یکی از بهترین شاخص‌های سلامت دهان، DMF است. معنای آن مجموع دندان‌های کشیده شده و پرشده و پوسیده است. در سنین مختلف این شاخص عددهای متفاوتی را نشان می‌دهد .
کد خبر: ۱۲۰۶۴۶۹

به‌عنوان مثال اگر این شاخص در ۱۸ سالگی در کشوری ۱۳ باشد به معنای این است که به‌طور متوسط هر نفر در آن کشور مجموع دندان‌های کشیده شده یا پر کرده یا پوسیده‌اش ۱۳ دندان است .
تجربه‌های اخیر کشورهای اسکاندیناوی نشان می‌دهد با تربیت بهداشت‌کاران دهان و دندان و آموزش موثر و وسیع به مردم از طریق رسانه‌های مختلف، این شاخص‌ها را به نزدیک صفر رسانده‌اند‌. در این صورت نقش ارث و ژنتیک در عین این‌که صفر نمی‌شود، اما به صفر نزدیک می‌شود و همه‌اش می‌شود آموختن شیوه‌های مسواک و نخ دندان و همچنین تنظیم رژیم غذایی.
جالب توجه آن‌که به‌رغم این‌که در کشور ما در حوزه‌های آموزش عمومی کارهای بسیاری انجام شده است، اما این حجم از آموزش به هیچ عنوان کافی نبوده است و این شاخص طبق آمار غیر رسمی در این چند دهه تغییر آشکاری نشان نمی‌دهد. در این آسیب‌شناسی علاوه بر عدم آموزش‌های کافی به مردم می‌توان به لغو دوره‌های تربیت به میزان کافی نیروهای حد واسط مانند بهداشت‌کاران نیز اشاره کرد .
به عبارت دیگر رسالت اصلی آموزش‌های عمومی، هم بر دوش رسانه‌هاست و هم نیروهای تخصصی حد واسط بین مردم و دندانپزشک . نکته دیگری که باید برای نبود موفقیت در بهبود سلامت دهان و دندان در کشور اضافه کرد این است که رویکرد آموزشی در دانشکده‌ها، درمان‌محور است نه سلامت‌محور و دندانپزشکان برای درمان و نه پیشگیری تربیت می‌شوند‌. نداشتن رویکرد سیستم‌های بیمه‌ای به پیشگیری هم در نبود بهبود شاخص DMF یکی دیگر از عوامل است‌. متاسفانه اکثر درمان‌های پایه‌ای نیز مشمول بیمه‌ها، با رویکرد درمانی طراحی شده‌اند .
به‌طور خلاصه بیماران موظف به خودیادگیری روش‌های بهبود سلامت دهان و دندان هستند و در این امر باید به رسانه‌ها که بار اصلی این مهم را به دوش دارند، مراجعه کنند.

دکتر کاظم دالایی
متخصص ارتودنسی
و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید ‌بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها