رئیس پلیس راهور‌ اخذ عوارض زوج و فرد توسط شهرداری را غیرقانونی می‌داند

دعوای عوارض و جریمه

اخذ عوارض زوج یا فرد از شهروندان، مدتی است به یک کلاف پیچ درپیچ و پر‌از گره در پایتخت تبدیل شده است؛ کلافی سردرگم که سررشته‌اش از یک طرف به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌رسد و از یک طرف دیگر به بهشت‌نشین‌های شورای شهر تهران و صدالبته پلیس راهنمایی و رانندگی و فرمانداری تهران. در هر سوی این کلاف، یک نهاد با کلی دبدبه و کبکبه نشسته و ادعا می‌کند طرحش کارشناسی است و حرف‌هایش به حق! این وسط اما انگار تنها تکلیف شهروندان تهرانی مشخص نیست؛ شهروندانی که هر روز از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا 19‌غروب وارد محدوده آبی‌رنگ نقشه تهران می‌شوند؛ یعنی محدوده زوج یا فرد، شهروندانی که اگر ترددشان غیرمجاز و بدون شارژ حساب شهروندی باشد، با یک پیامک مواجه می‌شوند؛ این‌که بدون شارژ وارد محدوده شده‌اند و باید عوارضی را بابت این کار پرداخت کنند! عوارضی که شهرداری تهران می‌گوید قانونی است و پلیس برغیرقانونی بودنش تاکید دارد.
کد خبر: ۱۲۰۴۲۶۹


کار اختلاف نظر درباره عوارض منطقه زوج یا فرد به یک شکایت کشیده است؛ شکایتی که یک سویش پلیس راهور ایستاده و یک طرف دیگر شهرداری تهران! شکایتی که به گفته سردار کمال هادیان‌فر، رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی یک دلیل بیشتر ندارد، آن هم این‌که تصمیمی که در شورای شهر تهران و معاونت حمل و نقل شهرداری درباره اخذ عوارض از محدوده زوج یا فرد گرفته شده، خلاف قانون است! البته هادیان‌فر برای ادعایش دلیل هم دارد و می‌گوید فرمانداری تهران هم این تصمیم را نقض کرده و در کل این موضوع با قانون مغایرت دارد.
نتیجه این اتفاق این است که حالا پلیس راهور برای مدیریت ترافیک و کمک به مردم شکایت را به دیوان فرستاده تا در آنجا تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ شود.
ماجرا از کجا شروع شد؟
سال 96 بود که بالاخره با کش‌و‌قوس‌های فراوان یک طرح ترافیک جدید! با تغییراتی در شیوه نرخ‌گذاری و نحوه تردد خودروها در محدوده طرح در شورای شهر پنجم به تصویب رسید؛ طرحی که اجرای آن از ابتدا علاوه بر کارشناسان شهری، مخالفان سختی همچون پلیس راهور داشت.پلیس معتقد بود زیرساخت‌های اجرای این طرح هنوز در شهر تهران فراهم نیست و با این تفاسیر در نهایت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران توانست پلیس را برای اجرای این طرح قانع کند؛ به این ترتیب ساعت اجرای طرح ترافیک در سال ۹۷ از ساعت ۱۷ به ۱۹ افزایش یافت و ساز و کار جدیدی هم در پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک وضع شد.
اگرچه سال گذشته معاونت ترافیک شهرداری تهران تلاش کرد ورود به محدوده زوج یا فرد را هم منوط به پرداخت عوارض کند، اما این موضوع از سوی هیات تطبیق فرمانداری تهران رد شد و پس از بازگشت به شورا، اعضای شورای شهر فقط برای تردد در محدوده طرح ترافیک عوارض تصویب کردند. گرچه شورا برای محدوده زوج یا فرد مبلغی را به عنوان عوارض در نظر نگرفته بود اما مدتی پس از اجرای این طرح، شهروندان تهرانی پیامک‌هایی دریافت کردند که به آنها نشان می‌داد باید برای تردد در این محدوده عوارض بپردازند؛ همین جا بود که نارضایتی شهروندان تهرانی بالاگرفت و در نهایت به اختلاف بین پلیس راهور و شهرداری انجامید. گرچه همان موقع غلامحسین آرام، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: شهروندان تهرانی در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج یا فرد، فقط مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی خواهند شد و اخذ هرگونه عوارض ازسوی شهرداری ممنوع است! به هر حال این روال در شهر تهران ادامه پیدا کرد و در نهایت به شکایتی رسید که حالا پلیس راهور را مقابل شهرداری گذاشته است.
تبعات اجرای یک طرح بدون زیرساخت
ما برای کسب اطلاعات بیشتر سراغ دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران می‌رویم و محمد کرونی درباره شکایت مطرح شده، می‌گوید: پلیس در‌این باره دغدغه‌هایی داشته و به همین دلیل به دیوان عدالت اداری‌ شکایت کرده و البته این‌که پلیس از شهرداری در خصوص اجرای طرح ترافیک شکایت کند موضوع بی‌سابقه‌ای است و به هیچ وجه اتفاق خوبی نیست.
حالا به گفته کرونی، کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل به دنبال راه‌حلی است تا پلیس را از شکایتش منصرف کند.
با این حال کرونی معتقد است باید قبل از اجرای طرح ترافیک جدید، زیرساخت‌های لازم و تبعات اجتماعی آن در نظر گرفته می‌شد و این اتفاق نیفتاد!
به گفته دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در همان روزهای اول اعلام شد تجهیزات زیر ساختی شهر تهران از جمله دوربین‌ها برای اجرای چنین پروژه‌ای مناسب نیست و درنتیجه باید یک سال از دوره جدید مدیریت شهری در شورا و شهرداری می‌گذشت و با تامین بودجه و اعتبار و زیرساخت، در سال دوم اجرایی می‌شد.
کرونی اما به عنوان یک کارشناس حوزه حمل و نقل هم به ما می‌گوید اجرای طرح ترافیک جدید، تاثیری در کاهش آلودگی هوا نداشته و تنها نتیجه‌اش این بوده که راهکارهای غیرمجاز برای ورود به طرح با توجه به فقدان حضور پلیس، افزایش پیدا کرده و خودروهای بیشتری به صورت غیرمجاز وارد محدوده می‌شوند. این مساله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که با یک نگاه به آمارهای موجود متوجه می‌شویم تردد در محدوده زوج یا فرد بیشتر از محدوده طرح ترافیک است و حالا که معاونت حمل و نقل بدون بررسی تمام جوانب تصمیم به اجرای طرح اخذ عوارض از این محدوده هم گرفته، باید منتظر نابسامانی و آشفتگی بیشتری در شهر باشیم.
دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این ارتباط می‌گوید: معاونت حمل و نقل حتی یک برگ گزارش هم در این باره به کمیسیون عمران و حمل و نقل ارسال نکرده است. درحالی که طرحی که قرار است با عنوان محدوده دوم یا محدوده کاهش آلودگی هوا اجرایی شود، در ابتدا باید تاثیرات اجتماعی و میزان تحقق درآمدش پیش‌بینی شده باشد.
این سوالات در حالی مطرح می‌شود که پاسخ آنها در اجرای طرح ترافیک همچنان بی‌جواب مانده است.
اگر این سوال‌ها بی پاسخ بماند به عنوان دغدغه‌های شهروندان تهرانی از سوی اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل از شهردار و معاون حمل و نقل پرسیده خواهد شد.
ملاک عمل؛ استفساریه!
یک ابهام درمصوبه شورای شهر! این واکنش علی اعطا، سخنگوی شورای شهر درباره این مساله است! او معتقد است ریشه این موضوع به یک ابهام در مصوبه شورای شهر برمی‌گردد؛ یعنی جایی که دو برداشت متفاوت از مصوبه شده است.
او یک راه‌حل هم دارد و می‌گوید: در این شرایط که نظرات متفاوت است، روش استفساریه می‌تواند ملاک عمل باشد و بهتر است در اولین جلسه هم اندیشی با شهردار تهران این موضوع و روش استفساریه به بحث و تبادل نظر گذاشته شود.
گرچه کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل یک نظر متفاوت تر هم درباره چرایی این اتفاق دارد و می‌گوید: هیچ شکی وجود ندارد که درآمد طرح ترافیک به نصف رسیده؛ به همین دلیل معاونت حمل و نقل و ترافیک برای افزایش درآمد تصمیم گرفته از خودروهایی که وارد محدوده زوج یا فرد می‌شوند، عوارض اخذ کند آن هم در حالی که برای این محدوده هیچ قیمتی در نظر گرفته نشده است!
کرونی در توضیح بیشتر می‌گوید:شهرداری اعلام کرده عوارض برای محدوده زوج یا فرد براساس ساعت ورود و خروج اخذ می‌شود، اما سوال اساسی این است که آیا در محدوده زوج یا فرد دوربین‌ها فعال هستند؟ پاسخ منفی است، چون در این محدوده دوربینی وجود ندارد و مشخص نیست بر چه مکانیزمی از مردم نرخ عوارض زوج یا فرد را دریافت می‌کنند، این اصرار برای دریافت اخذ عوارض زوج یا فرد تنها موضوعی را که در ذهن تداعی می‌کند، جبران کسری درآمد طرح ترافیک از این طریق است و این اقدامات برای شورا و شهرداری تهران تبعات خوبی ندارد!
روی صندلی ریاست کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، یک عضو دیگر شورا نشسته است؛ محمد علیخانی که معتقد است: هیچ مصوبه‌ای برای اخذ عوارض تردد در محدوده زوج یا فرد وجود ندارد و اخذ هرگونه هزینه برای تردد در محدوده زوج یا فرد غیرقانونی است. به گفته علیخانی ارسال پیامک‌های بدهکاری به شهروندان از سوی معاونت ترافیک، بدون ارزش استناد است و رئیس شورای شهر تهران هم در نامه‌ای به شهرداری ابلاغ کرده که اخذ عوارض قانونی نیست!
حالا شهروندان تهرانی مانده‌اند و یک سوال بدون جواب ؛ این‌که اگر شورای شهر تهران هم در استفساریه اش به این نتیجه برسد که این اقدام شهرداری غیرقانونی بوده، تکلیف شهروندانی که تا به امروز عوارض به حسابشان نوشته شده چه می‌شود؟! البته رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا می‌گوید این عوارض می‌تواند به حساب شهروندی آنها برگردد و برای تردد آنها در محدوده طرح ترافیک امسال استفاده شود.

مرغ شهرداری یک پا دارد

به‌نظر می‌رسد مرغ معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران همچنان یک پا، چون محسن پورسیدآقایی معاون شهردار تهران می‌گوید اگر کسی در روز مخالف پلاک خودرو، در محدوده زوج یا فرد تردد کند، باید عوارض پرداخت کند! او البته معتقد است بحث شکایت پلیس راهور از شهرداری در خصوص ادعای اخذ غیرقانونی عوارض ورود به طرح زوج یا فرد هم منتفی شده است! پورسیدآقایی می‌گوید: شکایت مربوط به سه ماه قبل است و با مکاتبه‌ای که با فرماندهی محترم جدید راهور ناجا صورت پذیرفته، دستور بازنگری به این موضوع داده‌ شده و منتظریم اقدامات رسمی از سوی اداره حقوقی پلیس راهور ناجا در این خصوص صورت گیرد!
صحبت‌های دیروز هادیان‌فر رئیس‌پلیس راهور، اما نشان از پابرجایی این شکایت دارد و این یعنی اختلاف پلیس و شهرداری تهران درباره این موضوع، هنوز حل و فصل نشده و مشکل به قوت خود باقی است!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها