تارانتینو با سکانس‌های به‌جا مانده فیلمش، یک مینی‌سریال می‌سازد

هفت‌تیر کشی هشت نفرت‌انگیز

کوئنتین تارانتینو قرار است نوع تازه‌ای از فیلمسازی را تجربه ‌کند. البته شبکه نتفلیکس پیشنهاد دهنده این طرح است و فیلمساز هم برای انجام و اجرای آن، مجبور نبود زحمت زیادی به خودش بدهد! این نوع تازه فیلمسازی خیلی هم ارزان‌قیمت است بعید نیست در آینده نزدیک رویه بقیه فیلمسازان ‌شود. تارانتینو در گفت‌وگوی تازه‌ای از درخواست مدیران شبکه اینترنتی نتفلیکس صحبت کرده، درخواستی که مورد قبول او قرار گرفته است. این درخواست تولید مجموعه‌ای تلویزیونی از فیلم سینمایی «هشت نفرت‌انگیز» تارانتینو بود. مدیران نتفلیکس از تارانتینو خواسته‌اند براساس داستان این فیلم سینمایی، یک مینی‌سریال چهار یا پنج قسمتی به آنها تحویل دهد. از قرار معلوم، نتفلیکسی‌ها متوجه شده‌اند تارانتینو مجبور شده بود نسخه سینمایی هشت نفرت‌انگیز را برای نمایش در سالن‌های سینماها، کوتاه کند. ظاهرا صحنه‌هایی که از فیلم سینمایی کوتاه شده‌اند، خیلی زیاد بوده و با آنها می‌شد یک مینی‌سریال تولید کرد.
کد خبر: ۱۲۰۵۳۸۵

به نوشته سایت اسلش فیلم که گفت‌وگویی مفصل با تارانتینو داشته، این مجموعه خیلی زود آماده پخش خواهد شد، اما هنوز معلوم نیست این زمان خیلی زود، دقیقا کی خواهد بود. شبکه نتفلیکس امیدوار است تا قبل از شروع فصل پاییز، مجموعه هشت نفرت‌انگیز را پخش کند. اما تارانتینو کارها و پروژه‌های زیادی در دست دارد و اول باید سروسامانی به آنها بدهد. یکی از آنها درام شرح حال‌گونه و ضد‌هالیوودی «روزی روزگاری در هالیوود» است، که باید برای نمایش در دور تازه جشنواره بین‌المللی کن آماده شود. تارانتینو می‌گوید: «آماده کردن فیلم برای جشنواره کن، مهم‌ترین کاری است که در این لحظه دارم. هر کار دیگری، موکول به دورانی بعد از پایان جشنواره کن می‌شود.»
نسخه متفاوت
به این ترتیب، تارانتینو برای آماده کردن نسخه تلویزیونی هشت نفرت‌انگیز تا اواسط ماه خرداد، فرصت و وقت اضافی نخواهد داشت. این در حالی است که او وعده یک نسخه متفاوت تلویزیونی از فیلم سینمایی‌اش را داده است. به گفته او، نسخه تلویزیونی حسی متفاوت به بیننده خود القا خواهد کرد. تارانتینو توضیحی در این باره نمی‌دهد و باید تا زمان پخش مینی‌سریال و کسب این حس متفاوت صبر کرد! این‌طور که از صحبت‌های فیلمساز می‌توان متوجه شد، برخی سکانس‌ها دقیقا شبیه نسخه سینمایی آن خواهد بود و برخی دیگر از سکانس‌ها، متفاوت از آن چیزهایی هستند که روی پرده سینماها دیده شد.
تعجب فیلمساز
مینی‌سریال هشت نفرت‌انگیز حدودا 40 دقیقه طولانی‌تر از نسخه‌ای است که سینماها در سال 2015 نمایش دادند. تارانتینو زمان فیلمبرداری وسترن خشونت‌آمیز خود، اصلا در فکر تبدیل آن به یک مجموعه تلویزیونی نبود و صحنه‌های اضافی را برای استفاده در فرمت قالب کوچک فیلمبردای نکرد. او تصور می‌کرد صحنه‌هایی که فیلمبرداری می‌کند، کفاف یک فیلم سینمایی طولانی را می‌دهد. اما در اتاق تدوین و در کمال تعجب متوجه شد بسیار بیشتر از آنچه برای فیلمی سینمایی نیاز است، راش فیلمبرداری شده دارد! گفته می‌شود آن زمان تهیه‌کنندگان فیلم در شرکت مستقل فیلمسازی وینستون از او گله‌ کرده بوده‌اند. ظاهرا حالا تارانتینو می‌تواند از آنها گله‌گذاری کند! او برای تدوین مجدد فیلم و تبدیل آن به یک مینی‌سریال، از فرد راسکین کمک گرفت. راسکین تخصص بالایی در تبدیل کردن فیلم‌های سینمایی به یک مجموعه تلویزیونی دارد. فیلمساز می‌گوید: «البته ما مجبور نبودیم همه کار را دوباره تدوین کنیم. تنها کاری که باید می‌کردیم این بود که راش‌های اضافی را به آن صحنه‌هایی که لازم است، اضافه کنیم. اما انجام همین کار هم چندان ساده و راحت نیست. از آنجا که قرار است مجموعه حسی متفاوت و تازه به بینندگانش بدهد، کار ما دشوارتر هم شده بود.»
ادامه مجموعه‌سازی؟
اما پرسشی که منتقدان هنری مطرح می‌کنند، تنها به مینی‌سریال شدن هشت نفرت‌انگیز تمام نمی‌شود. آنها به «جانگوی از بند رسته» و حتی «روزی روزگاری در هالیوود» هم اشاره کرده و می‌پرسند آیا مینی‌سریالهای آنها هم آماده پخش خواهد شد؟ نه‌تنها جانگوی از بند رسته دارای راش‌های فیلمبرداری شده زیادی است که در نسخه سینمایی مورد استفاده قرار نگرفت، روزی روزگاری هم همین وضعیت را دارد. تارانتینو بعد از نمایش عمومی جانگو و موفقیت مالی و انتقادی آن، یک نسخه دی‌وی‌دی «نسخه کارگردان» از آن را ارائه داد.
با این حال، شنیده می‌شود هنوز هم صحنه‌های زیادی وجود دارد که در زمان تولید فیلم، فیلمبرداری شد و مورد استفاده قرار نگرفت. دوستداران هنر سینما حتما شگفت‌زده خواهند شد که بشنوند بخش زیادی از بازی لیوناردو دی‌کاپریو در این درام ضد‌تبعیض‌نژادی در فیلم و نسخه دی‌وی‌دی مورد استفاده قرار نگرفته است! در همین حال، تارانتینو بحث ارائه نسخه تلویزیونی روزی روزگاری را خیلی زود می‌داند و عقیده دارد فعلا باید منتظر ماند و نوع بازخورد و واکنش تماشاگران و منتقدان را نسبت به آن دید.
چه خبر از «سفرهای ستاره‌ای»
اسلش فیلم که قسمت تازه مجموعه علمی ـ تخیلی و آینده‌نگرانه «سفرهای ستاره‌ای/ پیشتازان فضا» را از یاد نبرده، درباره آن هم از تارانتینو می‌پرسد. فیلمساز با بیان این که هنوز هم کارگردانی قسمت تازه‌ای از این مجموعه فیلم موفق را در ذهنش دارد، ادامه می‌دهد: «همه چیز در دست مدیران کمپانی پارامونت است. آنها هستند که باید تصمیم بگیرند چه زمانی کار تولید فیلم را شروع کنند. احتمال زیادی وجود دارد که این اتفاق بیفتد. من برای کارگردانی فیلم آماده‌ام. پارامونت هم قصد رها کردن این فرنشایز بسیار محبوب خود را ندارد. فقط بحث زمان آغاز کار است، که آن هم بالاخره حل خواهد شد.»

کیکاوس زیاری
سینمای جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها