بررسی اختلاف‌نظر وزارتخانه‌های آموزش‌و‌پرورش و علوم درباره تغییر زمان کنکور

سیل ،کنکور را جا‌به‌جا می‌کند؟

تا زمان برگزاری آزمون سراسری کمتر از 50 روز زمان باقی است؛ 50 روز پر از استرس و نگرانی برای یک میلیون و 118 هزار و 793 داوطلبی که امسال برای کنکور 98 ثبت نام کرده‌اند‌. امسال اما به دغدغه‌های معمول این داوطلبان، یک نگرانی جدید هم اضافه شده است، این‌که زمان برگزاری آزمون سراسری تغییر می‌کند یا نه؟! ریشه این نگرانی به همان سیل ویرانگری می‌رسد که در روزهای ابتدایی سال، 24 استان کشور را درگیر کرد و فرصت درس خواندن را از خیلی از کنکوری‌ها گرفت.
کد خبر: ۱۲۰۶۷۸۶

بحث تغییر زمان برگزاری آزمون سراسری از همان روزهای اول سیل در استان مازندران مطرح شد و بعد که پای سیل به جنوب کشور هم رسید پررنگ‌تر از قبل ادامه پیدا کرد؛ بحثی که به چند کمپین و نامه مختلف رسید؛ امضای خیلی‌ها پای این کمپین‌ها و نامه‌ها نشست و در نهایت، فصل مشترک تمام آنها درخواستی عاجزانه برای به تعویق انداختن زمان کنکور سراسری بود؛ یکی از این کمپین‌ها در همان سه روز اول بیش از 15 هزار امضا جمع کرد، امضا کنندگانش هم همگی مدعی بودند که هدفشان همدردی و کاهش آلام دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده است و سعی همگی بر این بود که صدای درخواست‌شان را به گوش مسؤولان مربوط برسانند. اتفاقی که باعث شد تعداد زیادی از داوطلبان آزمون سراسری به صفحه شخصی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یکی از شبکه‌های مجازی روانه شوند تا از این طریق درخواست‌شان را به گوش منصور غلامی برسانند.
منصور غلامی اما خیلی زود به این درخواست‌ها واکنش نشان داد و با داوطلبان اتمام حجت کرد که زمان برگزاری کنکور تغییر نخواهد کرد و از آنها خواست تمرکزشان را روی درس خواندن در فرصت باقیمانده قرار بدهند!
این بلاتکلیفی اما هنوز هم ادامه دارد، هنوز نگاه همان یک میلیون و 118 هزار و 793 داوطلبی که امسال کنکور دارند به روزهای برگزاری آزمون روی تقویم رسمی کشورمان، همراه با شک و تردید است و وزیر آموزش و پرورش کشورمان یعنی محمد بطحایی، مسؤولی است که این بار، در کنار داوطلبان ایستاده و چندین بار در مصاحبه‌های مختلف موافقتش را با تعویق زمان آزمون اعلام کرده است.
آخرین اعلام موضع بطحایی اما به یک توییت کوتاه می‌رسد با این مضمون که «برای تعویق زمان کنکور سراسری گرچه نظر ما مثبت است، اما کارشناسان وزارت علوم آن را موجب اختلال در شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها می‌دانند.» این یعنی فعلا دو وزارتخانه بزرگ کشورمان در بحث برگزاری آزمون سراسری با یکدیگر هم‌عقیده نیستند و یکی در این بحث پرچم موافقت در دست گرفته و یکی در صف مخالفان ایستاده؛ موافقان و مخالفانی که هرکدام برای خودشان دلیل و استدلال دارند و البته همراه و هم نظر. با تمام این تفاسیر و با وجود تمام این مخالفت‌ها و موافقت ها، بحث به تعویق افتادن زمان آزمون سراسری، هنوز برای بسیاری از داوطلبان باز است.

تقویم آموزشی دانشگاه‌ها با تغییر زمان آزمون به‌هم می‌ریزد
حسین سلیمی ـ رئیس دانشگاه علامه طباطبایی
بحث به تعویق انداختن زمان برگزاری آزمون سراسری مدتی است مطرح شده، اما دانشگاه‌ها زیاد با این موضوع موافق نیستند. دلیل این امر هم بحث تقویم آموزشی دانشگاه‌هاست که با این تغییر،کاملا به هم می‌ریزد. حتی همین حالا هم با تغییر زمان آزمون ارشد، تمام تقویم آموزشی دانشگاه‌ها به‌هم ریخته و دانشجوهای زیادی دچار مشکل شده‌اند.
ما باید به این نکته توجه کنیم که زمان برگزاری آزمون، زمان اعلام نتایج، زمان ثبت‌نام، زمان آغاز ترم، طول ترم، زمان امتحانات پایانی و... همه اینها یک سلسله به هم پیوسته و یک زنجیره هستند که اگر حتی یک حلقه را هم تغییر بدهیم، در دیگر حلقه‌ها تغییر به‌وجود می‌آید و در حقیقت کل سال تحصیلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
برای مثال اگر ترم آموزشی دو هفته دیرتر شروع شود، با توجه به تداخل امتحانات پایان سالش با تعطیلات مختلف و اعیاد و... ممکن است یک ترم که باید 16 هفته باشد، در 12 هفته برگزار شود و این موضوع لطمه جدی‌ای به سیستم آموزشی می‌زند. در نتیجه برای برقرار ماندن نظم تقویم آموزشی دانشگاه‌ها که یک برنامه مشخص از قبل تعیین شده است، تغییر زمان آزمون سراسری به صلاح نیست.

سازمان سنجش برای تغییر زمان آزمون برنامه ندارد
حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش
اولین نکته این است که هر ساله سازمان سنجش از مدت‌ها قبل برنامه زمانی برگزاری آزمون‌ها را از جمله آزمون سراسری به اطلاع داوطلبان می‌رساند که این اتفاق امسال هم افتاده است. در نتیجه ما با یک برنامه مشخص روبه‌رو هستیم و در حال حاضر هم سازمان سنجش برنامه‌ای برای تغییر این زمان ندارد و درباره به تعویق افتادن زمان آزمون کارشناسی سراسری هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.
بر همین اساس داوطلبان باید به این نکته توجه کنند که آزمون سراسری طبق برنامه اعلام شده در روزهای سیزدهم و چهاردهم تیر برگزار خواهد، از این نظر اگر هر تغییری در زمان برگزاری کنکور ایجاد شود، قطعا در اعلام نتایج اثر خواهد گذاشت و طولانی شدن این فرآیند اتفاق خوبی نیست.
اما دومین نکته بحثی درباره آمادگی داوطلبانی که در مناطق سیل‌زده هستند مطرح می‌شود، به عقیده من این داوطلبان به هر حال باید در امتحانات نهایی شرکت کنند و در نتیجه برای این امتحانات باید خودشان را آماده کنند؛ پس اگر در این امتحانات آماده باشند برای آزمون سراسری هم آماده خواهند بود و به همین خاطر به نظر نمی‌رسد مشکل بزرگی وجود داشته باشد.

کلاس جبرانی برای داوطلبان سیل‌زده
حبیب صابری، مدرس کنکور، مشاور و برنامه‌ریز تحصیلی
قانون پارکینسون مفهومی رایج در مدیریت است و مضمون آن این است: «هر کار به اندازه زمانی که برای آن تخصیص داده شده طول می‌کشد.» ما این قانون را در بحث آموزش و برنامه‌ریزی تحصیلی هم می‌توانیم به‌کار ببریم و بر این اساس، اگر مثلا بین دو آزمون پنج روز فاصله داشته باشیم، دانش‌آموز باز در روز آخر یا دو روز آخر درس می‌خواند و اگر دوروز فاصله باشد، باز هم در همین دو روز درس می‌خواند.
برهمین مبنا، به عقیده من اگر زمان برگزاری آزمون سراسری عقب هم بیفتد، حداقل برای جمعیت زیادی از دانش‌آموزان که در مناطق سیل‌زده نیستند، این تعویق آزمون دردی از آنها را دوا نمی‌کند و بلعکس این کش آمدن زمانی باعث می‌شود که بحث تکرار پیش کشیده شود و خستگی بیشتری برای آنها به‌وجود بیاید ودر نهایت برنامه‌ریزی‌شان برای آزمون سراسری به هم بخورد. در نتیجه از نظر قواعد مشاوره تحصیلی، به تعویق انداختن این آزمون درست نیست. اما از سوی دیگر ما نمی‌توانیم داوطلبان مناطق سیل‌زده را هم نادیده بگیریم، چراکه در شهرهای سیل‌زده قسمت عمده‌ای از زیرساخت‌های آموزشی را از دست داده‌ایم. پیشنهاد من این است که برای حل مشکل این مناطق، مسؤولان آموزش و پرورش همت کنند و برای بچه‌های این مناطق کلاس‌های جبرانی بگذارند. کاری که به همت آموزش و پرورش استان تهران به عنوان مثال برای دانش‌آموزان پلدختر انجام شده و با اعزام دبیران با تجربه از تهران، دانش‌آموزان این منطقه به صورت شبانه‌روزی برای امتحانات خرداد و بعد هم برای کنکور در حال آماده شدن هستند. این کار می‌تواند توسط آموزش و پرورش استان‌های دیگر هم انجام شود و هرکدام از این استان‌های مختلف، یکی از مناطق سیل‌زده را به عهده بگیرند و بچه‌های این نواحی را به کنکور برسانند.

نباید حق داوطلبان کنکور سیل‌زده پایمال شود
قاسم احمدی‌لاشکی ـ نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی
امسال به‌خاطر وقوع سیل در چند استان کشورمان، ما با آسیب‌های زیادی مواجه شدیم که امیدواریم زودتر جبران شود. بحث آزمون سراسری و وضعیت داوطلبانی که در این مناطق هستند یکی از آسیب‌های سیل است که باید به آن توجه کنیم. آنچه که برای ما مهم است این که داوطلبان کنکور باید آرامش لازم را برای مهم‌ترین آزمون تحصیلی‌شان داشته باشند، این موضوع از همان ابتدا برای مجلس و کمیسیون آموزش مهم بود و برهمین مبنا ما در همان روزهای اول یک طرح دوفوریتی تنظیم کردیم تا زمان برگزاری آزمون‌های سراسری را عقب بیندازیم.
در جلسه‌ای که برگزار شد وزیر علوم به عنوان رئیس شورای سنجش و پذیرش حضور داشت و از ایشان خواستیم تا به این مشکل رسیدگی کند و در نهایت قسمت اعظم این مشکل حل شد یعنی کنکور کارشناسی ارشد، آزمون دستیاری پزشکی و آزمون ارشد پیراپزشکی عقب افتاد. اما بحث کنکور سراسری ماند و من بعید می‌دانم که عقب بیفتد. البته در بحث کنکور سراسری ما با حدود یک میلیون داوطلب روبه‌رو هستیم که در این قضیه سهم دارند، اما همه آنها سیل‌زده نیستند. یعنی بخشی از داوطلبان آسیب‌ دیده‌اند و یک بخش دیگر طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی‌شان درس می‌خوانند و منتظر آزمون هستند و سازمان سنجش باید این گروه را هم ببیند. از این نظر من بعید می‌دانم که آزمون به تعویق بیفتد و بهتر است که به داوطلبان اعلام کنیم که خودتان را برای همان تاریخ قبلی اعلام شده آماده کنید. در مقابل برای این‌که انصاف هم رعایت شده و حقی از داوطلبان مناطق سیل‌زده پایمال نشود، بحث سهمیه دادن به این مناطق مطرح شده است، از این نظر بحث سهمیه‌بندی می‌تواند به این داوطلبان تا اندازه‌ای کمک کند، اما در صورتی که درست انجام شود. درکل به نظر من سهمیه‌بندی‌های خاص سالانه حرکت قشنگی نیست، ما سال گذشته هم به زلزله‌زده‌های کرمانشاه سهمیه دادیم که تجربه موفقی نبود. امسال هم اگر به سیل‌زده‌ها به صورت کلی سهمیه بدهیم، جایگاه علم را زیر سؤال برده‌ایم. پیشنهاد من این است که بیاییم ببینیم در منطقه‌های سیل‌زده مثل معمولان یا آق‌قلا، سال گذشته چقدر قبولی در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های معتبر داشته‌ایم. در مرحله بعدی به رقمی که به دست آورده‌ایم، یک مازاد سهمیه بدهیم تا حق بقیه داوطلبان هم پایمال نشود. از این نظر اختصاص یک سهمیه کلی به یک استان سیل‌زده، کار منطقی‌ای نیست، در استان لرستان ما نمی‌توانیم معمولان و بروجرد را یکی کنیم یا در استان گلستان، آق قلا و گرگان را یکی ببینیم، پس بهتر است مازاد سهمیه را با توجه به آمار قبولی سال گذشته همین مناطق به آنها بدهیم.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها