چرا شناخت چگونگی رمز‌گذاری کلمات در مغز برای ما مهم است؟ پیش از پاسخ به این سوال بیایید به زندگی استیون هاوکینگ، کیهان‌شناس نامدار انگلیسی نگاه کنیم.
کد خبر: ۱۲۰۳۳۹۳

خیلی‌ها او را به‌خاطر پژوهش‌هایش درباره سیاهچاله‌های فضایی می‌شناسند. اما شاید دلیل دیگر مشهور بودن هاوکینگ، شرایط خاص ارتباطی او با علاقه‌مندانش بوده باشد. هاوکینگ وقتی ۲۱ساله بود به بیماری نادر اِی‌ال‌اس مبتلا شد که به‌تدریج قدرت ماهیچه‌هایش را از دست داد و فلج شد. اما او برای ارائه نظریاتش به کمک دانشمندان از ابزاری استفاده کرد که در علوم شناختی به آن دستگاه رابط مغز و ماشین یا رابط مغز و رایانه (BMI) می‌گوییم؛ ابزاری دیجیتال با ترکیبی از دانش مهندسی و علوم اعصاب در خدمت رفاه و زندگی بشر است و کار آن در این مورد به خصوص، برقراری ارتباط کلامی فرد مبتلا به فلج با مخاطبان براساس شناسایی حرکات چشم، گونه و کلماتی است که فرد به آن فکر می‌کند. بدون این رابط احتمالا تفکرات استیون هاوکینگ برای همیشه در ذهنش باقی می‌ماند. اما این ابزار به او کمک کرد تا فقط نظاره‌گر نباشد و بتواند با دنیا ارتباط برقرار کند. هر چند این ارتباط تا حدود زیادی غیرطبیعی و شبیه یک ربات بود. به همین دلیل دانشمندان در تلاش هستند تا بتوانند بیان کلمات این بیماران را با رابط مغز و ماشین طبیعی‌تر کنند. طبیعی‌تر بودن این ابزار منوط به شناخت ابزارهای رابط و گسترش آنهاست و این امر ممکن نمی‌شود مگر با مطالعه بیشتر درباره مغز و شناخت چگونگی رمزگشایی کلمات در آن.
اکنون دو گروه از محققان دانشگاه پزشکی و دانشگاه علم و هنر وینبرگ گرد هم آمدند تا برای ساخت یک ابزار مداخله‌کننده انسان و ماشین نوین بر اساس اطلاعات جدید درباره نحوه رمز‌گذاری مغز اقدام کنند.

فاطمه موسوی‌بصیرت

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها