در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
متاسفانه ما قانون مشخصی در این زمینه نداریم و این موجب سردرگمی و آشفتهبازار در نظام تبلیغات کشورمان شده است. به هر حال صاحبان کالاها و رسانهها هم درگیر این سردرگمی شدهاند و این قضیه گاهی موجب تضییع حقوق مخاطبان کوچک هم میشود. همانطور که میدانیم کودکان خیلی قدرت تشخیص پیامهای رسانهای را ندارند و در مواجهه با این پیامها نمیتوانند واکنش تشخیصی درستی از خود نشان دهند. در نتیجه اینکه آگهی مورد نظر، کودکان را به خرید کالایی خاص ترغیب کرده و برای خانوادهها اجبار ایجاد کند تا آن کالا را برای فرزندشان بخرند، ممنوع است. تبلیغ برای کودکان از لحاظ حقوقی هم کار درستی نیست؛ هرچند ترغیب به آموزش موردی خاص، یا نکتهای تربیتی و مواردی از این دست برای کودکان ایرادی ندارد. در مجموع قوانینی که رسانهها را در زمینه رعایتشان در تبلیغات ملزم میکند، اول این است که آگهی مورد نظر در مخاطبان ایجاد اجبار نکند. دومین مورد هم این است که کالای مورد نظر مضر و فاقد ارزش غذایی نباشد، به سلامت کودکان آسیب نرساند و مروج خشونت هم در او نباشد. مسائلی از این قبیل در رسانههای سراسر دنیا ممنوع محسوب میشوند.
محمدرضا رسولی
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم