گفت‌وگو با دکتر فرزاد اشرافی، متخصص مغز و اعصاب

کنترل سردرد روزه‌داران

آیا کسانی که سردرد دارند می‌توانند روزه بگیرند؟
کد خبر: ۱۲۰۸۹۸۶

روزه‌داری در سردرد‌های اولیه مانند میگرن، تنشی و کلاستر خطری ندارد. من به اکثر افراد می‌گویم روزه بگیرید، چون سردرد، کشنده نیست. اما کسی که سکته حاد کرده،‌ ام‌اس دارد، دارو‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی را مصر ف می‌کند یا تشنج می‌کند نباید روزه بگیرد.
چه ملاحظاتی برای پیشگیری از سردرد حین روزه‌داری توصیه می‌شود؟
گرسنگی، افت فشارخون، کم‌آبی و افت قند خون باعث سردرد می‌شود. قطع مصرف کافئین و نیکوتین هم باعث سردرد می‌شود. لازم است قبل از شروع ماه مبارک، سیگار را ترک کنند. قبل از روزه‌داری کمتر چای میل کنند. کسی که یک یا دو بار درماه سردرد می‌گیرد، با مصرف یک استامینوفن درصبح و مایعات می‌تواند روزه بگیرد. اما کسی که سردرد خو شه‌ای را تجربه می‌کند و باید روزی سه بار دارو میل کند و روزی دو یا سه بار حمله سردرد دارد، باید برای روزه‌داری با پزشک خود مشورت کند.
آیا مبتلایان به صرع می‌توانند روزه بگیرند؟
اگر بیماری صرع با دارو کنترل بشود، مشکلی نیست اما این‌که فردی همچنان تشنج می‌کند نشانه این است که بیماری‌اش کنترل شده نیست و میزان دارو برایش کفایت نمی‌کند و باید دارویش با نظارت پزشک افزایش یابد.
آیا میگرن با روزه‌داری تشدید می‌شود؟
این فرد نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد. وقتی در طول روز بیرون می‌رود باید از کلاه و عینک آفتابی استفاده کند و تا حد امکان با نور خورشید تماس نداشته باشد. از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر فعالیت بیرون از خانه نداشته باشد. در این‌صورت فرد مبتلا به میگرن می‌تواند روزه بگیرد.
آیا این‌که برخی خانم‌ها سرخود قرص ضدبارداری می‌خورند تا بتوانند روزه بگیرند را تایید می‌کنید؟
در افراد مبتلا به میگرن که اصولا مصرف قرص هورمونی ممنوع است و خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در خانم‌ها‌ی بالای 34 سال که قند خون‌شان بالاست و سیگار نیز می‌کشند، خطر سکته با مصرف این قرص‌ها افزایش می‌یابد. روزه‌داری باعث کم‌آبی می‌شود، بخصوص در کسانی که قرص هورمونی مصرف می‌کنند خطر تشکیل لخته در خون را افزایش می‌دهد. برای تعدیل چرخه‌های ماهانه باید از پزشک مشورت گرفته شود.

ندا اظهری

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها