
تویوتا جیتی86 Toyota GT86
این خودرو که به صورت نسبتا محدود وارد ایران شده را شرکت ژاپنی تویوتا اولین بار در سال 1391/ 2012 معرفی کرد و بلافاصله بسیاری از طرفداران خودروهای پیشرفته به خاطر طراحی ظاهری و وزن کم جذب آن شدند. جیتی86 به یک موتور چهارسیلندر با سیستم تنفس طبیعی مجهز است که 200اسب بخار قدرت تولید شده را با یک گیربکس دستی به چرخهای عقب منتقل میکند.
اما یکی از نکتههای ناامیدکننده این خودرو آن بود که با وجود 200 اسب بخار قدرت، شتاب اولیه صفر تا صد آن بالای هشت ثانیه است و این مساله باعث شد مالکانش به فروش آن روی بیاورند.
میتسوبیشی لنسر جیتی Mitsubishi Lancer GT
لنسر جیتی که نسخه اسپرت محصول لنسر از شرکت میتسوبیشی ژاپن است به دلیل محدودیت در حجم موتور، بخت حضور در بازار ایران را به دست نیاورد. این خودرو نیز مانند تویوتا جیتی86 با 168 اسب بخار قدرت، شتاب اولیه صفر تا صد بالاتر از هشت ثانیه دارد که میتوان آن را چابکتر در نظر گرفت، اما به دلیل قیمت تقریبا بالایی که دارد به نسخه چندان پرتقاضایی تبدیل نشد.
به جز قیمت نسبتا بالا از نکات منفی دیگر این خودرو میتوان به عایقکاری داخل کابین اشاره کرد که اصلا قابل مقایسه با خودروهای همرده خود نیست؛ زیرا در سرعتهای بالاتر از 80 کیلومتر صدای باد شدیدی شبیه زمانی که یکی از پنجرههای عقب باز باشد به گوش میرسد. گیربکس سیویتی این خودرو نیز نسبتا دیر عمل میکند و حتی پس از رسیدن به دور موتورهای بالاتر از 4000 دور در دقیقه همچنان برای تغییر دنده مردد است. شاید مهندسان میتسوبیشی کاهش مصرف سوخت و اقتصادی کردن این خودرو را فدای ظاهر اسپرت آن کرده باشند!
هیوندای ولوستر Hyundai Veloster
یکی از محصولات جمع و جور شرکت هیوندای کره جنوبی است که با داشتن چهرهای کاملا اسپرت موفق نشد امتیازات خوبی را برای خود کسب کند. ولوستر که به یک موتور 6/1 لیتری چهارسیلندر مجهز است میتواند 128 اسب بخار قدرت تولید کند و شتاب صفر تا صد آن هم 11 ثانیه طول میکشد. این عدد نسبت به سایر رقبا واقعا آهسته و کند است. البته پایینبودن توان قدرتی این خودرو تنها مشکلش بهحساب نمیآید. این کوپه هاچبک به خاطر دو در بودن و همچنین کوچک بودن فضای کابین حتی نتوانست جوانان علاقهمند به سرعت را آنطور که سازندگانش توقع داشتند راضی نگه دارد. هرچند در نمونه بعدی و ارتقا یافته ولوستر، موتور توربو با توان 201 اسب بخار به آن افزوده شده اما با توجه به قیمت و قابلیتهای موجود در این خودرو همچنان انتظار میرود نتواند در برابر سایر رقبا قدرت رقابت چندانی داشته باشد.
مرسدس اسالکی 200 Mercedes SLK200
شاید با شنیدن نام برند مرسدس کمی سخت باشد که بتوانیم محصولات این خودروساز مطرح را در فهرست خودروهای نامناسب قرار دهیم. اما زمانی که با سری اسالکی 200 مواجه میشویم به راحتی میتوانیم این رودستر کوچک و لوکس را در فهرست لاکپشتهای خرگوشنما قرار دهیم.
نمونه ابتدایی این خودرو بیش از 20 سال پیش با ظاهری اسپرت و جوانپسند به بازار عرضه شد. نمونههای ابتدایی اسالکی 200 همخوانی بیشتری با ظاهر آن داشتند و از نظر شتاب و حرکات سریع، راضیکنندهتر به نظر میرسیدند؛ اما در نسخههای بعدی آن کمی از شتاب آن کاسته شد. البته این کاهش آنقدرها محسوس نیست اما طبق اعلام سازندگان مرسدس شتاب صفر تا صد 1/4 ثانیهای در مدل اِیامجی55 به حدود 6/4 ثانیه برای مدل اِیامجی43 کاهش یافته است که همین مساله میتواند روند کاهشی ناراحتکننده و عجیبی در روند معمول و رو به توسعه محصولات جدید مرسدس بنز باشد. اما اگر این تغییر را به معنای بهبود مصرف سوخت و کاهش قابل توجه گازهای آلاینده محیطزیستی در نظر بگیریم، شاید توجیهپذیر به نظر برسد.
بامو ام3 ای30 BMW M3 E30
مانند برند مرسدس که کمتر درباره نکات منفی محصولاتش صحبت به میان آمده، بامو نیز توانسته است سابقه خوبی از خود به جا بگذارد. اما در بین محصولات این شرکت نیز میتوان همچون رقیب سنتیاش محصولاتی مشاهده کرد که نتوانستند موفقیتهای لازم را کسب کنند. یکی از این نمونهها رده ام (M) است که بخصوص نسخه ای 30 (E30) آن زبانزد است. این خودرو در سالهای 1364 تا 1371/ 1985 تا 1992 تولید میشد و برای شرکت در مسابقات قهرمانی اروپا در تورینگ طراحی شده بود. موتور طراحی شده برای ای30 یک پیشرانه چهار سیلندر 3/2 لیتری بود که قدرتش در ابتدا 195 و پس از توسعه به 215 اسب بخار قدرت رسید. شتاب صفر تا صد آن حدود هفت ثانیه بود که با توجه به رقبای آن روزگار خود قدرت رقابت چندانی نداشت و به خودرویی آرام و آهسته معروف بود؛ واقعیت تلخی که پشت طراحی زیبا و اسپرت این خودرو مخفی شده بود!
لکسوس سیتی 200اچ Lexus CT200H
لکسوس که نام برند لوکس تویوتاست اصرار دارد با عرضه خودروهای لوکس توانسته است رقیب سرسختی برای خودروسازان آلمانی باشد و برای این منظور بسیار تلاش کرده است؛ اما در این راه خیلی موفق هم نبوده است. نمونه این موفق نبودن را میتوان در عرضه و ساخت نمونه سیتی 200 اچ به خوبی جستوجو کرد. خودرویی با قابلیتهای پریوس اما در لباسی جذابتر و اسپرتتر.
سیتی 200 اچ خودروی هاچبکی است که در سال 1389/ 2010 رونمایی شد و تولید آن تا سال گذشته ادامه داشت. این خودروی هیبریدی که اaز نظر طراحی بدنه و داخل کابین، جزو برترینها به شمار میرود از انبوه تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز بهرهمند است. این نمونه به یک موتور بنزینی 8/1 لیتری بنزینی و یک موتور الکتریکی مجهز است و در مجموع 136 اسب بخار قدرت دارد که از این نظر تفاوتی با برادران خود یعنی پریوس و آئوریس ندارد و شتاب صفر تا صد آن حدود ده ثانیه است.
مزدا 6 Mazda6
آخرین نسل مزدا 6 که یکی از بهترین سدانهای متوسط (سواری صندوقدار) خانواده است و در سطح بسیار محدودی وارد ایران شد با ظاهری مدرن و تا حدی اسپرت این تصور را در ذهن بیننده القا میکند که با یک خودروی سریع روبهرو هستیم. این در حالی است که با نگاهی دقیقتر به مشخصات فنی و آزمونهای متفاوت درخواهیم یافت که مزدا 6 یک خودروی کاملا خانوادگی است که بیشتر به جنبههای راحتی و امنیت در آن توجه شده است و نه القای حس سرعت و هیجان به راننده و سرنشینان.
در این خودرو در دنده یک و در سرعتهای پایین شاهد هرزگردی (سیستم ASR) بیش از حدی هستیم که گاهی حتی کنترل خودرو را سخت میکند و عملا امکان شتابگیری را از راننده میگیرد. این سیستم با تاخیر قابل توجه و قطع کامل گاز واکنش نشان میدهد و عملا حس رانندگی پرشتاب را از راننده میگیرد و در نهایت نمیتوان شتاب صفر تا صد کمتر از 9 ثانیه را از آن انتظار داشت. همچنین در سرعتهای بالا با وجود چسبندگی و پایداری بینقص، حین مانورهای ناگهانی بدنه به سمت مخالف فرمان متمایل میشود که این اتفاق برای رانندگانی که با خصوصیات مزدا 6 آشنایی ندارند ممکن است آزاردهنده باشد.
محمدرضا نجفی
دانش
برگرفته از: Motor Junkie
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
عضو شورای خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با «جام جم» مطرح کرد
در گفتوگو با گردآورنده کتاب «قصه جریحهدار شد» مطرح شد
ناصر ابراهیمی در گفت و گو با جام جم آنلاین؛
گفتوگو با محمد خیراندیش در حاشیه اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰