گزارش جام‌جم از حضور سربازهای وظیفه در مناطق سیل‌زده که کمک‌رسانی را آسان‌تر کرد

پوتین‌های گِلی دوست‌داشتنی

زمان اینجا اهمیت ندارد. فرقی ندارد شب است یا روز، همه در مقر فرماندهی‌شان در تکاپو هستند. گروهی از سربازان، اقلامی را که از طرف مردم، مستقیم یا غیرمستقیم به دستشان رسیده است در انبار دسته‌بندی می‌کنند. یکی از فرماندهان، با تلفن با فهرست خانواده‌هایی که قبلا تهیه شده تماس می‌گیرد تا برای دریافت بسته غذایی‌شان اقدام کنند. آن طرف در شهر، سربازان و درجه‌داران دست به بیل شده‌اند و خانه‌ها را پاکسازی می‌کنند. بازکردن راه‌های ارتباطی و ارائه خدمات پزشکی و درمانی از کارهای دیگری است که سربازان فارغ از رنگ لباسشان، پلنگی، خاکی، سبز و خاکستری انجام می‌دهند. همه نیروهای مسلح آمده‌اند تا پای کار باشند و با دشمن جدیدشان سیل بجنگند. بسیاری از یگان‌های نیروی نظامی ازحضور نیروهای مسلح درمناطق سیل‌زده آمار و ارقام دقیقی ارائه نداده‌اند. در این میان اما سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی از حضور 30 هزار نیروی کمکی در مناطق سیل‌زده گفته است. او توضیح داده که نیروی انتظامی جز اولین امدادرسانانی بوده که در مناطق سیل زده حضور یافته است. از نظر اشتری، برقراری امنیت مناطق سیل‌زده مهم‌ترین نکته حضور نیروهای انتظامی بوده که بخوبی هم انجام گرفته است. به گفته یکی از منابع آگاه نیروهای ارتش1200 نفر از نیروی زمینی ارتش در مناطق سیل‌زده حاضر شده‌اند. به گفته او اولین مأموریت ارتش، برقراری دوباره راه‌ها بوده است. تخلیه گل و طبخ روزانه 2500 پرس غذا هم از دیگر کارهایی است که انجام شده است.
کد خبر: ۱۲۰۲۵۵۳

حضور در دو منطقه سیل‌زده
ستوان دوم وظیفه روح‌ا... بکان، جمعی یگان عقیدتی مرکز آموزش تکاور 33 ابوالفضل شبان و 29 ساله است. روح‌ا... ده ماه خدمت است و زمانی که سیل استان‌های غربی را برد به صورت مأموریتی در پلدخترحاضر شد. او اما قبل‌تر در تعطیلات نوروزی، در زمان مرخصی، در نقش یک نیروی جهادی کنار مردم سیل‌زده گلستان، در آق‌قلا حضور پیدا کرد. در آق‌قلا همراه یک گروه آشپز، کارش رساندن غذای گرم به مردمی بود که در سیل مانده بودند. در پلدختر اما نقشش طور دیگری بود. او به ما می‌گوید: از صبح تا ظهر از خدماتی که در مناطق سیل‌زده انجام می‌شد، عکس و گزارش تهیه می‌کردم. بکان، بعدازظهرها بعد از این که کارش با قلم و دوربین تمام می‌شد، دست به بیل می‌شد و خانه‌های مردم را از گل خالی می‌کرد. روح‌ا... توضیح می‌دهد که عمق بعضی از گل‌ها حتی به دو متر هم می‌رسید. در ذهن بکان، تصاویر زیادی از سیل باقی مانده است. سه تصویر اما از همه درخشان‌تر است: «تصویر اولی که دارم همت و همیاری و حضور چشمگیر مردم در کنار هم است.» ستوان دوم وظیفه گزارش ما تصویر دیگری هم دارد. او به کرات شاهد مردمی بوده است که همه چیز خود را از دست داده‌اند، اما با کمترین داشته‌هایشان هم از سربازان پذیرایی می‌کردند. تصویر سوم در ذهن روح‌ا... از همه درخشان‌تر است: با وجود همه از دست دادن‌ها، بچه‌ها لبخند به لب داشتند و بازی می‌کردند. این یعنی؛ زندگی جریان دارد.

سربازانی با تخصص ویژه
حضور سربازان و نیروهای نظامی درمناطق سیل‌زده این قدر چشمگیر بوده که رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد‌کل نیروهای مسلح از برنامه‌ریزی آموزش‌های تخصصی به بیش از ۲۴۰هزار سرباز وظیفه در امسال خبر داده است. سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تداوم فعالیت قرارگاه مهارت آموزی سربازان اظهار کرده است: سال گذشته در تفاهم‌نامه‌ای که میان ستاد کل نیروهای مسلح و تعدادی از دستگاه‌ها به امضا رسید، برای ارائه آموزش‌های تخصصی و مهارت آموزی به حدود ۲۰۰ هزار سرباز برنامه‌ریزی شد که از این تعداد به بیش از ۱۸۷ هزار نفر این آموزش‌ها ارائه و گواهی معتبر صادر شد. به گفته کمالی ۱۱۰ هزار سرباز توسط سازمان فنی و حرفه‌ای تحت آموزش‌های فنی قرار گرفتند، ۲۷ هزار نفر آموزش‌های کشاورزی را از طریق وزارت جهاد کشاورزی طی کردند، ۲۰ هزار نفر از طریق وزارت ورزش و جوانان آموزش‌های سبک زندگی را فرا گرفته و حدود ۳۰ هزار نفر از سربازان دارای تخصص پیش از اعزام مورد غربالگری و شناسایی قرار گرفته و گواهی معتبر دریافت کردند.
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح همچنین گفته برای بیش از ۸۰۰ سرباز دوره‌های مربیگری برگزارشده و آنان با توجه به مهارتی که داشتند، می‌توانند در این دوره‌های مهارت‌آموزی با عنوان مربی حاضر شوند. کمالی همچنین از آغاز مشارکت دیگر نهادها و وزارتخانه‌ها با طرح مهارت آموزی سربازان خبر داده و گفت: بر این اساس امسال ۳۰ هزار سرباز نیز آموزش‌های تخصصی مربوط به فناوری اطلاعات را با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت خواهند کرد. همچنین ۲۰ هزار سرباز نیز در حوزه فرهنگی و تبلیغاتی تحت آموزش سازمان عقیدتی سیاسی قرار خواهند گرفت. به گفته کمالی تا پایان امسال باید حداقل ۲۰۰ هزار سرباز از ۲۴۰ هزار ظرفیتی که برایش برنامه‌ریزی شده، آموزش‌های تخصصی را فرا گرفته و گواهی دریافت کنند. علاوه بر آموزش‌های تخصصی برای ارائه آموزش‌های عمومی به ۲۰۰ هزار سرباز نیز برنامه‌ریزی شده که این افراد درمحورهایی همچون امداد و نجات، سبک زندگی، امور مالی و اقتصادی و کسب و کار مورد آموزش قرار می‌گیرند، اتفاقی که می‌تواند سربازان متخصصی را آموزش و برای حضور در مناطق بحران‌زده برای خدمات‌رسانی بهتر آماده کند.

سونوگرافی در شهر فراموش‌شده
شرایط کمک‌رسانی به شهرستان معمولان مانند پلدختر نبود. این را سرهنگ دکتر محمدکریم هروی، معاونت طب رزم اداره بهداشت و درمان قرارگاه هوایی پدافند ارتش به ما می‌گوید. راه‌های ارتباطی معمولان که باز شد، مهم‌ترین نیاز مردم شهر، خدمات پزشکی تشخیص داده شد. به خاطر همین هروی با بیمارستان صحرایی مجهزش به معمولان رفت تا نیاز مردم را اجابت کند. بیمارستان فوق‌تخصصی که 32 تختخوابه است و در آن سامانه جراحی برقرار است. تخصص‌های چشم، رادیولوژی و متخصصین قلب با گروه به معمولان می‌روند. هروی به ما می‌گوید: اکوکاردیوگرافی، تصویربردای، سونوگرافی و مامایی از خدماتی است که در معمولان ارائه می‌شود. نکته مهم درباره بیمارستان صحرایی معمولان، حضور رادیولوژیست‌ها و ماماهاست. 20 تا 25 خانم باردار که به خاطر شرایط بد جاده‌ای امکان تردد نداشتند در این مرکز تحت مراقبت پزشکی و تخصصی قرار گرفتند. هروی توضیح می‌دهد که از 20 هزار نفر سکنه شهرستان معمولان، بیش از ده هزار نفر از خدمات پزشکی آنها استفاده کرده‌اند. بیماران دیابتی، فشارخونی و کسانی که با بیماری‌های قلبی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، از خدمات تیم هروی استفاده کردند.

جشن تولد در سیل
شاید یکی از زیباترین تصاویری که از حضور نیروهای مسلح در مناطق سیل‌زده وجود دارد، تصاویر برگزاری جشن تولد فاطمه باشد. داستان برگزاری جشن تولد فاطمه جالب است، داستانی که سرهنگ رضا نجفی، سرپرست اکیپ پزشکی نیروی زمینی ارتش برای ما تعریف می‌کند. داستان فاطمه از دندان دردش شروع می‌شود. به خاطر دندان درد به یکی از بیمارستان‌های سیاری که در پلدختر و در مناطق سیل‌زده مدیریت می‌شده است، می‌رود. دندانپزشک تا فاطمه را می‌بیند، متوجه می‌شود که چقدر ناراحت است. از او می‌پرسد که چه چیزی باعث ناراحتی‌اش شده است، فاطمه هم می‌گوید که امروز تولدش است. دندانپزشک، دندان فاطمه را با مهربانی می‌کشد، فاطمه و مادرش هم به خاطر مهربانی پزشک، از سرپرست اکیپ پزشکی تشکر کرده و نیروهای نظامی را به جشن تولد دعوت می‌کنند. نجفی به ما می‌گوید: فاطمه خانه خود را در سیل از دست داده بود و پدر هم نداشت. به این فکر کردم که چرا ما برای فاطمه جشن تولد نگیریم؟
همین می‌شود که اکیپ پزشکی برای فاطمه جشن تولد می‌گیرند، جشن تولدی که هفت، هشت نفر از اعضای خانواده فاطمه در آن حضور دارند و بقیه 50 ـ 40 نفر دیگر که در جشن حضور دارند، همه از پزشکان و فرماندهان نیروهای ارتش هستند. سربازها برایش کادو تهیه می‌کنند و بهترین جشن تولد فاطمه برگزار می‌شود، فاطمه‌ای که تا چند ساعت پیش ناراحت بود و گریه می‌کرد، خنده از لبش نمی‌افتد. روز بعد، فاطمه با دسته گلی از سربازان به خاطر جشن تولد خاطره‌انگیزش تشکر می‌کند.

از مرخصی تا حضور در مناطق سیل‌زده
احمد شکوهی، سرباز وظیفه ناوبان یکم نیروی دریایی است. او به‌جز این که در شهر منجیل سرباز است، پزشک هم هست. شکوهی زمانی که در استان گلستان سیل آمد، اعلام آمادگی کرد تا به مناطق سیل‌زده برود، این اما امکان‌پذیر نشد. همین باعث شد تا خود دست به کار شود و برای رسیدن به حال بیماران، مرخصی بگیرد و برای حضور در پلدختر 12 ساعت از محل زندگی‌اش رشت در راه باشد تا خود را به پلدختر برساند. حضور در روستاهای صعب‌العبور، ویزیت و تجویز دارو در سه روز مدت زمانی که او مرخصی داشته است، هدفش می‌شود. شکوهی با آفرود و زیپ‌لاین خود را به مردم سیل‌زده می‌رساند تا دردشان را درمان کند. او درباره شرایط بیمارانی که ویزیت کرده به ما می‌گوید: روستاها از نظر بهداشتی در شرایط مساعدی نبودند. بسیاری از روستاها آب و برق نداشتند. شکوهی می‌گوید که سرماخوردگی، عفونت زنان و عفونت‌های ناشی از زخم‌ها شایع‌ترین بیماری‌هایی است که او آنها را درمان کرده است.

همیشه در صحنه

سردار تقی مهری
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا
سربازی در نیروهای مسلح، رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است. دفاع، امنیت و برقراری نظام و انضباط اجتماعی سه رکن اصلی سربازی درنظام جمهوری اسلامی است. بر اساس همین سه رکن، سربازان در ارتش، نیروهای مسلح، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع مشغول به انجام وظیفه هستند؛ بنابراین نقش سربازان در برقراری امنیت، نقش کلیدی در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. امروز امنیت ملی پایداری نخواهد یافت، مگر با دفاع جوانان ایرانی. در حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله، سربازان همیشه حضور جدی داشته‌اند. بعد از این که سیل استان‌های کشور را درگیر کرد و پس از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی برحضور نیروهای نظامی در مناطق سیل‌زده، همه نیروهای نظامی در قالب نیروهای امدادی، آتش به اختیار در صحنه دفاع حضور به هم رساندند تا فارغ از رنگ لباس، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع، رژه همبستگی و اتحاد در کشور برگزار کردند. پس از حضور نیروهای نظامی در مناطق سیل‌زده، قبل، حین و بعد از وقوع سیل، ما شاهد تفاوت چشمگیر پیشبرد خدمات‌رسانی در مناطق سیل‌زده بودیم. همه اینها نشان از نقش ارزشمند یگان‌های نظامی در مناطق سیل‌زده و تأثیر آنها دارد.

لیلا شوقی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها