انتشار نامه‌ای مبنی‌بر مخالفت اولیه مدیر کل سینمای حرفه‌ای با ممیزی‌های «رحمان 1400» ابهامات جدیدی ایجاد کرد

سازمان ابهامات سینمایی

چوب‌خط سازمان سینمایی کم‌کم دارد پر می‌شود و حساب تصمیمات و رفتارهای غیرحرفه‌ای و عجیب و غریب این سازمان از دست در رفته است. بعد از بدقولی دبیر جشنواره فیلم فجر و معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که قرار بود فهرست سرمایه‌گذاران فیلم‌های شرکت‌کننده در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را منتشر کند و نکرد، باید به انفعال و رفتار خنثی و واکنش بسیار دیر و کم اثر این سازمان در قبال تخلفات صورت گرفته درباره اکران فیلم «رحمان 1400» اشاره کرد. باوجود این‌که اخیرا و آن هم پس از یک ماه اکران و اختصاص بیشترین سئانس و بیشترین میزان فروش، به‌تازگی سازمان سینمایی نیمچه برخوردی با رحمان 1400 کرد و از ادامه اکران این فیلم در سینماها جلوگیری شد، اما توقع می‌رفت که حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی هم موضعگیری شفاف و قاطعی درخصوص این تخلف داشته باشد، اما نه‌ در این مورد ویژه و قابل بررسی و پیگیری اظهارنظری داشت و نه درباره برخی دیگر از مسائل و مواردی که سازمان سینمایی وظیفه توضیح درباره آنها را به‌عهده داشت. انتشار نامه‌ای که محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی خطاب به علی سرتیپی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده رحمان 1400 در هفتم فروردین نوشته شده بود، بار دیگر بر رفتار و تصمیمات غیرحرفه‌ای سازمان سینمایی صحه گذاشت.
کد خبر: ۱۲۰۲۶۳۷

ماجرای نامه چیست؟
محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی، هفتم فروردین امسال در نامه‌ای خطاب به علی سرتیپی، مدیرعامل موسسه پخش فیلمیران سبز (که تهیه‌کننده فیلم رحمان 1400 هم است) نوشته، به او تذکر داده که چرا فیلم رحمان 1400 در سینماهای متعلق به حوزه هنری با تغییرات به نمایش درآمده است. فرجی در این نامه به ماده ۱۸ آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید، ویدئو و صدور پروانه نمایش آنها مصوب جلسه مورخ 19/۵/82 هیات محترم وزیران استناد و اشاره کرده و در بخشی از آن نوشته است: «هر کس در موقع نمایش فیلم خودسرانه به حذف قسمتی از فیلم یا الحاق و افزودن صحنه‌هایی از فیلم، که در موقع صدور پروانه نمایش از متن فیلم خارج کرده و این صحنه‌ها را بعد از صدور پروانه به متن فیلم اضافه کند یا به طور کلی اشخاص به نحوی از انحاء در اجرای مقررات آ‌یین‌نامه تخلف کنند، گذشته از این‌که برای تخلف در هر مورد به موجب قوانین جاری مملکتی تعقیب می‌شوند، در مرحله اول پروانه نمایش فیلم در صورت تکرار تخلف علاوه بر مجازات قانونی پروانه کسب متقاضی و نمایش‌دهنده فیلم لغو خواهد شد.» مدیرکل سینمای حرفه‌ای در ادامه خطاب به سرتیپی نوشته است: «ضمن تذکر به آن موسسه پخش نسبت به عدم تکرار این تخلف و اصلاح مدت زمان فیلم مطابق پروانه نمایش صادر شده، مطابق ضوابط و مقررات توضیحات خود را در این زمینه در کوتاه‌ترین فرصت ممکن به این دفتر اعلام کنید.»
آقای سینمای حرفه‌ای پاسخگو باشید
درباره این نامه سؤالات و ابهاماتی وجود دارد؛ نامه‌ای که بیش از هر چیز نشانه تناقضات و تعارض‌هایی در سازمان سینمایی است. ما تلاش کردیم برای پاسخ به این سؤالات و روشن شدن این تصمیمات، به‌ویژه درباره موضوع رحمان 1400، با محمدرضا فرجی تماس بگیریم تا نظرات ایشان را در گزارش داشته باشیم، اما مدیرکل سینمای حرفه‌ای باوجود چند بار تماس و حتی دریافت پیامک پاسخگو نبود و امیدوار و منتظریم ایشان با رویت این گزارش، پاسخگوی پرسش‌های موجود در این زمینه باشند.
در نامه‌ای که محمدرضا فرجی، در تاریخ
7فروردین 1398 خطاب به علی سرتیپی نوشته بود، به نمایش نسخه‌های تغییریافته به‌ویژه در سینماهای متعلق به حوزه هنری اشاره کرد و آن را یک تخلف دانست؛ آقای فرجی آیا واکنش به این مساله با تصمیم اخیرتان درباره رحمان 1400 تناقض ندارد؟ شما به نسخه اکران شده رحمان 1400 در سینماهای حوزه هنری ایراد وارد می‌کنید که چرا با تغییرات به نمایش درآمده است، (نسخه‌ای که در سینماهای حوزه هنری اکران شد، ملاحظات و اصلاحات بیشتری نسبت به سینماهای دیگر داشت) اما بعد به دلیل همین تغییر نسخه مجوز گرفته با نسخه اصلاح نشده به نمایش درآمده، جلوی ادامه اکران رحمان 1400 را گرفتید.
آقای فرجی! شما هفته اول فروردین متوجه تغییر نسخه رحمان 1400 در سینماهای حوزه هنری شدید، اما چرا بعد از یک ماه از اکران فیلم، متوجه اکران نسخه اصلاح نشده و فاقد مجوز این فیلم در برخی سینماهای دیگر کشور نشدید؟ یعنی کنترل و نظارت فقط مربوط به سینماهای حوزه هنری است؟ چرا این حساسیت از ابتدا درباره نمایش نسخه بدون اصلاحات فیلم در همه سینماها وجود نداشت؟
در همین مورد که شما خطاب به آقای سرتیپی نوشته اید هم به نظر می‌رسد سازمان سینمایی باید اگر هم نکته و موردی دارد، این مساله را به‌طور مستقیم با خود حوزه هنری مطرح کند؟ به نظر می‌رسد این‌گونه اعمال نظرها و ملاحظات، خارج از اختیارات تهیه‌کننده و پخش‌کننده باشد.
سؤال دیگر این‌که آیا تغییرات فیلم در سینماهای متعلق به حوزه هنری، احتمالا نزدیکتر به نسخه اصلاح شده و مجوز گرفته نبود؟ چون حوزه هنری دغدغه بیشتری نسبت به مسائل اخلاقی دارد و بخش مهمی از اصطکاک گاه به گاهی‌اش با سازمان سینمایی و ارشاد هم ملاحظه داشتن درباره فیلم‌هایی است که چندان سلامت کامل اثر اولویت آنها نیست. درواقع حوزه هنری اگرچه شاید مجاز به تغییرات در نسخه اصلاح شده و دارای پروانه نمایش رحمان 1400 نبوده، اما تغییرات و ملاحظاتی که در فیلم صورت داده، صرفا در جهات کاهش صحنه‌ها و دیالوگ‌های نامناسب فیلم بوده تا تماشای آن برای خانواده‌ها مناسب‌تر باشد.
آیا آقای سرتیپی، جواب این نامه را با توضیح قانع‌کننده‌ای داده است؟ آیا آقای فرجی درباره تخلف بعدی رحمان 1400 و اکران نسخه اصلاح نشده آن در برخی سینماها هم چنین نامه تذکرآمیزی خطاب به پخش‌کننده و تهیه‌کننده فیلم نوشته است؟
باتوجه به این اتفاقات، آیا صرفا توقف اکران رحمان 1400 کافی است؟ و نباید برخورد قانونی و جدی‌تری با پخش‌کننده فیلم صورت بگیرد؟ چون آن‌طور که مطرح می‌شود و شایع است، همین فیلم تگزاس 2 که به‌تازگی به جای رحمان 1400 اکران شده هم ارتباطی به علی سرتیپی دارد و ایشان یکی از سهامداران شرکت نیکان فیلم (پخش‌کننده تگزاس 2) هم است. حتی اگر این موضوع هم صحت نداشته باشد، آیا نباید مجازات بیشتری برای پخش‌کننده و تهیه‌کننده‌ای که مرتکب تخلف شده‌اند، در نظر گرفت و محدودیت‌هایی در حوزه پخش برای آنها ایجاد کرد تا دیگر شاهد چنین اقدامات غیرقانونی نباشیم؟
آقای فرجی! شما قبلا در اظهارنظری مطرح کردید در همه جای دنیا، فیلم‌هایی که دارای
رده‌بندی سنی هستند، با محدودیت‌هایی اکران می‌شوند. اما چرا رحمان 1400 باوجود رده‌بندی سنی 12+ و باوجود تخلف و نمایش نسخه اصلاح نشده، دارای بیشترین سئانس در سینماهای کشور بود که از همین طریق به بیشترین میزان فروش در میان فیلم‌های اکران نوروزی هم دست پیدا کرد.
الغرض باید گفت ضمن این‌که تخلف رحمان 1400 قابل بررسی است ـ کما این که کمیسیون فرهنگی مجلس هم چندی پیش به ماجرا ورود کرده که همچنان منتظر اعلام نظر جدی‌تر و قطعی‌تر این کمیسیون هم هستیم ـ اما در این میان بیش از هر چیز، انفعال سازمان سینمایی به چشم آمده است؛ سازمانی که نشان داده هنوز نمی‌تواند در بزنگاه‌ها و موقعیت‌های حساس فرهنگی، تصمیمات درست و قاطعی بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها