اگر خاطر مبارکتان باشد همزمان با سالروز تولد جناب علی نصیریان در 15 بهمن سال گذشته و در روزهای برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، در پرونده‌ای با عنوان «آشیانه سیمرغ» یادآوری عجیبی کردیم؛ این‌که علی نصیریان باوجود سال‌ها فعالیت و ایفای نقش‌های درخشان به‌ویژه در سال‌های پس از انقلاب، موفق به دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر نشده است.
کد خبر: ۱۲۰۳۲۶۴

این یادآوری که همراهی برخی رسانه‌های سینمایی دیگر را هم در پی داشت، مصادف شد با بازی جذاب و تماشایی علی نصیریان در فیلم «مسخره‌باز» (همایون غنی‌زاده).
در این شرایط دیگر جشنواره فیلم فجر چاره‌ای جز تقدیم سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد به نصیریان نداشت؛ هرچند رقیبان قدری چون نوید محمدزاده (متری شیش و نیم)، جواد عزتی (ماجرای نیمروز؛ رد خون)، حسن پورشیرازی (قسم)، یونا تدین (قصرشیرین) و آرمین رحیمیان (شبی که ماه کامل شد)، هم شایستگی‌هایی برای دریافت این جایزه داشتند.
در حالی که برخی بازیگران هم‌نسل نصیریان در سال‌های اخیر بیمار، بیکار و خانه‌نشین بودند و از دنیا رفتند، این بازیگر تکخال‌هایی در بازیگری رو کرد و کارنامه وزین و قابل‌اعتنای خود را ارتقا داد.
نصیریان به معنی واقعی کلمه نشان داد که دود از کنده بلند می‌شود؛ نقش بزرگ آقا دیوانسالار در «شهرزاد»، با بازی پیچیده او به یک شاه نقش تبدیل شد.
نصیریان پیش از این و در سال‌های اخیر نیز بازی‌های درخشان و متفاوتی در آثاری چون میوه ممنوعه و شکارچی شنبه مخاطبان را غافلگیر کرده بود.
این استاد بازیگری در حالی انبوهی از نقش‌های متفاوت و متنوع را در کارنامه‌اش دارد که در همان اوایل حضور در سینما، می‌توانست با نقش آقای هالو (در فیلمی به همین نام ساخته داریوش مهرجویی)، به کلیشه تبدیل شود؛ شخصیتی شهرستانی و ساده‌دل که برای ازدواج به تهران می‌آید اما بعد از ماجراهای مختلفی که بر سرش می‌آید، تصمیم به ترک پایتخت می‌گیرد.
شخصیتی که بسیار ظرفیت داشت تا به یک تیپ در سینمای فیلمفارسی بدل شود؛ احتمالا اگر بازیگرش هم اراده می‌کرد، می‌توانست از این سفره حاضر و آماده، طعام‌های خوشمزه‌ای بردارد. اما بازیگر تحصیلکرده، زیرک و متشخصی چون نصیریان، راه سخت‌تر را برگزید و خیلی زود از زیرسایه نقش آقای هالو بیرون آمد و پس از آن تا امروز، خود را با بازی در نقش‌های مختلف به چالش کشیده
است.
این روزها اگر گذرتان به نمایشگاه کتاب افتاد، کتاب «آقای هالو» را هم از قلم نیندازید که به قلم نگار حسینی به زندگی و آثار استاد علی نصیریان می‌پردازد. این کتاب را انتشارات فرهنگ معاصر در ۳۲۱ صفحه و با قیمت ۹۸ هزار تومان منتشر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها