کارکشته‌ها و فیلم‌اولی‌هایی که در سریال امام علی (ع) نقش‌هایی به یادماندنی ایفا کردند، کدام بازیگران بودند؟

28 سالـه؛ بدون تکـرار

تلویزیون تا قبل از سریال امام علی(ع) مجموعه‌ای با این وسعت تولید نکرده بود. شاید دلیلش این بود که کارگردان‌ها از میزان حساسیت مردم نسبت به سوژه‌های مذهبی خبر داشتند. سال 1370 فیلمنامه‌ای تحت عنوان «خاری در گلو» توسط آقای میرباقری تقدیم صدا و سیما شد. از ایشان چند باری خواسته شد بعضی از قسمت‌های فیلمنامه اصلاح و بازنویسی شود. سرانجام 21 آبان 1370 فیلمبرداری این سریال با 150 بازیگر اصلی و 5000 هنرور آغاز شد. فیلمبرداری سریال چهار سال طول کشید و سال 1375 با عنوان سریال امام علی (ع) روی آنتن شبکه یک رفت که با استقبال فراوان مردم روبه‌رو شد.
کد خبر: ۱۲۰۸۲۵۹

جوانان جویای نام

محمدرضا شریفی‌نیا
اولین‌بار در همین سریال و در سن 36 سالگی بازیگری را مقابل دوربین داوود میرباقری آغاز کرد و انصافا هم در نقش ولید ابن عقبه خوش درخشید.
اصغر همت
او قبل از بازی در این سریال، بازی در هشت فیلم سینمایی را در کارنامه هنری‌اش داشت اما امام علی(ع) اولین سریالی بود که او بازی و نقش مروان ابن حکم را ایفا می‌کرد.

ویشکا آسایش
بازیگری را با این سریال شروع کرد و به پیشنهاد دایی‌اش مرحوم مازیار پرتو که یکی از عوامل پشت صحنه بود، برای این نقش انتخاب شد. او وقتی نقش قطام را بازی کرد تنها 19 سال داشت.

فرهاد اصلانی
یزید سریال امام علی(ع) فقط 25 سال داشت که بازیگری را مقابل دوربین داوود میرباقری شروع کرد و تا قبل از آن تجربه بازی نداشت.

مهراوه شریفی‌نیا
فقط ده سال داشت که نقش کودکی قطام را بازی کرده بود. شاید بتوان این سریال را اولین کار مهم و جدی او در کارنامه هنری‌اش دانست.

آزیتا حاجیان
اولین مجموعه تلویزیونی بود که بازی و در آن نقش کنیز رومی را ایفا می‌کرد و هنگام ساخت 34 ساله بود.

کار کشته ها

داریوش ارجمند
سریال امام علی(ع) اولین مجموعه تلویزیونی بود که بازی می‌کرد. قبل‌تر در 14 فیلم سینمایی بازی کرده بود. هنگام بازی در نقش مالک اشتر 47 ساله بود و یک سیمرغ در کارنامه هنری‌اش داشت.

مهدی فتحی
در دو نقش ظاهر شد. عمرو عاص و امام علی(ع) . البته در مورد دوم ما چهره او را نمی‌بینیم و بیشتر دست‌های او ایفای نقش می‌کنند. این سریال سومین کار تلویزیونی او بود و هفت سال پس از پخش سریال درگذشت.

بهزاد فراهانی
معاویه سریال امام علی(ع) در زمان بازی در این سریال 47 ساله بود و پنجمین مجموعه تلویزیونی بوده که در آن بازی کرده است.

سیروس گرجستانی
قبل از امام علی(ع) در 15 مجموعه تلویزیونی بازی کرده بود و چیزی حدود 25 سال سابقه بازیگری داشته است. او در این سریال 47 ساله بود و نقش ابا قطام را بازی کرده بود.

انوشیروان ارجمند
سریال امام علی (ع) سومین کار تلویزیونی او بوده است. او هنگام بازی در این سریال در نقش اشعث ابن قیس 50 ساله بوده و 23 سال بعد از بازی در این فیلم درگذشت.

سعید نیکپور
تمام دیالوگ‌های امام علی(ع)را از زبان عمار یاسر با بازی سعید نیکپور می‌شنیدیم. او 16 سال قبل از ساخت این سریال بازیگری را آغاز کرد و بازی در نقش عمار پنجمین کار تلویزیونی او بود. وی اکنون خارج از ایران زندگی می‌کند.


جمشید مشایخی
قبل از بازی در نقش عبدا... ابن مسعود تجربه بازی در 21 مجموعه تلویزیونی را داشته است. هنگام بازی در این سریال 57 ساله بوده و چیزی به دومین ماه درگذشتش نمانده است.

علی آزاد
بازیگر نقش عبدا... ابن عباس که قبل بازی در این سال تجربه بازی در 65 فیلم و سریال را داشته است و سریال امام علی(ع) آخرین کار او بود. حین فیلمبرداری از او خواسته شد وارد خیمه امام علی(ع) شود ولی دیگر بیرون نیامد و در همان خیمه درگذشت و بقیه قسمت‌های باقیمانده را شخص دیگری بازی کرد.

کریم اکبری مبارکه
ابن ملجم مرادی سریال امام علی(ع) که در سن 38 سالگی این نقش را ایفا کرده است. او قبل از بازی در این نقش تجربه بازی در ده مجموعه تلویزیونی را داشت. اخیرا هم او را در سریال بچه‌مهندس در نقش صورت‌زخمی دیده‌ایم.

سایر با تجربه‌ها
علاوه بر اسامی نام آشنای قبلی، فخری خوروش، پروانه معصومی، داوود رشیدی و... از جمله بازیگران مطرح و با سابقه‌ای هستند که در سریال امام علی درخشیدند.

داوود رشیدی
نقش حکیم ابن جبله عبدی را در سن 58 سالگی بازی کرد و پیش از آن بازی در 15 مجموعه تلویزیونی را در کارنامه‌اش داشت. او 25 سال پس از بازی در این سریال درگذشت.

جواد خدادادی
بازی در این سریال و در نقش ابوذر هشتمین اثر تلویزیونی او بود و با تجربه‌ای 20 ساله در این فیلم ایفای نقش کرده بود. او 17 سال بعد یعنی در سال 1387 در دورتموند درگذشت و همان‌جا هم به خاک سپرده شد.

سیاوش شاکری
کارگردان، نویسنده، تدوینگر که بازیگری را در 50 سالگی برای اولین‌بار با سریال امام علی(ع)شروع کرد و تنها بازی در سه مجموعه تلویزیونی دیگر را در کارنامه هنری‌اش دارد.

داوود‌میرباقری
سریال امام علی(ع) پنجمین‌کار و چهارمین مجموعه تلویزیونی بود که کارگردانی می‌کرد. میرباقری از سال 1351 وارد حوزه سینما و تلویزیون شد و در زمان پخش سریال امام علی(ع) 38 ساله بود. او درست هفت سال بعد از پخش سریال امام علی(ع) ساخت دومین اثر ماندگارش سریال مختارنامه را مقابل دوربین برد

الهام فیروزبخت
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها