رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:مردم نگران جبران خسارات نباشند و اگر لازم باشد در مجلس مصوب می کنیم امکان مالی برای بنیاد مسکن و سایر بخش ها در نظرگرفته شود چون مردم زندگی خود را از دست داده اند و نگران هستند و رهبر انقلاب فرموده اند که مردم نباید نگرانی داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۹۹۱۶۷
سیلزدگان نگران جبران خسارات نباشند

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، علی لاریجانی شامگاه چهارشنبه در نشست ستاد بحران استان در سالن جلسات استانداری لرستان اظهار داشت: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: عبور یک و نیم میلیارد متر مکعب آب از استان لرستان حادثه بزرگ و عمیقی است که مردم را با مشکلاتی روبرو کرد.

وی افزود:اکنون شرایط مردم لرستان به دلیل سیل اخیر بسیار ویژه است و مسئولان از جمله معاونان وزرا که اینجا هستند باید برنامه های ملی خود را چند روز لغو کرده و در استان مستقر شوند.

وی افزود: اولین مساله استان راه و ارتباطات است که همچنان در برخی مناطق حل نشده و تا این مسئله برطرف نشود نمی توان آب، برق و گاز را وصل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با سازمان برنامه و بودجه هماهنگی می شود که منابعی در اختیار استاندارها قرار دهد تا برای هزینه های فوری صرف شود.

لاریجانی بیان کرد: لایروبی رودخانه ها به خصوص در خرم آباد و پلدختر مساله جدی است که با توجه به بارش های 20 فروردین و اردیبهشت باید فوری در دستور کار قرار گیرد تا آوردهای سیل در بستر رودخانه دوباره مشکل ایجاد نکند.

وی اضافه کرد: اگر لازم است از شهرداری های دیگر شهرهای کشور نیرو اعزام شود و باید تقسیم کار صورت گیرد و خدمات هر نهاد و دستگاه مشخص شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید توزیع لباس، غذا و چادر نظم پیدا کرده چرا که الان در تامین آنها مشکل نداریم اما توزیع چندان منسجم نیست.

لاریجانی با اشاره به ضرورت سد سازی افزود: برخی افراد مثل وزیر امور خارجه بی مغز آمریکا گفته اند مسئولان استانی در این حادثه ناکارآمد بوده اند در حالیکه خودشان چند سال درگیر این واقعه بودند.

وی بیان کرد: شهرستان خرم آباد همچنان درگیر گل و لای است که باید به سرعت تمیز شود تا خاطره بد در ذهن مردم نماند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر شهرداری خرم آباد مشکل مالی دارد اعلام کنند تا شهر را از به هم ریختگی خارج کنیم چرا که پس از چند روز همچنان شهر تمیز نشده و شرایط عادی نیست.

لاریجانی اضافه کرد: سیل به مردم خسارات زیادی از خانه گرفته تا دام و کشاوری وارد کرده که باید کاری کنیم نگرانی نداشته باشند و مقام معظم رهبری بر این موصوع تاکید داشتند.

وی ادامه داد: ارائه بسته های 24 ساعته به مردم تعداد ترابری را زیاد و کار را سخت می کند که بهتر است این کار به صورت یک ماهه انجام شود.

آغازین روزهای امسال شدت بارش ها و وقوع سیل، نوروز را تحت شعاع قرار داده و مردم و مسئولان این استان درگیر و دار این حادثه هستند.

برآورد خسارت موج اول بارش های امسال تا هشت هزار میلیارد ریال عنوان شد و در حالی که تلاش برای احیای مجدد استان آغاز شده بود موج بارشی جدیدی از ابتدای هفته جاری سراسر استان را در بر گرفته است.

اوج فعالیت این سامانه از هفته دوم تعطیلات نوروز98 و به صورت متناوب ادامه داشت بارش های سیل آسایی که چندین رودخانه مرده استان را از خواب خشکسالی بیدار و روانه شهر و روستاهای استان کرد.

دوشنبه 12 فروردین سه رودخانه خرم رود و رودخانه شهرستان های دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگنی طغیان سد مروک دورود سرریز کرد و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شد منزل خود را ترک کنند.

اکنون برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شده، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر، دلفان، الیگودرز و دوره چکنی راه دسترسی ندارند.

مردم شهرهای پلدختر و معمولان و روستاهای اطراف حاشیه کشکان از 12 فروردین 24 ساعت لحظات سخت و جدال نفس گیری با سیلاب داشتند و یک شبانه روز را بدون دریافت خدمات امدادی و هرگونه امکاناتی در پشت بام منازل یا کوه های اطراف گذراندند.

تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد، اما از نخستین ساعات 13 فروردین با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد - پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.

برآورد اولیه از خسارت سیل اخیر در لرستان 15 هزار میلیارد ریال است و بر اساس اعلام پزشکی قانونی تا کنون 14 نفر در این سیل جان خود را از دست داده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها