جام‌جم از تدارک گسترده تلویزیون برای ماه رمضان گزارش می‌دهد

ضیافت صـیـام سیما

همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، شبکه‌های سیما ویژه‌برنامه‌هایی را در قالب‌های متفاوت و برای رده‌های سنی مختلف تهیه و تولید کرده‌اند که در این ایام روی آنتن خواهد رفت.به گزارش جام‌جم، مجموعه‌های نمایشی، ویژه‌برنامه‌های سحر و افطار، ترتیل‌خوانی، جُنگ‌های شاد و ... از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای روزه‌داران است. امسال شبکه‌های یک، دو و سه با سه سریال تلویزیونی جدید «از یادها رفته»، «دلدار» و «برادرجان»، شبکه چهار با سریال تامینی «امام علی (ع)» و شبکه پنج نیز با سریال کره‌ای افسانه «جونگ میونگ» در شب‌های ماه رمضان مهمان مخاطبان روزه‌دار می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۰۴۰۸۴

رمضان امسال چه سریال‌هایی ببینیم؟

سریال از یادها رفته به‌ تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان و کارگردانی بهرام بهرامیان، هر شب ساعت 22 و10 دقیقه از شبکه یک سیما پخش می‌شود. این سریال یک ملودرام تاریخی است که در 25 قسمت ساخته می‌شود و داستان آن در سال 1319 می‌گذرد و درباره زندگی یک پزشک زن ایرانی به نام فروغ است که در فرانسه درس خوانده و به دلیل ناآشنایی از وضعیت کشور و آداب و رسوم آن، دچار بحران شدیدی می‌شود. حسین یاری، حسین پاکدل، هلیا امامی، میترا حجار، پوریا پورسرخ، بیتا فرهی، کامران تفتی، لیلا بلوکات، سیما تیرانداز، مهدی سلوکی، رضا یزدانی، رسول نجفیان، علیرام نورایی، حبیب دهقان‌نسب، مهرداد ضیایی، سعید راد و ... بازیگران این سریال هستند.
شبکه یک سیما همچنین قصد دارد در روزهای ماه مبارک رمضان، مجموعه تلویزیونی «پایتخت 5» را بازپخش کند که این مجموعه هم در ساعت 17‌و10 دقیقه پخش می‌شود.
سریال دلدار کاری از برادران محمودی است که در ماه مبارک رمضان، ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. دلدار یک قصه عاشقانه است که در بستر عشق و اتفاقات اجتماعی که جوانان درگیر آن هستند، از قبیل ازدواج، شغل و انتخاب‌های متعدد اتفاق می‌افتد. خط اصلی داستان درباره آرش، جوان نخبه دانشگاهی است که به دلیل بیماری مادرش دانشگاه را رها کرده و بعد از چند ماه و بر اثر اتفاقی، عشق دوران دانشگاهش یعنی رونا را می‌بیند و به موازات آن یک داستان عاشقانه دیگر نیز در سریال روایت می‌شود. محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، مریم بوبانی، حسام محمودی، سوگل خلیق، بهزاد فراهانی، مهران نائل، پریوش نظریه، همایون ارشادی،کمند امیرسلیمانی، نیما رئیسی و پیمان جعفری بازیگران این سریال هستند. دلدار توسط آزیتا ایرایی و مهدی حمزه نوشته شده و بازپخش آن نیز در ساعت‌های 11 و 30 دقیقه، 16 و20 دقیقه و 45 دقیقه بامداد خواهد بود.
بازپخش سریال «برادر» به کارگردانی جواد افشار، تهیه‌کنندگی نعمت چگینی و نویسندگی آرش قادری که پیش از این در ایام ماه رمضان سال‌های گذشته از این شبکه روانه آنتن شده بود، از شنبه تا چهارشنبه ساعت
7 و 45 دقیقه برای مخاطبان پخش خواهد شد.
سریال برادر جان به کارگردانی محمدرضا‌ آهنج، نویسندگی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، سریال رمضانی شبکه سه هر شب ساعت 20 و 45 دقیقه از این شبکه پخش می‌شود. برادر جان ملودرامی اجتماعی - مذهبی است که موضوع اصلی آن حق‌الناس است. علی نصیریان، حسن پورشیرازی، حسام منظور، آفرین عبیسی، سعید چنگیزیان، کامران تفتی، سجاد افشاریان، نسیم ادبی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، محبوبه صادقی و جلیل فرجاد بازیگرانی هستند که در این سریال بازی کرده‌اند.
سریال امام علی (ع) به کارگردانی داوود میرباقری، در ایام ماه مبارک رمضان هر شب 12 بامداد پخش و روز بعد ساعت 18 بازپخش می‌شود. در این سریال که داستان زندگی امیرالمومنین علی (ع) در شهر کوفه از دوران امامت تا شهادت آن حضرت به تصویر کشیده شده است، بازیگرانی چون داریوش ارجمند، ویشکا آسایش، زنده‌یاد انوشیروان ارجمند، زنده‌یاد مهدی فتحی، پروانه معصومی، محمدرضا شریفی‌نیا، بهزاد فراهانی، اکبر عبدی، اصغر همت و شهره لرستانی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
سریال کره‌ای افسانه جونگ میونگ در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 23 از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. این سریال تاریخی محصول 2015 کره جنوبی به کارگردانی سنگ هو کیم است که در 50 قسمت به مدیر دوبلاژی علیرضا باشکندی برای شبکه پنج دوبله شده است. جونگ میونگ دختری شش - هفت ساله و فرزند ملکه و امپراتور بزرگ در کشور کوچک جوسان زندگی می‌کند. او طی چند دهه شاهد تغییرات سیاسی و نظامی کشور خود است و در تمام این سال‌ها با وجود خطرات بسیار، تلاش می‌کند تا کشورش را در شرایط دشوار جنگ با کشورهای دیگر و از اختلافات داخلی نجات دهد. او در این راه برادر کوچک و پدر خود را از دست می‌دهد و خودش نیز به سرزمین دیگری فرار می‌کند و مجبور می‌شود به عنوان کارگر معدن به سختی کار کند.

شبکه یک سیما
ویژه‌برنامه «این شب‌ها» ساعت 23 بعد از سریال رمضانی شبکه یک پخش خواهد شد که با اجرای مجید یراق‌بافان و با حضور کارشناسان متعدد مذهبی تدارک دیده شده است. بحث و گفت‌وگو در زمینه‌های اخلاقی و اعتقادی، موضوع برنامه این شب‌هاست که به مدت یک ساعت به صورت زنده و با تهیه‌کنندگی یونس قاسمی در شب‌های رمضان تقدیم بینندگان می‌شود.
مجموعه «در امتداد فلق» همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان از شبکه یک روی آنتن خواهد رفت. در این مجموعه، تلاش‌های روحانیون مستقر در نقاط محروم و روستاهای دورافتاده در صد قسمت به تصویر کشیده شده است. مجموعه مستند در امتداد فلق کوشیده است تا جلوه‌هایی هرچند کوچک، از حضور موثر و فعالیت‌های بی‌ادعا و پر از انرژی این مبلغان را در نقاط دور و نزدیک سرزمین ایران به تصویر بکشد.
برنامه‌های «ثقلین» و «درس‌هایی از قرآن» برنامه‌های دیگر شبکه یک است که در این ماه مبارک برای بینندگان پخش می‌شود. در برنامه ثقلین، هر روز ساعت 4 و 45 دقیقه به مدت یک ساعت با قرائت یکی از قاریان کشورمان، یک جزء قرآن کریم پخش می‌شود. در برنامه درس‌هایی از قرآن به تهیه‌کنندگی محمود متوسل هم هر روز ساعت 18 و 15 دقیقه، سخنرانی حجت‌الاسلام قرائتی پیرامون تفسیر قرآن و سایر موضوعات مذهبی و دینی پخش خواهد شد.
برنامه «حدیث سرو» با موضوع معرفی شخصیت و سیره عرفای اسلامی، ویژه‌برنامه‌ای با موضوع ماه مبارک رمضان، گزارش‌هایی از نمایشگاه قرآن و مجموعه مستند «یک زندگی ساده» از دیگر برنامه‌های شبکه یک در ماه مبارک رمضان است.

شبکه دو سیما
فصل جدید «هزار راه نرفته» از تولیدات شبکه دوی سیماست در ماه رمضان روانه آنتن خواهد شد. این برنامه به تهیه‌کنندگی ناهید سادات شریفی، با حضور گروهی از کارشناسان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های شهید بهشتی و تهران، به طرح مساله و بررسی مسائل مربوط به خانواده، قبل از ازدواج، طلاق و بعد از جدایی خواهد پرداخت و شامل بخش‌های متعددی می‌شود. این برنامه کاری از گروه خانواده است و از شنبه تا چهارشنبه، ساعت 19 و30 دقیقه روانه آنتن می‌شود. بازپخش آن ساعت 8 و40 دقیقه خواهد بود.
فصل پنجم برنامه «کام شیرین» با هدف مهارت‌آموزی و آموزش تکنیک‌های والدگری و تربیت فرزند در مباحث مختلف و سنین گوناگون، توسط کارشناسان به بحث و گفت‌وگو و بررسی گذاشته می‌شود. محمد کاظم‌زاده و رضا ناظری به عنوان روان‌شناس در برنامه حضور دارند و ثریا بناکار اجرای این برنامه را بر عهده دارد. کام شیرین کاری است از گروه خانواده به تهیه‌کنندگی مرتضی یعقوبی است که در ماه مبارک رمضان روزهای زوج ساعت 17 و10 دقیقه روانه آنتن می‌شود و تکرار آن ساعت 6 و 35 دقیقه خواهد بود.
گروه کودک و نوجوان شبکه دو هم با مجموعه تلویزیونی «محله گل و بلبل»، «ترنم باران» و «ویژه‌برنامه نمایشگاه قرآن» در ماه مبارک رمضان همراه مخاطبان این شبکه خواهد بود. محله گل و بلبل به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده، اجرای داریوش فرضایی و کارگردانی احمد درویش علیپور هر روز ساعت 18 و 35 دقیقه روانه آنتن خواهد شد. ترنم باران عنوان ویژه‌برنامه معارفی ویژه کودکان و نوجوانان است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 15 و 20 دقیقه از قم پخش می‌شود و ویژه‌برنامه نمایشگاه قرآن نیز کاری از مجتبی ظریفیان و آزیتا رضایی است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 15 در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو قرار دارد.
جنگ شبانگاهی رمضان هر شب حوالی ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه به صورت زنده روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود. این برنامه ترکیبی در کنار ایجاد فضایی معنوی، تلاش می‌کند تا حالی خوب را به مخاطبان خود هدیه کند.
ادامه فصل ششم از مستند «از لاک جیغ تا خدا» هر روز ساعت ۱۸ و 5 دقیقه از این شبکه پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت 5 خواهد بود. این برنامه کاری از گروه خانواده به تهیه‌کنندگی هاشم تفکری بافقی و با محوریت تکریم حجاب و بانوان محجبه است که همراه با روایت‌هایی از بانوانی که به تازگی موفق به بهره‌مندی از پوشش چادر شده‌اند، روایت می‌شود. الگوسازی برای جامعه دختران و زنان کشور و نیز ارائه حجاب برتر از اهداف این برنامه است.
ویژه‌برنامه معارفی «کوی محبت» کاری از گروه اجتماعی - فرهنگی با تهیه‌کنندگی و اجرای سیدمصطفی موسوی است که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، شخصیت‌ها و کارشناسان، به تعمیق معارف اسلامی در گفت‌وگوی کارشناسی از عتبات عالیات می‌پردازد. این برنامه در مناسبت‌های مذهبی و لیالی قدر در جدول پخش برنامه‌های شبکه دو سیما قرار دارد.
«شفا» برنامه‌ای ترکیبی است که با رویکرد ایجاد حال خوب و حس امیدواری و با هدف گسترش فرهنگ کمک‌رسانی و شناخت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در این ایام روانه آنتن می‌شود. شفا کاری از گروه خانواده، به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر کریمی است که از شنبه تا چهارشنبه ساعت 14 در جدول پخش برنامه‌ها قرار دارد.
«نمادو» دوربین شبکه دو در سراسر کشور و کاری از گروه دانش و اقتصاد، در ایام رمضان با گزارش‌هایی خاص از استان‌ها و مناطق مختلف کشور پیرامون انعکاس مراسم ویژه این ماه در خدمت بینندگان شبکه دو سیماست.
در لیالی نورانی قدر شبکه دو سیما ویژه‌برنامه‌های خود را در قالب قرائت دعای جوشن کبیر و برگزاری مراسم احیاء از ساعت ۲۳ و ۱۵ دقیقه در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) به صورت زنده تقدیم بینندگان این شبکه می‌کند.

شبکه سه سیما
برنامه «سمت خدا» هر روز به‌جز جمعه‌ها از ساعت 13 و 30 دقیقه روانه آنتن خواهد شد. این برنامه به تهیه‌کنندگی سید عبدالمجید رکنی و با اجرای نجم‌الدین شریعتی و با حضور کارشناسان به مباحث زیر می‌پردازد .
بازپخش برنامه «سمت خدا» روز بعد ساعت 5 بامداد خواهد بود.
برنامه «اصل مطلب» به تهیه‌کنندگی مهدی امینی در 40 قسمت چهار دقیقه‌ای است که اخلاق در جامعه را در منظر قرآن و از نگاه اسلام به شکل مختصر و مفید مطرح می‌کند تا بیننده در کوتاه‌ترین زمان بیشترین بهره را ببرد. این مباحث توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی مطرح می‌شود.
همچنین دعاهای ماه مبارک رمضان، افتتاح، ابوحمزه و مجیر در برنامه‌ای با عنوان «روی نیاز» هر روز روانه آنتن خواهد شد .
30 کلیپ پنج دقیقه‌ای با عنوان «تنها مسیر» که صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان است به موضوعاتی چون رحمت خدا، شب قدر، شب جمعه، امیرالمومنین (ع)، امام حسین(ع) و ... می‌پردازد.
مجموعه مستند «ادب حضور» در سه قسمت 30دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی حسن محمدیان‌مفرد کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیماست که به نقش اجتماعی هیئات مذهبی در هیات محبین اهل‌بیت فشم، هیات مدافعان حریم ولایت بم و مهدیه شهرستان بیرم لارستان فارس می‌پردازد .
«زلال احکام» در 30قسمت 15 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی محمدرضا عطارد است. این برنامه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده به تبیین احکام اسلامی و به‌خصوص مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان و پاسخ به شبهات و پرسش‌های مخاطبان می‌پردازد.

شبکه چهار سیما
سری جدید «گستره شریعت» در ۵۲ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی دکتر پرویز فارسیجانی در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما تولید می‌شود. سری جدید گستره شریعت با موضوعات و ساختاری جدید از اول ماه مبارک رمضان هر شب (بجز شب‌های قدر) ساعت 23 پخش می‌شود و بعد از ماه رمضان پخش آن به صورت هفتگی طبق روال فصل‌های گذشته ادامه می‌یابد. تفاوت سری جدید برنامه با قسمت‌های قبل در این است که با در نظر گرفتن نظرات مخاطبان و صاحب‌نظران، تغییرات شکلی و محتوایی مناسبی در برنامه ایجاد شده و در راستای سری‌های گذشته صاحب‌نظران، اساتید حوزه و دانشگاه، نظرات خود را با برنامه در میان گذاشته‌اند. اجرای گستره شریعت را دکتر مالک شجاعی بر عهده دارد و موضوعات برنامه را با حضور اساتیدی همچون دکتر پارسانیا، دکتر فرمانیان، دکتر کچوییان، دکتر سراج‌زاده، دکتر نجاتی، دکتر آذربایجانی، دکتر فکوهی، دکتر حکمت‌نیا، دکتر مبلغی، دکتر انشاءا... رحمتی، دکتر شجاعی زند و ... بررسی می‌کند.
برنامه اذانگاهی «قرار» به تهیه‌کنندگی معصومه احمدی مهیار، کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار است که پخش آن از فروردین امسال هر روز از ۴۰ دقیقه مانده به اذان ظهر به افق تهران آغاز شده و تا ۲۰ دقیقه بعد از اذان ادامه دارد. در بخش اول، مجری برنامه با کارشناس به گفت‌وگو می‌پردازد که موضوع آن تا پایان خرداد بررسی عرفان اهل ‌بیتی است و مباحثی از قبیل چیستی عرفان و کیستی عارف، رابطه عرفان و عارف با تقوا، مراقبت و محاسبت نفس در سلوک اهل بیتی، عرفان اجتماعی، عرفان و سیاست و ... مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و هر جمعه نیز سؤالات مخاطبان برنامه که به سامانه پیامکی ارسال شده یا در شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند، توسط کارشناس برنامه پاسخ داده می‌شود. بخش بعدی برنامه به نیایش، قرآن و اذان ختم می‌شود و پس از آن یکی از کارشناسان قرآنی به تفسیر مختصری از آیات قرآن کریم می‌پردازد. کارشناسان بخش اول و دوم این برنامه اذانگاهی به کارگردانی سیداحمد حسینی تا پایان خرداد عبارتند از: حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد رودگر عضو هیات علمی گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت‌الاسلام سیدبهاءالدین ضیایی. محمدجواد یافتیان نیز اجرای برنامه را بر عهده دارد.
«اتاق شیشه‌ای» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی احمد ظریف‌رفتار در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22 و 15 دقیقه پخش می‌شود. مجموعه اتاق شیشه‌ای با رویکرد روان‌شناسی و روانکاوی، به آسیب‌ها و چالش‌های اجتماعی و خانواده و طرح موضوع و سوال در ذهن بیننده می‌پردازد. هدف این مجموعه بیان درک زندگی و جست‌وجوی خوشبختی است که در 50 قسمت با موضوعات سرزنش، سرطان، رجوع، ترس از ازدواج، سکوت، خشونت، طلاق عاطفی، ولخرجی، نازایی، دروغ، پول و خوشبختی، انتقاد، جبهه‌گیری، شک و خیانت، اعتیاد و ... برای گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تهیه و تولید شده است. دکتر مشیت محمدزاده، دکتر مژده ملتی، دکتر محمدحامد کنگرانی، دکتر تورج مرادی و دکتر آرش رمضانی از جمله روان‌شناسانی هستند که در این برنامه حضور دارند.
«نغمه‌های آسمانی» به تهیه‌کنندگی حبیب‌ا... ذوالفقاری، در 30 قسمت 30 دقیقه‌ای هر روز ساعت 17 و 25 دقیقه به تاریخچه مناجات‌خوانی، این رسم و آیین دیرینه در ایران اسلامی و آواز راز و نیازگونه با خداوند متعال از افطار تا سحر می‌پردازد. در این برنامه ترکیبی که محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیماست علی رستمیان، جمال‌الدین منبری، حسام‌الدین سراج و ... به مناجات‌خوانی از اشعار کهن فارسی (عراقی، مولانا و عطار) و همچنین اشعار تون برگرفته از قرآن می‌پردازند.

مجموعه «حدیث سرو» هر روز ساعت 13 و 25 دقیقه پخش و 20 و 45 دقیقه بازپخش می‌شود و جزءخوانی هر روز ساعت 11 و30 دقیقه و بازپخش آن ساعت 2 بامداد، دو برنامه دیگر رمضانی شبکه چهار هستند.
شبکه پنج سیما
برنامه «جشن رمضان» به تهیه‌کنندگی سیدمحمد هاشمی اصل امسال با ساختاری جدید و در بخش‌های متنوع روی آنتن شبکه تهران می‌رود. جشن رمضان امسال با محوریت شعار سال یعنی کارآفرینی خواهد بود و دارای سه بخش سالنی با حضور مردم، اجرا از کنار دریاچه نمایشگاه و بخش جانبی مرتبط با حوزه کارآفرینی و اشتغال خواهد بود.
در برنامه امسال جشن رمضان، از بازیگران برای بخش نمایشی و مجریان مطرح استفاده خواهد شد و این برنامه همانند سال‌های گذشته به منظور حمایت و توانمندسازی افراد نیازمند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و دیگر همنوعان تولید خواهد شد.
«هلال منیر» عنوان مستندی با محوریت استهلال ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و سیدمحسن قاضی میرسعید، عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب و رکورددار جهانی رویت هلال ماه، درباره رویت هلال ماه نظرات کارشناسی ارائه کرده‌اند و در بخش دیگر این مستند، فعالیت‌های سه گروه در زمینه رویت هلال ماه به تصویر کشیده می‌شود. هادی آشتیانی تهیه‌کننده این مستند است.
گروه معارف شبکه پنج سیما، در ماه مبارک رمضان برای روزه‌داران برنامه «تنها مسیر» را با موضوع سخنرانی مذهبی حجت‌الاسلام پناهیان، در ساعت 16 و 15 دقیقه پخش می‌کند.
برنامه «اختیاریه» به تهیه‌کنندگی و اجرای سیدمرتضی فاطمی نیز در ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود. اختیاریه در قالب یک ویژه‌برنامه با موضوعاتی متفاوت از قسمت‌های قبل، به مدت 30 شب پخش خواهد شد.
برنامه‌های «تا نیایش»، «مداحی» و میان‌برنامه‌های مناسبتی ماه رمضان نیز در لابه‌لای جدول پخش ماه عبادت و بندگی قرار می‌گیرد.

شبکه سلامت
در طول ماه مبارک رمضان، بخش‌هایی از برنامه‌های شبکه یعنی «همین امروز» و « همین امشب مهتاب»، با بخش‌های مرتبط با این ماه همراه می‌شود. همین امشب مهتاب با افزایش زمان پخش، هنگام غروب آفتاب مهمان خانه‌های روزه‌داران خواهد بود. این برنامه هر روز با دعوت از یک کارشناس مذهبی، به بررسی و تحلیل تاثیر روزه‌داری در سلامت معنوی افراد می‌پردازد. زمان دیگری از برنامه در اختیار مسؤولان خیر حوزه سلامت گذاشته شده است تا این گروه از خیرین بتوانند گزارشی از اقدامات و نحوه حمایت‌های مختلف را در حوزه سلامت ارائه کنند. این برنامه همچنین با دعوت از قاریان نوجوان در لحظات ملکوتی اذان مغرب آنتن را در اختیار آنها قرار می‌دهد. همین امروز هم برنامه دیگری است که در طول روز روی آنتن می‌رود و علاوه بر معرفی برنامه‌های رمضانی، با دعوت از کارشناسان حوزه سلامت جسم و روان به واکاوی اثرات این ماه بر روزه‌داران می‌پردازد.
«ضربان» برنامه دیگری است که هر روز ساعت 16 روی آنتن می‌رود. این برنامه که با هدف ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به بیماری‌های جسم و روان پخش می‌شود، در طول ماه مبارک رمضان روش زندگی روزه‌داران را محور کار قرار داده و با اشاره به سبک زندگی افراد روزه‌دار از خواب، تغذیه و ورزش آنها در این ایام می‌گوید.
خودشناسی و آشنایی با اعجاز خداوند در آفرینش انسان، موضوع برنامه «برگی از دفتر وجود» است. توجه به سلامت معنوی مهم‌ترین رویکرد این برنامه است که با به تصویر کشیدن زیبایی‌های خلقت انسان، گوشه‌ای از قدرت لایتناهی خداوند در پدید آوردن اعجاب‌انگیز انسان را به تصویر می‌کشد.

«دهکده تندرستی» از خوراکی‌های مفید برای روزه‌داران می‌گوید. این برنامه در 30 قسمت کوتاه 5 دقیقه‌ای روانه آنتن می‌شود و در آن دکتر متین به روزه‌داران در زمینه مصرف خوراکی‌های انرژی‌بخش، غذاها و نوشیدنی‌هایی برای رفع عطش اشاره می‌کند.
شبکه امید
ویژه‌برنامه«کوچه بهار» با توجه به نیاز جامعه مخاطب نوجوان و روزه اولی‌ها، برای حمایت و تبیین برکات ماه مبارک، امسال نیز با ساختار ترکیبی شامل پخش موسیقی و کلیپ‌های شاد، طنز، استندآپ کمدی، گفت‌وگو و گزارش، سخنرانی مذهبی، مستندهای جذاب و برنامه‌های آموزشی و با دعوت از هنرمندان، ورزشکاران، مسؤولان و ... فضای شاد و خاطره‌انگیزی را به ویژه برای روزه اولی‌ها رقم خواهد زد. کوچه بهار یک ساعت قبل از اذان سحر تا نیم‌ساعت بعد از اذان، به مدت 90 دقیقه با اجرای مشترک امیر کربلایی‌زاده و رامتین چیت‌سازان در فضای بانشاط معنوی سحر در منزل تاریخی شهید مدرس (محله سرچشمه) روی آنتن شبکه امید می‌رود.
«افطاری ساده» عنوان ویژه‌برنامه دیگری است که هر شب بعد از اذان مغرب با تهیه گزارش و پوشش سفره‌های افطاری که نوجوانان در مساجد و ایستگاه‌های صلواتی آماده می‌کنند، اوقات معنوی را برای روزه اولی‌ها فراهم می‌کند.
برنامه «به توان خدا» به تهیه‌کنندگی مجید رکنی و بیک محمدی، با محوریت پاسخ به سوالات و شبهات نوجوانان در زمینه معارف اسلامی و سبک زندگی با حضور کارشناسان قرآنی، بلافاصله بعد از اذان ظهر روی آنتن شبکه امید پخش می‌شود.
مسابقه زنده تلفنی «راز جزیره» نیز با طرح سوالات ویژه مربوط به ماه مبارک برای نوجوانان، فضای معنوی خاصی به وجود خوهد آورد.
احکام ویژه نوجوانان و دعاهای متناسب نیز در باکس اذانگاهی و آرم‌استیشن، با فضای معنوی ماه مبارک رمضان در لابه‌لای برنامه‌ها پخش خواهد شد.
شبکه نمایش
با فرا رسیدن حلول ماه مبارک رمضان، تولیدات و فیلم‌های مرتبط با موضوعات رمضانی و مرور آثار هنرمندان سینمای ایران شامل علیرضا زرین‌دست، اصغر شاهوردی، بهرام دهقان و محمود کلاری از این شبکه پخش خواهد شد. عناوین برخی از این فیلم‌ها عبارت است از: «تولد یک پروانه»، «ماه‌جبین»، «رنگ خدا»، «اینجا چراغی روشن است»، «خاکستر و برف»، «بوسیدن روی ماه»، «استشهادی برای خدا»، «شب»، «قدمگاه»، «مرگ ماهی» و ...

شبکه آموزش
برنامه «ماه مهربانی» در ایام ماه مبارک رمضان با حضور در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و مناطق سیل‌زده، هر شب یک برنامه شاد را روی آنتن می‌برد. هر شب از یکی از خوانندگان این استان‌ها دعوت می‌شود و در بخش «این مردم نازنین» آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در این استان‌ها با حضور در منازل این افراد بر سر سفره افطار و سحر، به تصویر کشیده می‌شود. از دیگر بخش‌های این برنامه نیایش، گزارش از بازسازی مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده، آیتم تنفس مربوط به موضوعاتی مانند صله‌رحم، مهربانی و ... است. ماه مهربانی به تهیه‌کنندگی سهیل سلیمانی هر شب ساعت 23 از شبکه آموزش پخش می‌شود.

برنامه «دکتر سلام» نیز برنامه ویژه‌ای برای ایام ماه مبارک روی آنتن می‌برد. در این برنامه با دعوت از متخصصان پزشکی و تغذیه، درخصوص رعایت نکات لازم هنگام روزه‌داری در زمینه تغذیه صحیح، خوردن و نخوردن‌های افطاری و سحری، مزایا و معایب روزه‌داری برای گروه بیماران خاص گفت‌وگو خواهد شد. همچنین در بخش سبد سلامت به موضوع نحوه استفاده از میوه و اغذیه در ماه مبارک رمضان پرداخته می‌شود. دکتر سلام به تهیه‌کنندگی مهران دشت‌بزرگی، هر روز ساعت 13 و 30 دقیقه پخش می‌شود.
«یقه هفت» دیگر برنامه ویژه ماه‌رمضان است. برنامه یقه هفت به همت جمعی از جوانان طراحی شده و نام برنامه، این معنا را می‌رساند که یقه هفت، فلشی است به سمت درون آدمی و خودانتقادی، یکی از بزرگ‌ترین گمشده‌های نسل امروز است. البته انتقاد به معنی عیب‌جویی نیست؛ بلکه ارائه روش درست است. در برنامه یقه هفت سعی شده در مورد مسائل ارتباطی، اجتماعی، مسائل زندگی و سبک زندگی، فلش را به سمت خود بگیریم و بفهمیم ما در ایجاد هر آسیب یا پیشرفت در زندگی چه سهمی داریم. این برنامه از شنبه تا پنجشنبه، هر شب با اشاره به یکی از اسماء و صفات پروردگار که در دعای جوشن کبیر آمده و به تهیه‌کنندگی مهرداد تنها، ساعت 22 پخش خواهد شد.
«نان و نمک» برنامه ترویج فرهنگ رمضانی توسط جامعه علمی آموزشی کشور نیز همچون سال‌های گذشته به تهیه گزارش و گفت‌وگو با فعالان رشته‌های قرآنی و مذهبی از اقشار علمی و فرهنگی کشور، کارآفرینان و خیرین مدرسه‌ساز، سلامت و ... می‌پردازد تا از حق نان و نمک پروردگار، اثرات ناب رمضان‌الکریم و نقش خود در جامعه سخن بگویند.
از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای ایام ماه مبارک رمضان، «سفرگرد» است. سفرگرد با آیتم‌های رمضان‌نامه، بررسی و گزارش آداب و رسوم مناطق مختلف کشور در فرهنگ‌ها و اقوام مختلف در ماه رمضان و احکام سفر و توضیح احکام سفر برای روزه‌داران از نگاه مراجع مختلف، در قالب موشن‌گرافی مهمان مخاطبان شبکه آموزش خواهد بود. سفرگرد به تهیه‌کنندگی مجید قره‌گوزلو روزهای زوج ساعت 16 از شبکه آموزش پخش می‌شود.

شبکه قرآن
محفل انس با قرآن کریم که هر ساله در شب اول ماه مبارک رمضان در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود، به صورت زنده و مستقیم از ساعت 17 روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما خواهد رفت.
جنگ شبانگاهی «عطر رمضان» از دیگر تدارکات این شبکه در ماه مبارک رمضان است که هر شب از ساعت 22 و 30 دقیقه با اجرای مهدی آقابیگی، به صورت زنده از باغ‌موزه کتاب تهران روی آنتن می‌رود.
برنامه زنده «رصد» در ماه مبارک رمضان به اخبار و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های ویژه نهادها، سازمان‌ها و محافل قرآنی در این ماه خواهد پرداخت که این برنامه همه روزه از ساعت 21 با اجرای مهدی صفری روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود.
پخش سخنرانی آیت‌ا... ناصری در شهر اصفهان با موضوع شرح رساله حقوق امام سجاد (ع) در ساعت 13 و30 دقیقه، سخنرانی حجت‌الاسلام انصاریان در حسینیه همدانی‌ها ساعت 17، درس‌هایی از نهج‌البلاغه آیت‌ا... جوادی آملی با عنوان «گلستان نهج» در ساعت 7و30 دقیقه، شرح ادعیه روزانه ماه رمضان توسط مرحوم آیت‌ا... مجتهدی تهرانی (ره) تحت عنوان «شمیم رمضان» در ساعت 6 و 15 دقیقه و گلچین سخنرانی خطبای مشهور کشور در اماکن مذهبی با عنوان «بیان» در ساعت 2 بامداد از تدارکات ویژه این شبکه در این ایام است.
مستندهای جذاب معجزات علمی جهان و تدبری در آفرینش از منظر توحیدی با عنوان‌های «مواهب» و «نشانه‌ها»، همه‌روزه در ساعت‌های 14 و 15دقیقه و 18 و 30دقیقه برای مخاطبان علاقه‌مند به برنامه‌های مستند در نظر گرفته شده است.

شبکه مستند
مستند «نور» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی فارسی، در ۳۰قسمت ۳۰ دقیقه‌ای در شبکه مستند تولید شده و نگاهی به زندگی افرادی که سبک زندگی قرآنی دارند، می‌اندازد.
«یک چکه ماه» تولید جدید شبکه مستند، از اول ماه مبارک رمضان ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه در جدول پخش شبکه قرار دارد . این مستند به تهیه‌کنندگی نازنین پیرکاری، قصه احرار زمانه است.
کارگردان مجموعه‌های شیرین بهار و ثمرِ قند، در ماه مبارک رمضان با ساخت مستند «یک پذیرایی ساده» سراغ غذا‌ها و شیرینی‌های استان‌های مختلف کشور رفته است. مهدی الیاسی، تهیه‌کننده و کارگردان یک پذیرایی ساده این بار نیز روایتگر نحوه طبخ غذا‌ها و شیرینی‌های مخصوص ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف کشورمان است و به فرهنگ غذایی استان‌های مختلف در ماه رمضان می‌پردازد. یک پذیرایی ساده تولید شبکه مستند در 13 قسمت ۱۵دقیقه‌ای تهیه شده و در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود.
«باریکه نور» به تهیه‌کنندگی سعید غفاری در شش قسمت 30دقیقه‌ای از شبکه مستند پخش می‌شود. باریکه نور نخستین مستندی است که به تاریخ شفاهی فلسطین، 30 سال حضور جریان‌های اسلامی مقاومت در خاک فلسطین و مبارزات مردم این سرزمین با اشغالگران پرداخته است. این مستند در هفته منتهی به روز قدس، در جدول پخش این شبکه قرار می‌گیرد.

زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها