گزارش جام‌جم درباره تحولات احتمالی در دوره فرماندهی سردار سلامی

اولویت‌های سپاه در فصل جدید

در اولین روز اردیبهشت، عرصه سیاسی و نظامی کشور با دو پیام مهم از سوی رهبری همراه بود. حکم انتصاب سردار سرلشکر حسین سلامی به عنوان فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و انتصاب سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان مسؤول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه‌ا...‌الاعظم. این جایگزینی در حالی صورت گرفته که سپاه پاسداران در دوره 12ساله فعالیت سردار جعفری به جایگاه بلندی در عرصه‌های سیاسی، نظامی و فرهنگی دست یافت. در عرصه برون مرزی با اقدامات نیروهای سپاه و حضور آنها در سوریه و عراق، مبارزه با تروریسم منطقه‌ای شکل جدی‌تری به خود گرفت و ادامه این تلاش‌ها به سیطره داعش بر این دو کشور پایان داد. عملیات‌ موفق موشکی برون‌مرزی سپاه در پاسخ به اقدامات تروریستی داعش، حزب دموکرات کردستان و گروه تروریستی الاحوازیه در رسانه‌ها بازتاب فراوانی پیدا کرد. اقدام دیگر شکست ابهت آمریکا در منطقه با دستگیری تفنگداران متجاوز آمریکایی در آب‌های خلیج همیشگی فارس بود. علاوه بر این، در عرصه تقویت تجهیزات نظامی هم اقدامات مهمی در دوران فعالیت فرمانده پیشین سپاه صورت گرفت از جمله تقویت یگان موشکی و تولید موشک‌های بالستیک خرمشهر،‌ خلیج فارس، هرمز 1و 2، قیام، فاتح مبین، عماد، فاتح313، دزفول و ذوالفقار و موشک‌های کروز سومار و هویزه که توان نظامی و اقتدار ایران در منطقه را به میزان قابل توجهی بالا برد. همچنین تغییر نیروی هوایی به نیروی هوافضای سپاه اقدام مهم دیگری بود که در این دوره صورت گرفت و رشد یگان پهپادی سپاه محصول این دوره است. سازندگی کشور عرصه دیگری بود که سپاه در آن نقش مهمی ایفا می‌کرد. این نهاد مردمی در محرومیت‌زدایی بسیار موثر بود و در این عرصه نزدیک به 40 هزار پروژه را مدیریت کرد. سپاه در این دوره خود را صرفا به فعالیت‌های نظامی محدود نکرد بلکه اقدمات مهمی را در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و جنگ نرم صورت داد. مقابله با جنگ نرم دشمن بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و به‌منظور تامین اهداف آن تشکیلاتی ایجاد شد. همچنین نیروی مقاومت بسیج نیز در این دهه به سازمان بسیج مستضعفین تغییر یافت و سپاه‌های استانی ساختار مستقل‌تر و عملگراتر را پیدا کردند. در چنین شرایطی و با توجه به تغییر فرماندهی به نظر می‌رسد سردار سلامی در حالی به عنوان فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسؤولیت را به عهده گرفت که موقعیت این نهاد مردمی و انقلابی به جایگاه رفیعی دست پیدا کرده است. سردار سلامی را به عنوان فردی صریح، دقیق و با اطلاعات فراوان در عرصه‌های فرهنگی و نظامی می‌شناسند که مواضع شفاف و محکم دربرابر دشمن دارد و انتظار می‌رود روند فعالیت‌های سازمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوره او سرعت بیشتری به خود بگیرد. با چند نفر از نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی درباره اولویت‌های سپاه در دوره جدید گفت‌وگو کرده‌ایم:
کد خبر: ۱۲۰۲۴۰۸

ادامه سیاست‌های گذشته با مدیریت قوی‌تر
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر
به نظر من روند فعلی حرکت سپاه براساس همان اصولی که قبلا ترسیم شده، ادامه پیدا خواهد کرد. با این وصف معتقدم این تداوم فعالیت با یک جهت‌گیری بیشتری خواهد بود. سیاست‌ها به شکل قوی‌تر و با صراحت و شفافیت بیشتری حرکت خود را ادامه خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود که در شرایط جدید بسیج به‌عنوان بازوی توانمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیشتر تقویت می‌شود. به نظر می‌رسد که در جهت بصیرت‌افزایی هم حرکت‌های مناسبی شکل خواهد گرفت. همچنین مسائل به شکل هوشمندانه‌ و شفاف‌تری مدیریت و ارتباط میان مردم و سپاه بیشتر خواهد شد و این نهاد رسمی و انقلابی همچون گذشته در هر عرصه و بستری که مردم نیاز داشته باشند به یاری آنها خواهد شتافت.

تسریع در جوان‌سازی و کادرسازی
علیرضا سلیمی / نماینده محلات
سپاه براساس قانون اساسی شکل گرفته و یک نهاد رسمی نظامی است و اساسنامه دارد و چارچوب حرکت سپاه را همین اساسنامه و مفاد قانون اساسی مشخص کرده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته بالنده‌تر شده و حرکت رو به جلو را تجربه کرده و امروز به عنوان یک قدرت برتر در منطقه در کنار سایر نیروهای نظامی و انتظامی ایران مطرح است. به نظرم بحث خودکفایی که در بخش تجهیزات نظامی پیگیری شده باید با سرعت بیشتری ادامه یابد. همچنین سپاه در عرصه سازندگی کشور با توجه به تجربیات گذشته خوش درخشیده و همین پیشرفت‌ها را با قدرت بیشتری باید ادامه دهد. به‌هر‌صورت نیروهای نظامی در زمان صلح در عرصه پیشرفت و توسعه نقش بارزی را ایفا می‌کنند و به همین خاطر نباید کشور خود را از این ظرفیت‌ها محروم کند. از سوی دیگر جوان‌سازی و کادرسازی در سال‌های گذشته مورد توجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و باید با سرعت بیشتری ادامه یابد و براساس بیانیه گام دوم انقلاب حرکت و روند فعالیت‌های خود را در دهه پیش‌رو ترسیم کند. سردار سلامی نشان داده که فرماندهی باهوش، مقتدر، دقیق، تیزبین،‌ شجاع و توانمند است. معتقدم این ویژگی‌هایی که در شخص فرمانده سپاه وجود دارد باید تکثیر شود.

عدم تغییر در سیاست‌های بنیادین و اساسی سپاه
محمدجواد جمالی / عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
سردار جعفری در تابستان 86 عهده‌دار این مسؤولیت شده بود و سال 96 دو دوره مسؤولیت ایشان به پایان رسید و البته ایشان همچنان فرماندهی سپاه را بر عهده داشت، بنابراین تغییر فرمانده سپاه، امری عادی بوده است.
نکته دیگر این است که سردار سلامی چند سال جانشین فرماندهی سپاه بوده و قطعا سیاست‌های بنیادین و اساسی که برای سپاه در نظر گرفته شده تغییری نخواهد کرد. سردار سلامی نیروی تحصیلکرده، دانشگاهی و با سوابق روشنی از جمله فرمانده نیروی هوایی سپاه بوده و کاملا به حوزه فعالیت‌های سپاه آشنایی دارد و در ضمن دارای روابط عمومی خوبی نیز هست.
سپاه نیز همواره نشان داده در کنار مردم بوده است، به‌خصوص در سیل‌های اخیر شاهد این‌ رویه سپاه بودیم، بنابراین امیدواریم همین روند در سپاه ادامه یافته و با پشتیبانی مجلس و مردم بتواند قاطعانه تر و محکم تر به پیش رود.

افزوده شدن رفتارهای دانش بنیان به رفتارهای جهادی سپاه
منصور حقیقت‌پور / عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم
شخصیت سردار سلامی بر پایه تفکرات دانش‌پایه است. وی فکر منضبط و منظمی دارد و مدت‌ها اقدامات آموزشی در سطح بالایی داشته است. سردار سلامی به روابط بین‌الملل و مسائل حاکم بر این فضا مسلط است، اندیشه‌های ژئوپولیتیکی منطقه را به‌خوبی می‌شناسد و به دلیل تسلط بر زبان انگلیسی دسترسی بسیاری به منابع غیرایرانی دارد. وی دانشمند نظامی است و امیدواریم با توجه به شخصیت ایشان رفتارهای دانش‌محور سپاه افزایش یافته و اقداماتش در فضاهای مطالعاتی و علمی نمود بیشتری پیدا کند. قطعا انتخاب سردار سلامی مناسب و به جا بوده است و شاهد عمق بیشتری در سپاه و فعالیت‌هایش در منطقه خواهیم بود.
تاکنون نیز عمده رفتارهای سپاه معقول و مناسب بوده و از این به بعد نیز رفتارهای دانش‌بنیان به رفتار جهادی سپاه اضافه خواهد شد و به این ترتیب قطعا سپاه در سطح منطقه و داخل کشور موثرتر و عمیق‌تر عمل خواهد کرد.

تحرک بیشتر فرهنگی از جنس جهادی انقلابی
سعدا... زارعی / کارشناس مسائل سیاسی
انتخاب سردار سلامی به عنوان فرمانده سپاه طبیعی‌ترین اتفاقی بود که در سپاه رخ داد. به‌طور معمول جانشین‌ فرماندهان با توجه به تجربیاتشان به عنوان فرمانده منصوب می‌شوند همان‌طور که در انتصاب سردار صفوی یا در انتصاب‌های ارتش بارها شاهد این روند بوده‌ایم. نکته دیگر این‌که سردار جعفری حدود دو سال بیش از مدت تعیین شده برای فعالیتش در این سمت حضور داشت، بنابراین انتصاب سلامی به معنای یک اتفاق خاص در سپاه یا جمع‌بندی جدیدی در سپاه نیست.
در ضمن شخصیت سردار سلامی در سپاه شناخته شده و وی فردی متفکر و کارآزموده است و برای این جایگاه آمادگی لازم را دارد. از سوی دیگر رهبر انقلاب به سردار جعفری حکمی در حوزه فرهنگی داده‌اند که نشان می‌دهد رهبری انتظار دارند نیروهای جهادی، حوزوی، علمی، دینی، دانشگاهیان و عناصر جهادی انقلابی در چارچوب فعال‌تری در عرصه فرهنگی حضور داشته باشند. بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به تجربه سردار جعفری شاهد تحرک جدید فرهنگی از جنس جهادی انقلابی باشیم اما این به معنای تفکیک فعالیت‌های فرهنگی از فرماندهی سپاه نیست.

تغییر مدیریت به معنای تغییر سیاستگذاری نیست
جواد منصوری / اولین فرمانده سپاه
روال معمول در انتصابات انجام شده از سوی رهبر انقلاب این است که به جز برخی استثناها، افرادی که منصوب می‌شوند معمولا برای دو دوره پنجساله فعالیت می‌کنند و براساس این نظم، سردار جعفری باید حدود یک یا دو سال قبل از این مسؤولیت جابه‌جا می‌شد، اما به‌دلیل بعضی از مسائل و ملاحظاتی که رهبری داشتند، این تغییر به تاخیر افتاد. به هر حال از مدتی قبل، بررسی درباره جانشین ایشان صورت گرفت و سرانجام از چند ماه قبل این تعویض قطعی شد. از این رو این انتصاب جدید از منظر تغییر و تحولات حاوی پیام ویژه‌ای نیست. به هر صورت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مثل سایر نیروهای مسلح به‌طور کامل تحت فرماندهی رهبر انقلاب است و دقیقا نظرات و مواضع ایشان را پیاده می‌کند. بنابراین تغییر مدیریت به معنای تغییر سیاستگذاری‌ها نیست و بحث بعضی از رسانه‌های خارجی که تحلیل‌های دقیقا ذهنی و غیرواقع‌بینانه و همراه با برخی شایعات و اغراض منتشر می‌کنند، کاملا بی‌پایه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها