گفت‌و‌گو با دکتر آزیتا آذرکیوان، فوق تخصص خون

اهدای خون؛ به چه شرطی؟

شرایط فرد اهداکننده خون چیست؟
کد خبر: ۱۱۹۸۳۵۰

خون فرد اهداکننده باید سالم باشد. شرایط انتقال خون از 18 تا60 سال است. البته بعضی‌ها تا 65 سالگی هم می‌توانند خون اهدا کنند که باید با نظر پزشک باشد. وزن فرد اهداکننده، فشارخون و میزان هموگلوبین خون مهم است. پزشک با اهداکننده گفت و گو می‌کند و در مورد داشتن سابقه بیماری، دریافت دارو وعمل جراحی سوال می‌کند. همچنین اگرفرد طی 24ساعت گذشته قبل از اهدای خون، دندان کشیده یا پرکرده باشد باکتریمی ایجاد شده و برای کسی که نقص ایمنی دارد مضر است.
اهداکننده مستمر یعنی چه؟
کسی که سالی دو بار خون اهدا کند اهداکننده مستمر خوانده می‌شود. فاصله بین اهدا باید هشت هفته باشد. آقایان چهار بار در سال و خانم‌ها سه بار در سال می‌توانند خون اهداکنند.
آیا اهدای خون برای فرد اهداکننده فایده دارد؟
اهداکننده باید با هدف خیرخواهانه این کار را انجام بدهد. در مطالعات انجام شده، گفته شده در اهداکننده مستمر شانس سکته قلبی و مغزی کمتر می‌شود. خیلی‌ها خون اهدا می‌کنند تا در صورت ابتلا به هپاتیت B یا C مطلع شوند.
اهدای خون کامل به چه معنی است؟
فرد 450 سی‌سی خون کامل را اهدا می‌کند. بعد از انجام آزمایش‌های سلامت، آن را به فرآورده‌های سلولی و پلاسمایی تبدیل می‌کنند. پلاکت و پلاسما جدا می‌شود که پلاسما تبدیل به پلاسمای منجمد شده و در فرآیند تولید فرآورده‌های پلاسمایی وارد می‌شود.
البته در اهدای پلاکت فرد مراجعه می‌کند که با دستگاه پلاکت افرزیس خونش را می‌گیرند. بعد پلاکت را می‌گیرند و بقیه خون از مسیری به بدن فرد برمی‌گردد. این بیشتر برای کسانی است که اختلال پلاکتی دارند شیمی در مانی می‌شوند یا پیوند مغز استخوان شده‌اند.
اشعه دادن چیست؟
افرادی که شیمی درمانی می‌شوند و ایمنی‌شان کاهش یافته، فرآورده را اشعه می‌دهند تا سلول‌های تی سل موجود در آن غیرفعال شود و به این ترتیب درفردی که ایمنی اش پایین آمده، اثر بد نداشته باشد.
آیا کسی که کم خونی دارد می‌تواند خون اهدا کند؟
اگر سی‌بی‌سی و شمارش پلاکت او مشخص باشد و بروفن، ژلوفن وآسپیرین مصرف نکند، می تواند خون اهدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها