام برد. دوباره با هم درگیر شدیم و برای ترساندن او اسلحه را به مقابل حمام بردم. با دیدن اسلحه ترسید و به سمتم آمد و گلویم را گرفت که گلوله‌ها شلیک شد. بعد از قتل نامه‌ای به دخترم نوشتم و نامه دیگری هم در محل قتل گذاشتم و به قم رفتم. در آنجا سر خاک پدر و پدربزرگم رفتم و از آنها حلالیت طلبیدم. می‌خواستم ابتدا با همان اسلحه خودکشی کنم اما بعد به خانواده ام فکر کردم و بهتر دیدم به قانون تمکین کنم. ساعت‌7‌عصر به اداره آگاهی آمدم و تسلیم شدم.
نجفی همچنین ادعا کرد: میترا با ارگان‌های امنیتی در تماس بود و کاملا تحت نظر بودم. همه تماس‌ها و حرکاتم رصد می‌شد و عجیب این‌که ارگان‌های امنیتی با میترا همکاری داشتند .
این ادعا در حالی مطرح شد که وی مدعی است هیچ سندی برای اثبات آن ندارد و به نظر می‌رسد قابل استناد نیست.

نجفی را عاشقانه دوست دارم

«همسرم را عاشقانه دوست دارم و مردی را به مودبی او ندیدم.» همسر اول محمدعلی نجفی با گفتن این جمله، از علاقه‌اش به شوهرش می‌گوید که با ازدواج دوم او هم کم نشد. وی دیروز همراه دخترش به دادسرای جنایی تهران آمد تا کنار شوهرش باشد. زن میانسال در گفت‌وگویی با جام‌جم درباره ازدواج دوم شوهرش گفت: همسرم و میترا دو سال قبل آشنا شدند و یک سال قبل تصمیم به ازدواج گرفتند. زمانی که فهمیدم قصد ازدواج دارند، خیلی ناراحت شدم اما به خاطر علاقه‌ای که به شوهرم داشتم با ازدواج دومش موافقت کردم. میترا، شوهرم را تهدید می‌کرد و محمدعلی همیشه نگران من و دخترمان بود.
همسر اول شهردار اسبق تهران به 32 سال سابقه فرهنگی خود اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: شوهرم بعد از ازدواج با میترا ناگهان تغییر کرد. میترا اجازه نمی‌داد او به من و دخترمان سر بزند. حتی برای خلاصی از رفتارهای میترا تصمیم به طلاق گرفته بود. میترا بارها شوهرم را تهدید کرده بود روی ما که خانواده‌اش هستیم اسید بپاشد و ضربه بزند و شوهرم برای این‌که ما در امان باشیم و حساسیتی وجود نداشته باشد رابطه‌مان را قطع کرده بود .
وی افزود: شوهرم مرد خوبی است و الان تحت فشار عصبی است و نگرانش هستم. میترا خیلی شوهرم را تهدید کرد و حق محمدعلی این نبود. او در نامه به دخترم از او خواسته بود مراقب مادرش باشد.

تماس با ما، ممنوع بود

زهرا، دختر 32 ساله محمدعلی نجفی در 24 ساعت گذشته با دو صحنه تلخ در زندگی‌اش روبه‌رو شد. صبح دیروز وقتی پای در خانه پدرش گذاشت با جسد میترا در حمام روبه‌رو شد و صبح چهارشنبه پدرش را با لباس متهمان پلیس آگاهی در حالی دید که دستبند، دستانش را به هم دوخته بود. وقتی پای صحبت‌هایش می‌نشینی از روزهای سختی می‌گوید که پدرش در یک سال زندگی با همسر دومش تجربه کرده بود. زهرا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم گفت: صبح روز سه‌شنبه راننده پدرم مقابل در خانه‌مان آمد. او سه برگه به من داد و گفت این را آقای نجفی داده‌اند تا به شما بدهم. پدرم در شش صفحه از دلایل اختلافش با میترا نوشته بود و از ما حلالیت طلبیده بود. او در این نامه از چند نفر هم نام برده بود. در پایان نامه هم نوشته بود، «انا لله و انا الیه راجعون».
وی ادامه داد: همراه همسرم و راننده پدرم راهی برج آرمیتا شدیم. راننده کلید خانه را داشت و به‌راحتی وارد آپارتمان شدیم. وقتی وارد حمام شدم با جسد میترا در وان روبه‌رو شدم. بعد از آن هم پسر میترا وارد خانه شد و پی به ماجرا برد. یک نامه هم در خانه گذاشته بود. چندبار با تلفن همراه پدرم تماس گرفتم اما پاسخگو نبود تا این‌که یک ساعت قبل از تسلیم شدن با مادرم تماس گرفت و گفت می‌خواهد خودش را تسلیم کند.
دختر شهردار اسبق تهران درباره رابطه پدرش و میترا هم گفت: آنها حدود یک سال قبل با هم ازدواج کردند و از آن زمان رابطه پدرم ما با قطع شد. میترا روی پدرم تسلط داشت و او را تهدید به خیانت می‌کرد. بعد از این‌که عروسی کردند، چند بار میترا برای من و مادرم پیام‌های صوتی توهین‌آمیز ارسال کرد. ما را تهدید به اسیدپاشی کرده بود و پدرم برای این‌که ما در امان باشیم، رابطه‌اش را با ما قطع کرد. او به پدرم اجازه نمی‌داد با ما رفت و آمد داشته باشد و تماس با ما ممنوع بود. آخرین‌بار حدود یک ماه پیش بود که پدرم به من زنگ زد آن هم به‌خاطر این‌که می‌خواست ماشین لکسوسی که به نام من بود را بفروشد. به دفترخانه رفتم و کارهای اداری را انجام دادم.
وی درباره اظهارات پسر میترا هم عنوان کرد: پدرم مهیار را خیلی دوست داشت و رفتارش با او خوب بود. این پسر ادعا می‌کند که پدرم دستش را شکسته، در حالی که در مدرسه با دانش‌آموز دیگری دعوا کرده و دستش در آن درگیری شکسته بود.

مقتول مرا کتک می‌زد

شهردار اسبق تهران دیروز بعد از پایان تحقیقات قضایی در جمع خبرنگاران به تشریح ماجرای قتل و انگیزه‌اش پرداخت .
چطور با مقتول آشنا شدید؟
میترا را اردیبهشت سال 96 برای نخستین‌بار ملاقات کردم. وی به دفتر کارم آمده بود. بعد از گفت‌وگو با وی متوجه شدم می‌خواهد نامزد شورای شهر اسلامشهر شود. میترا از من خواست با توجه به آشناهایی که در این شهر دارم به او کمک کنم که بتواند حمایت شود. همین رفت و آمدهای او باعث شد با هم آشنا شویم و سال گذشته ازدواج کردیم. او از همسرش جدا شده و صاحب یک پسرنوجوان بود .
با میترا اختلاف داشتید؟
در چند ماه اول زندگی همه چیز خوب پیش می‌رفت. پس از مدتی اختلاف و درگیری شروع شد. همیشه با من دعوا می‌کرد. اعصابم را به هم ریخته بود.
از روز جنایت بگویید.
شب قبل که می‌خواستم بخوابم دوباره با هم جروبحثمان شد و بالای سرم ایستاده بود و فحاشی می‌کرد. حتی با هم درگیری فیزیکی هم پیدا کردیم. او حتی نسبت به خانواده‌ام هم فحاشی می‌کرد. ساعت 9 صبح پسر میترا راهی مدرسه شد. دوباره دعوایمان شد. نیم ساعت بعد گفت به حمام می‌رود. حتی تلفن همراه مرا هم با خودش به داخل حمام برد تا به کسی زنگ نزنم. او مرا تهدید می‌کرد آبرویم را می‌برد و زندگی‌ام را نابود می‌کند.
بعد چه شد؟
هر چه گفتم بعد از حمام کجا می‌خواهی بروی توجهی نکرد و گفت به تو مربوط نیست. رفت داخل حمام و نزدیک وان بود. عصبانی شده بودم . سراغ سلاحی که در کمد بود، رفتم . سلاح را سمتش گرفتم. یک تیر به او شلیک کردم که التماس کرد و بعد دستش را روی گردنم انداخت. نمی‌خواستم بمیرد و نفهمیدم چه شد که تیرهای بعدی را شلیک کردم.
بعد از قتل کجا رفتید؟
نمی‌خواستم همسر و دخترم را درگیر ماجرا کنم، می‌دانستم حالا که ماجرای قتل لو رفته پلیس در جست‌وجویم است و دیر یا زود بازداشت می‌شوم. اول حرم حضرت معصومه(س) رفتم و طلب بخشش کردم. بعد رفتم سر مزار پدر و پدربزرگم و بعد از فاتحه خوانی حلالیت طلبیدم.
چرا سلاح داشتید ؟
سال 60 که وزیر آموزش و پرورش بودم و آن زمان ترورهای خیابانی به‌شدت انجام می‌شد از سوی نهادهای رسمی سلاح را به من دادند. کارت مجوز آن را هم به طور مداوم تمدید می‌کردم. 15 سال بود که از سلاح استفاده نکرده و مدام در خانه‌ام بود. سال 94 آخرین تمدید مجوز بود. دیروز متوجه شدم مجوز نگهداری سلاح را تمدید نکرده‌ام.
چرا سال گذشته در هتل لاله خودکشی کردید؟
سال گذشته در هتل لاله تهران به‌خاطر این که شرایط برایم سخت شده بود و تحمل ادامه زندگی با میترا را نداشتم، اقدام به خودکشی کردم اما خدمتکار هتل متوجه موضوع شد و به بیمارستان منتقل شدم.
تا به‌حال او را کتک‌زده ‌بودید؟
نه. او چند بار مرا کتک زد.

حاشیه‌های 300دقیقه تحقیق

شهردار اسبق تهران زمانی که دستبند به دست وارد دادسرا شد با دیدن همسر و دخترش و داماد خانواده که برای پیگیری پرونده او به آنجا آمده بودند، سعی می‌کرد آنها را آرام کندو مدام می‌گفت نگران نباشید من حالم خوب است و مراقب خودتان باشید.
خانواده نجفی بعد از پایان جلسه تحقیقات، دقایقی فرصت پیدا کردند تا با او در اتاق بازپرسی صحبت کنند. آنها با دیدن وی فقط گریه می‌کردند.
زن اول شهردار اسبق زمانی که از اتاق بیرون آمد گفت خوشحالم او را دیدم و اکنون با حرف زدن با شوهرم کمی آرام شدم .
نجفی با این‌که از قتل همسر دومش ناراحت است، اما همچنان آرام بود و گاهی نیز با لبخند جواب خبرنگاران را می‌داد.
شهردار اسبق تهران یک ساعت از سوی سرپرست دادسرای جنایی و چهارساعت از سوی بازپرس پرونده مورد تحقیقات قضایی قرار گرفت.
نجفی مدام می‌گفت که نمی‌خواسته در پلیس آگاهی مقابل دوربین خبرنگارصدا و سیما برود و به اجبار پلیس این کار انجام شده است.

رئیس پلیس پایتخت:
رفتار پلیس بر مبنای قانون است

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در خصوص دستگیری قاتل حادثه شب گذشته، اظهار داشت: بعضی از حرف‌ها در فضای مجازی گفته می‌شود که باید نسبت به آن روشنگری شود. وی گفت: به محض اینکه ما از وقوع قتل مطلع شدیم با جدیت سرکلانتری و کلانتری محله به منطقه اعزام و تلاش‌های بی وقفه خود را آغاز کردند.
به گزارش فارس، سردار رحیمی تصریح کرد: برای شناسایی قاتل و دستگیری و علل وقوع قتل از همان دقایق اولیه تمرکز کرده و متوجه شدیم که قتل توسط نجفی انجام شده است اما چون استنادات، قرائن و شواهد و تماس‌هایی که گرفته شده نشان می‌داد که ممکن است این فرد به خود ضربه زند و حادثه دیگری رخ دهد؛ بنابراین شش نقطه را که احتمال می‌دادیم که ایشان رفته باشد از جمله قم را نیز رصد کرده و تیم‌های مختلف را به محل اعزام کردیم.
سردار رحیمی افزود: کارآگاهان نجفی را که در حدود ساعت ۷ بعد از ظهر در خیابان وحدت اسلامی به صورت پیاده در حال حرکت بود، شناسایی و دستگیر کرده و به اداره آگاهی آوردند و از همان لحظات، اقدامات اولیه انجام داده و این فرد تحویل اداره جرایم جنایی پلیس آگاهی شد.
وی در خصوص لباس متهم، گفت از همان لحظه اول بازجویی شروع شد و هنوز وی به بازداشتگاه نرفته بود که آن عکس‌ها گرفته شد.
این مقام ارشد پلیس پایتخت ادامه داد: در لحظه‌ای که افطار شد علاوه بر مامورمان برای وی هم چای آوردیم اما شرایطی ایجاد کردند که قبل از افطار پذیرایی از ایشان انجام شد.
این مقام انتظامی پایتخت گفت: این فرد در جایگاه قاتل است و برای پلیس فرقی ندارد.
رئیس پلیس پایتخت بیان کرد: رفتار پلیس بر مبنای قانون و مبنای اسلام و شرع است.
سردار رحیمی درخصوص حمل سلاح گفت: وی با توجه به مسؤولیتی که در گذشته داشت در جایگاه داشتن محافظ نبودند و سلاح حمل می‌کردند اما باید گفت از سال ۹۴ تاکنون مجوز سلاح وی باطل شده و سلاح وی غیرقانونی و فاقد مجوز بوده است. این مقام ارشد پلیس تهران در واکنش به دست دادن سردار لطفی رئیس پلیس آگاهی پایتخت با نجفی که تصاویر آن در فضای مجازی منتشر شد، گفت: در همان لحظه نجفی به سمت سردار لطفی برای دست دادن دست دراز کرد و سردار لطفی نیز پاسخ وی را داد. سردار رحیمی اظهار کرد: مطلبی در خصوص خیانت همسر دوم نجفی مطرح نبوده و مسائل خانوادگی عامل ایجاد جنایت بوده است که شب قبل از وقوع حادثه درگیری شدیدی بین دو طرف ایجاد شد و روز بعد این اتفاق افتاد. وی در واکنش به دست گرفتن آلت قتاله توسط خبرنگار صدا و سیما به جز مسئول بررسی جرم، افزود: زمانی که جرم محرز شده است این موضوع حساسیتی ندارد؛ چرا که از طرفی هم فرد مظنون اعتراف به قتل و ارتکاب جرم کرده است؛ یعنی کار کارشناسایی بر روی آلت قتل انجام شده بود. رئیس پلیس پایتخت در خصوص جزئیات نامه نجفی، گفت: نامه نجفی در محل ارتکاب جرم بوده است که متن آن این بود که (جونم به لبم رسید و من میترا را کشتم). وی افزود: پس از دیدن این نامه به یقین دست پیدا کردیم که نجفی قاتل است، همچنین یک‌نامه سه صفحه‌ای هم از طرف نجفی به دست ما رسید و آن را کشف کردیم که در این نامه نیز اشاره‌ای به قتل نشد. سردار رحیمی ادامه داد: نجفی پس از یک‌ ساعت از انجام قتل اقدام به ترک منزل نکرد و پس از حدود یک ساعت و نیم سپری شدن از این زمان، پسر مرحومه با جسد مادرش مواجهه شده و به همسایه ها اطلاع داد و پلیس نیز بلافاصله به محل ارتکاب جرم آمد. وی در پاسخ به این سوال که چرا نجفی پس از منقضی شدن مجوز حمل سلاح، اسلحه را به مراجع مربوطه تحویل نداد، خاطرنشان کرد: هرگونه حمل سلاح توسط افراد بدون مجوز تخلف و جرم است و قطعا این موضوع بررسی خواهد شد.

معصومه ملکی

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها