یک رسانه صهیونیستی جزئیات تازه‌ای را از طرح معامله قرن منتشر کرد

کلاهبرداری تو روز روشن!

طرح موسوم به «معامله قرن» تاکنون هیاهویی برای هیچ بوده است. هر بار مقامات آمریکایی زمان اعلام آن را به تعویق می‌اندازند تا شاید فرجی برای آن حاصل شود. با این حال هنوز کسی از جزئیات این طرح خبر ندارد و معلوم نیست تدوین‌کنندگان آن چه کسانی هستند. به‌تازگی یکی از رسانه‌های اسرائیلی جزییاتی را منتشر کرده است که می‌گوید از طریق اسناد وزارت خارجه این رژیم به‌دست آمده است. دراین سند جزییاتی که نشان می‌دهد این طرح چگونه می‌تواند خطرناک باشد.
کد خبر: ۱۲۰۵۳۵۵

روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» با استناد به یک سند وزارت خارجه رژیم صهیونیستی جزئیات جدیدی را از طرح موسوم به «معامله قرن» فاش کرد. این جزیات در برخی شبکه‌های خبری از جمله اسپوتنیک و خبرگزاری آناتولی نیز بازتاب داشت. طبق خبرهای منتشر شده از سوی این شبکه، طرح یاد شده دارای بندهایی به این ترتیب است:
1. توافق
توافق نامه سه‌جانبه‌ای میان رژیم صهیونیستی،‌ سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و جنبش حماس امضا خواهد شد که طبق آن کشور فلسطین تحت عنوان «فلسطین جدید» در اراضی کرانه باختری و نوار غزه تشکیل می‌شود و شهرک‌های این مناطق نیز به اسرائیل داده خواهند شد.
2. تخلیه زمین
کانون‌های شهرک سازی کماکان تحت تسلط اسرائیل باقی خواهند ماند و شهرک‌های جدا افتاده نیز به آنها ملحق خواهند شد و مساحت کانون‌های شهرکی تا رسیدن به شهرک‌های جداافتاده گسترش می‌یابد.
3. قدس
طبق این سند قدس تقسیم نخواهد شد و میان رژیم صهیونیستی و کشور فلسطین جدید مشترک می‌ماند. ساکنان عرب از این شهر انتقال پیدا می‌کنند تا جزو اهالی فلسطین جدید شوند.شهرداری قدس نیز که زیر نظر رژیم صهیونیستی است، مسؤول تمام اراضی قدس به استثنای بخش آموزش خواهد شد، چراکه بخش آموزش به‌عهده فلسطین جدید است و فلسطین جدید به شهرداری قدس مالیات ویژه مربوط به املاک و آب پرداخت می‌کند. طبق این بند، به یهودیان و اعراب اجازه داده نخواهد شد که خانه همدیگر را خریداری کنند و مناطق اضافی به قدس ملحق نخواهند شد تا اماکن مقدس به همین شکل امروزی خود باقی بمانند.
4. غزه
مصر با هدف ایجاد کارخانه، فرودگاه و اماکنی برای مبادلات تجاری و کشاورزی اراضی را به فلسطین می‌دهد اما به فلسطینیان اجازه داده نخواهد شد تا در این اراضی ساکن شوند. یک اتوبان نیز بین غزه و کرانه باختری احداث خواهد شد.

5. کشورهای حامی و سهم هریک

آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای کمک به اجرای این توافقنامه و حمایت اقتصادی آن موافقت کرده‌اند.
به این ترتیب، آمریکا ۲۰ درصد / اتحادیه اروپا ۱۰ درصد و کشورهای تولید‌کننده نفت حوزه خلیج فارس ۷۰ درصد.
6. ارتش
طبق این طرح به فلسطین جدید اجازه داده نخواهد شد ارتش و سلاح قوی در اختیار داشته باشد و تنها سلاحی که می‌تواند داشته باشد سلاح پلیس است. همچنین قرار است اسرائیل از فلسطین جدید در مقابل هرگونه تجاوز خارجی دفاع کند اما این دفاع مشروط به پرداخت هزینه آن به این رژیم خواهد بود و مذاکره بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب «میانه‌رو» درباره مبلغی که اعراب به ارتش این رژیم به عنوان هزینه حفاظت (از فلسطین جدید) خواهند پرداخت، انجام خواهد شد.
7. جدول زمانی و مراحل اجرا
به موجب این طرح، حماس به‌طور کامل خلع سلاح شده و تسلیحات آن به مصر تحویل داده می‌شود. همچنین مرزهای نوار غزه برای تجارت جهانی از طریق گذرگاه‌های اسرائیلی و مصری باز و بازار غزه با کرانه باختری گشوده می‌شود. یک سال پس از امضای توافق، انتخابات دموکراتیک در کشور فلسطین جدید برگزار می‌شود و هر شهروند فلسطینی می‌تواند برای این انتخابات کاندیدا شود. یک سال پس از برگزاری انتخابات، تمامی زندانیان به شکل تدریجی و در مدت سه سال آزاد خواهند شد. در طول پنج سال، بندر دریایی و فرودگاهی برای فلسطین جدید احداث خواهد شد و تا آن زمان، فلسطینی‌ها از فرودگاه‌ها و بنادر اسرائیل استفاده خواهند کرد. مرزهای میان فلسطین جدید و اسرائیل برای عبور و مرور شهروندان و کالاها باز خواهند ماند. همان‌طور که هم‌اکنون با کشورهای دوست این‌گونه است. یک پل معلق با ارتفاع ۳۰ متر از سطح زمین احداث و کرانه باختری و نوار غزه را به هم وصل می‌کند و ماموریت احداث آن به شرکتی از چین داده می‌شود.
8. عواقب
اگر حماس یا سازمان آزادیبخش فلسطین به این توافق اعتراض داشته باشند، آمریکا تمام کمک‌های مالی به فلسطین را قطع خواهد کرد و متعهد می‌شود که نگذارد هیچ دولتی در جهان به آنها کمک کند. همچنین اگر سازمان آزادیبخش فلسطین با این شرایط موافقت کند اما حماس یا جهاد اسلامی موافقت نکنند، مسؤولیت عواقب آن به‌عهده رهبران دو گروه یاد شده خواهد بود. اگر اسرائیل نیز این توافق را نپذیرد حمایت‌های اقتصادی از آن متوقف خواهد شد.
این روزنامه عبری زبان در پایان به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت که این طرح احتمالا طی یک ماه اعلام خواهد شد.
کمک عربستان
طرح موسوم به معامله قرن دستپخت جارد کوشنر، داماد ترامپ و جیسون گرینبلات، نماینده ویژه آمریکا در گفت‌وگوهای به اصطلاح صلح خاورمیانه است. سال‌هاست آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند به صورت یک میانجی در مساله نزاع فلسطین دخالت کنند، اما کسی نیست که نداند آمریکا هرگز یک میانجی نبوده و همواره از منافع نامشروع رژیم صهیونیستی در برابر فلسطینی‌ها دفاع کرده است. به همین دلیل کوشش‌های میانجیگرانه آمریکایی تا به حال تقریبا هیچ حاصلی نداشته و این مساله را حتی مقامات دولت خودگردان نیز بارها اعتراف کرده‌اند. با این حال آنچه مساله معامله قرن را از سایر تلاش‌های آمریکایی متمایز و در عین حال خطرناک می‌کند همراهی کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی با این طرح است. طلال عتریسی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی لبنانی معتقد است حتی حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه با معامله قرن ارتباط پیدا می‌کند و در واقع به نوعی تست حساسیت کشورهای عرب بوده است. او می‌نویسد:
« واکنش کشورهای عربی به این تجاوز در سطح مطلوب نبود و سکوت آنها نشان داد برخی اعراب در کنار اسرائیل علیه مقاومت قرار دارند.»
چند روز پیش در منابع خبری آمده بود که رژیم حاکم بر عربستان حاضر شده برای اجرای این طرح ده میلیون دلار به دولت خودگردان فلسطین رشوه بدهد. در همین طرح نقل شده از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز معلوم می‌شود که هزینه‌های اصلی اجرای این طرح بر دوش کشورهای عرب گذاشته شده است. حتی هزینه سربازان اسرائیل مستقر در مناطق فلسطینی را نیز باید کشورهای عرب بپردازند. به عبارتی ساده تر این طرح نهایت تحقیر و توهین به جهان اسلام و عرب و به‌ویژه ملت شجاع فلسطین خواهد بود که بیش از 70 سال است یک تنه با رژیمی به غایت بی رحم و خشن که از پشتیبانی قدرت‌های بزرگ جهانی برخوردار است مبارزه می‌کند. مقاومت مردم فلسطین که مانند رودخانه‌ای جاری همه طرح‌های سازشکارانه را با خود جارو کرده است، قادر خواهد بود این طرح را هم بی خاصیت کند.

استراتژی جدید حماس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) می‌گوید برای مقابله با طرح معامله قرن که ازسوی آمریکا و در جهت منافع رژیم صهیونیستی طراحی شده، یک استراتژی جدید ترسیم خواهد کرد. حازم قاسم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در اظهاراتی اعلام کرد استراتژی مقابله با معامله قرن متکی بر نقاط قوت در جنبش ملی فلسطین بوده و قادر خواهد بود اراده خود را بر گروه‌های مختلف فلسطینی تحمیل کند. وی بیان کرد درگیری‌های اخیر وحدت سیاسی و میدانی را تحت تاثیر اعمال مقاومت تقویت کرده و مانع هرگونه تلاش رژیم اشغالگر برای مداخله در مواضع ملی می‌شود.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها