بررسی نگاه چند عکاس رسانه‌های جهان به تبلیغات کمپین‌های انتخاباتی رژیم صهیونیستی

کله‌صاف‌کن‌ها!

انتخاباتشان روز گذشته برگزار شد و احتمالا حالا که این سطرها را می‌خوانید معلوم شده که نام چه کسی را از صندوق‌ها بیرون کشیده‌اند یا دست کم نتایج مقدماتی که تا حدود بسیاری نشان‌دهنده پایان کار خواهد بود، اعلام شده است. از این رو می‌گوییم نتایج مقدماتی و نه نهایی چون که با شمارش آرای دیپلمات‌ها و سربازان معمولا تغییرات کوچکی در نتایج رسمی که قرار است تا تاریخ ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) منتشر شود، ممکن است رخ دهد. مدتی بود کمپین‌های انتخاباتی، ادوات و ابزار تبلیغاتی‌شان را به صحن خیابان‌ها کشانده بودند. هر جا سر می‌چرخاندی، آن صورت همواره عبوسِ حالا خندان‌نما را می‌دیدی که نیشش رو به عابران باز بود و سعی می‌کرد صورتش را از بقایای سبعیتی که دارد پنهان کند؛ آخرین نظرسنجی‌ها اتفاقا می‌گفتند او نسبت به رقیب خود بنی گانتس راه آسان‌تری را برای تشکیل یک دولت ائتلافی پیش رو داشته است. از بنیامین نتانیاهو حرف می‌زنیم؛ نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس. اما فکرش را هم نکنید که قرار است در صفحه ادبیات و هنر جام‌جم واقعا درباره او حرف بزنیم. ما را به سیاست محض چه کار آن هم از نوع بین‌الملل که دوستانمان در صفحه بین‌الملل مثل شیر ایستاده‌اند و هیچ خبر و رویدادی در پهنه جهان از چشمشان به دور نمی‌ماند. ما این‌جا می‌خواهیم چند عکس را از منظر هنر عکاسی بررسی کنیم. چند عکس از رسانه‌های جهان را که قابشان، تبلیغات محیطی انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی را به تصویر کشیده، بسیار مورد توجه قرار گرفته و از مناظر گوناگون به آنها پرداخته شده است. ما اما در این گزارش تصویری، صرفا به شگردها و تکنیک‌های عکس‌ها و مفاهیمی که می‌خواهند با نشانگان آشنا آنها را مخابره کنند، پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۰۰۱۹۹

بن‌بستِ سیاسی سر چهارراه
در عکس، پوستر تبلیغاتی کمپین حزب لیکود را می‌بینیم؛ از یکی از دیدارهای اخیر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده.
در عکس رسانه AP، عکاس، هوشمندانه دو اکسسوری چراغ قرمز و عبور مستقیم و به راست آزاد را به قاب خود که ترامپ و نتانیاهو را نشان می‌دهد، افزوده است. پوستر تبلیغاتی نتانیاهو با حضور ترامپ در سمت چپ تصویر قرار گرفته یعنی دقیقا در سمتی که بنا بر اعلام تابلوهای راهنمایی و رانندگی، گردش به آن سمت ممنوع است. چراغ عبور هم که قرمز است. گویی عکاس خواسته بگوید هر سه سمتِ ممکن برای عبور بسته است؛ به تصویرکشیدن یک بن ‌بست و انسداد سیاسی. یعنی راست و چپ و مستقیم که ممنوع است، صرفا باید به عقب برگشت؟ آیا مردم این کشور به عقب برمی‌گردند؟

سمت نتانیاهو نیایید!
این عکس هم از نشانه‌های عبور و مرور شهری برای برساختن معنایی ضمنی بهره برده است؛ این‌بار هم یک علامت ممنوع... چراغ عبور عابر پیاده قرمز است. یعنی عجالتا نمی‌توان به سمتی که نتانیاهو آنجا ایستاده، رفت. این عکس، ارجاع عجیبی هم دارد به عکس اولی که به عنوان عکس اصلی این صفحه از آن استفاده کرده‌ایم؛ همان قسمت از سر نتانیاهو که بیلبوردکارها می‌خواستند بنرش را بکشند تا صاف روی بیلبورد بایستد از بالای تصویر قطع شده است.

اتحاد متزلزل با قطع ید
این بار عکس همان پوستر نتانیاهو و ترامپ را روی دیوار بلند یک ساختمان نشان می‌دهد؛ پوستر را نتوانسته‌اند کامل روی دیوار اجرا کنند، چون دیوار یکپارچه نیست و ردیف عمودی پنجره‌ها دقیقا ترامپ و نتانیاهو را از کتف بریده‌اند. عکاس و اجراکننده این پوستر چه می‌خواهند بگویند؟ اتحاد ترامپ و نتانیاهو تا این حد متزلزل به نظر می‌رسد؟

سمت ایشان هم نیایید عجالتا!
این تنها عکسی است که از کمپین انتخاباتی حزب رقیب انتخاب کرده‌ایم. پوستر، بنی گنتس، رئیس سابق ارتش رژیم صهیونیستی و حزب مرکزگرای او، آبی و سفید را نشان می‌دهد که جدی‌ترین رقیب نتانیاهو بوده است. البته می‌دانید در رژیم صهیونیستی، سگ زرد برادر شغال است؛ هم نتانیاهو و هم گانتس می‌گویند ایران را تهدید اصلی برای امنیت اسرائیل می‌دانند.
در این عکس هم، عکاس از نشانه‌های شهری معمول برای مخابره پیغامی آشنا بهره برده است. باز هم تابلوی ورود ممنوع، این بار پیش از رسیدن به رقیب نتانیاهو.

صابر محمدی

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها