پیامک‌های مزاحم دست‌بردار تلفن‌های همراه نیستند و این موضوع موجب نارضایتی برخی مشترکان اپراتورها شده است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این که چرا با وجود نارضایتی مشترکان اپراتورها جلوی پیامک‌های مزاحم گرفته نمی‌شود؟
کد خبر: ۱۱۹۷۹۳۷

برای پاسخ به این پرسش اساسی باید پیامک‌های تبلیغاتی را به دو بخش تقسیم کرد که یکی قانونی و دیگری غیرقانونی است. پیامک‌هایی که از سرشماره‌های 1000 تا 6000 ارسال می‌شوند با مجوز سازمان تنظیم مقررات رادیویی اقدام به ارسال پیامک می‌کنند که در زمان تحویل پنل کاربری خود و همچنین فعالیت را توضیح می‌دهند اما افرادی که اقدام به خرید سرشماره می‌کنند ممکن است تخلف داشته باشند و متاسفانه نظارتی هم بر فعالیت آنها نیست. از این رو پیامک‌های تبلیغاتی بدون هیچ نظارتی به موبایل‌ها ارسال می‌شود.
نکته بعدی این که پیامک‌های انبوه از سرشماره‌هایی ارسال می‌شود که غیرمجازند. این در حالی است که برخی پیامک‌ها از سیمکارت شخصی ارسال می‌شوند، بدون اینکه نظارتی روی فعالیت آنها صورت گیرد.
بسیاری از مشترکان اپراتورها این سؤال در ذهنشان پیش می‌آید که آیا رصد و نظارت بر پیامک‌های تبلیغاتی برای محدودسازی آنها امکان‌پذیر است یا خیر که باید گفت اگر بخواهند می‌توانند پیامک‌های تبلیغاتی را به صفر برسانند اما نکته مهم ماجرا اینجاست که این کار سود سرشاری نصیب اپراتورها می‌کند و آنها حاضر نیستند از این درآمد چشم بپوشند.
از زمانی که ارتباط مردم با فضای مجازی زیاد شد بخش عمده درآمد اپراتورها از دست رفت و آنها از این طریق به دنبال جبران درآمد ازدست‌رفته خود بودند.
پیامک به راحتی قابل رصد است اما نظارت کافی در این زمینه وجود ندارد. راهکار قانونی وجود دارد اما درآمد آن آن‌قدر سرشار است که چشم‌پوشی از آن غیرقابل‌انکار است.


دکتر غلامرضا داداش‌زاده

معاون سابق نظارت سازمان تنظیم مقررات رادیویی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها