حجت‌الاسلام قرائتی در گفت‌وگوی ویژه خبری تبیین کرد

150 نکته قرآنی درباره «گام دوم»

حجت‌الاسلام قرائتی، روحانی شوخ‌طبع کاشانی که سال‌های سال است او را با درس‌هایی از قرآن می‌شناسیم، یکشنبه‌شب (15 اردیبهشت) مهمان گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوی سیما شد و از لطایف قرآن کریم گفت. قرائتی در بخشی از صحبت‌هایش به بیانیه گام دوم انقلاب و مستندات قرآنی آن هم اشاره کرد. در این گزارش به بخش‌هایی از صحبت‌های این مفسر قرآن پرداختیم.
کد خبر: ۱۲۰۴۹۹۲

قرآن در برخی موارد ما را به ترساندن دشمن سفارش کرده است، اگر امام خمینی به شاپور بختیار نمی‌گفت من تو دهن این دولت می‌زنم، او فرار نمی‌کرد. اگر مقام معظم رهبری به عربستان نمی‌گفت: اگر جنازه‌های شهدای منا را به ما ندهند برخورد سختی با آنها می‌کنیم، آنها به این زودی‌ها جنازه‌ها را به ما بر نمی‌گرداندند ترهبون به عدوا... و عدوکم! (سوره انفال-60)
من تقریبا دو سه بار این نامه بیانیه گام دوم رهبر انقلاب در 40 سالگی انقلاب اسلامی را خواندم و خیلی فکر کردم که ایشان چقدر مطالعه داشتند که این نامه را نوشتند و به این نتیجه رسیدم که درخصوص اکثریت قریب به اتفاق بخش‌های نامه، آیه داریم. برای همین من گفتم یک تفسیر قرآنی برای این بیانیه بنویسم.
نزدیک به ۱۵۰ مورد را فهرست کردم و یک تفسیر قرآنی برای آن نوشتم. چون برخی از مردم تا سند قرآنی برای حرف‌ها نبینند به این راحتی قبول نمی‌کنند.
مثلا در بخشی می‌گویند، کار‌ها را به نسل نو بسپاریم یا می‌گویند ما حتی به صدام و آمریکا یک گلوله هم پرتاب نکردیم؛ و َهُمْ بَدَءُوکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ (سوره توبه- 13)
یا در جایی دیگر می‌فرمایند ما از شعار‌های خود دست بر نداشتیم؛ الذین قالوا ربنا ا... ثم استقاموا (سوره فصلت- 30)
در این بیانیه از کمک به مظلوم می‌خوانیم؛ و ما لکم لا تقاتلون فی سبیل‌ا... و المستضعفین (سوره نسا-75)
تعاریف این بیانیه از مسیحی‌ها و یهودی‌ها که در دو آیه ذلک بأنّ منهم قسیسین و رهباناً (سوره مائده-82) و من اهل الکتاب إن تامنه بقنطار یوده الیک (سوره آل‌عمران-75) می‌خوانیم.
در این بیانیه از عدالت حتی نسبت به دشمنان یاد شده؛ جزاء سیئه سیئة مثلها (سوره شوری-40)
از شجاعت گفته شده؛ لکم دینکم و لی دین (سوره کافرون- 6)
نخوردن فریب لبخند‌های دشمن که در این بیانیه به آن اشاره شده در آیه ودوا لو تدهن فیدهنون وجود دارد. (سوره قلم- 10)
فرصت به نسل نو و همکاری آنها با یکدیگر در خصوص مدیریت کشور را در داستان ابراهیم و اسماعیل می‌بینیم، خداوند پیرمردی صد ساله و نوجوانی 13 ساله را همزمان خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید طهرا بیتی (سوره بقره- 125)
از تحریم‌های اقتصادی هم که در بیانیه به آن اشاره شده در قرآن آمده است. لا تنفقوا علی من عند رسول ا... (سوره منافقون- 7)
بشارت به ناکامی دشمن در قرآن وجود دارد. (سوره فیل- 2)

اینقدر حرص نخوریم!
در قرآن موارد بسیاری درخصوص کمک به دیگران داریم که به اسامی انفاق، کفاره، خمس، زکات، صدقه، اعطا و ایتام در قالب‌های مختلف ذکر شده است و تا وقتی نیازمند وجود داشته باشد، باید این کار‌ها با تمام توان و دارایی انجام بشود. گاهی وقت‌ها دیگر پولی برای انفاق نداریم که باید در این مواقع از دیگران پول جمع کنیم و به نیازمندان بدهیم. در برخی موارد هم باید جهاد با اموال صورت بگیرد و در خصوص کشش‌های منفی که ما را از این کار منع می‌کنند، مقاومت نشان بدهیم که این کار به مثال جهاد با مال است.
در برخی موارد مشاهده می‌کنیم برخی افراد، اگر سند قرآنی در خصوص مطلبی آورده نشود، قبول کردن آن مطلب برایشان سخت است و آن را نمی‌پذیرند. امام رضا (ع) فرمود اگر حرفی از ما شنیدید به دنبال مدرک قرآنی آن باشید.
بعضی وقت‌ها برخی افراد با طمعی که انجام می‌دهند، برخی کالا‌ها را بیش از نیاز خود تهیه می‌کنند و حرص زیاد باعث بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود. تحریم آمریکا، مدیریت بعضی مسؤولان و حرص برخی مردم فشار‌ها را بر مردم بیشتر کرده است که اگر این مثلث مدیریت شود، فشار کمتری در مشکلات اخیر به مردم وارد می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها