3 ماهه دوم بارداری بهترین و بی‌خطر‌ترین زمان برای مسافرت است

مسافرت با بار شیشه !

من بار شیشه دارم، آیا می‌توانم در نوروز به سفر بروم؟ بدیهی است پاسخ این سؤال برای همه مادران باردار یکسان نیست و بستگی به شرایط مادر باردار، سن حاملگی، داشتن شرایط خاص، طول مدت سفر، مسافت طی شده و نیز وسیله نقلیه دارد. با این‌حال یک توصیه درست عمومی برای مسافرت مادران باردار وجود دارد؛ این که بهترین زمان سفر برای آنان، نیمه بارداری یعنی حدود هفته‌های ۱۶ تا ۲۴ است. بعلاوه بهتر است مقصد سفر با توجه به فصل و هوای مناسب انتخاب شود .یعنی از سفر به مناطق گرم و مرطوب در فصول گرم و نیز سفر به مناطق سردسیر در فصل سرما اجتناب شود‌. جدای از این‌که بارداران پیش از سفر بهتر است با پزشک‌شان مشورت کنند، خواندن گفت‌وگوی ما با دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان نیز نکات مهم و ضروری را به این دسته از خانم‌ها یادآور خواهد شد .
کد خبر: ۱۱۹۷۷۹۹

مسافرت در سه ماهه اول بارداری با خطر سقط جنین و در سه ماهه سوم (از 28 هفتگی به بعد) نیز با احتمال زایمان زودرس همراه است .
سفر، فقط در 3 ماهه دوم بارداری
معمولا سه ماهه اول بارداری با تهوع، استفراغ، ضعف عمومی بدن و نیاز به استراحت همراه است. این مشکلات ممکن است در طول سفر، به خصوص اگر سفر طولانی‌مدت باشد تشدید شود. به همین دلیل در سه ماهه اول بارداری به مادران توصیه می‌شود حتی‌الامکان از سفرهای طولانی اجتناب کنند و حتما داروهای ضدتهوع و همچنین لقمه‌های سالم همراه خود داشته باشند.
اصولا مادر باردار در سه ماهه دوم بارداری راحت‌تر است، چرا که هم مشکلات سه ماهه اول به پایان رسیده و هم هنوز وضعیت مادر به لحاظ افزایش وزن و افزایش اندازه جنین به صورتی نیست که توانایی‌هایش را محدود کند. به همین دلیل معمولا سه ماهه دوم بهترین و بی‌خطر‌ترین زمان برای مسافرت است.
در سه ماهه سوم باتوجه به افزایش اندازه جنین، شرایط مادر برای مسافرت سخت‌تر می‌شود. از سویی به علت خطر بروز زایمان زودرس مسافرت‌های طولانی مدت توصیه نمی‌شود. به‌خصوص مسافرت به مکان‌هایی که به لحاظ امکانات زایمانی در وضعیت مطلوبی نیستند اصلا توصیه نمی‌شود.
سفر هوایی برای جنین خطر ندارد؟
مسافرت با هواپیما تا حدود هشت ماهگی بارداری مجاز است. البته همیشه باید با مشورت پزشک و دریافت اجازه وی باشد. خوشبختانه شرکت‌های هوایی هم بدون دریافت نامه کتبی از پزشک متخصص زنان از ورود مادر باردار به هواپیما جلوگیری می‌کنند. در سفرهای طولانی بهتر است بلیت هواپیما از شرکتی خریده شود که صندلی‌های بزرگ و جادار دارند و امکان تحرک و استراحت برای مادر فراهم است و او می‌تواند به راحتی در صندلی جابه‌جا شود.
صندلی هم بهتر است جایی باشد که باردار به راهرو دسترسی داشته باشد تا در طول سفر بتواند مدام بلند شود و قدم بزند. عبور از گیت‌ها و ایکس ری‌های کنترل خطری را متوجه مادر و جنین نمی‌کند.
حاملگی پر خطر نباشد
وقتی حاملگی کاملا طبیعی است، خود به‌خودی بوده (مثلا با روش‌های کمک‌باروری مثل آی.وی.اف نیست) و مادر باردار تا این مقطع مشکل خاصی نداشته و وضعیت جنین هم خوب است؛ مسافرت ایمن زمینی یا هوایی با رعایت شرایطی که گفته شد و اجازه از پزشک متخصص زنان مجاز است.
اما اگر حاملگی از نوع بارداری پرخطر است، یعنی بارداری بعد از درمان نازایی و به‌خصوص آی.وی.اف بوده یا مشکلات بارداری مثل خونریزی یا لکه بینی، فشارخون بارداری، دیابت بارداری جفت سرراهی وجود دارد، مسافرت منع دارد و نباید انجام شود.
بی‌حرکتی طولانی، ممنوع
یکی از خطرات مسافرت در بارداری بی‌حرکتی طولانی مدت مادر به‌خصوص در مسافرت‌های طولانی‌مدت زمینی با ماشین است. مسافرت با قطار به‌علت این‌که مادر امکان تحرک و قدم زدن و حتی دراز کشیدن دارد بی‌خطرترین سفر محسوب می‌شود، ولی در مسافرت زمینی یا هوایی طولانی‌مدت از طرفی مادر باردار به مدت طولانی بی‌حرکت می‌نشیند و این خطر لخته شدن خون در اندام‌های تحتانی را دارد و از طرف دیگر خود حاملگی، مادر را مستعد چنین شرایطی می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود مادران باردار هر یک تا دو ساعت یک بار حدود ده دقیقه قدم بزنند، به‌خصوص در مسافرت‌های زمینی بهتر است وسیله نقلیه متوقف شود و مادر دقایقی قدم بزند تا هم از ورم پاها کاسته و هم از لخته شدن خون به‌علت بی‌تحرکی جلوگیری شود. حتما مادران در طول مسافرت و بی‌حرکتی، آب فراوان هم بنوشند. در صورتی که مسافرت ضروری با زمان سفر طولانی پیش بیاید حتما مادر باردار با پزشکش مشورت کند. شاید استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون نیاز باشد. البته این اتفاق به‌ندرت می‌افتد، ولی گاهی اجتناب‌ناپذیر است.
آنچه مادران باردار باید در سفر رعایت کنند
در سفر حتما لباس راحت و گشاد تن کنند و کفش راحتی به پا داشته باشند.
در هوای سرد و زمان شیوع بیماری‌های واگیر حتی‌الامکان به مسافرت نروند و در ضرورت از حضور در مکان‌های شلوغ بپرهیزند و به‌خصوص وسایل ایمنی و محافظت‌کننده مثل ماسک و دستمال کاغذی و وسایل شست‌وشوی دست همراه داشته باشند.
در فصل شیوع آنفلوآنزا حتما باید واکسینه شوند.
در هر آب و هوایی لباس مناسب همان شرایط را به همراه داشته باشند و در طول سفر از حمل بار سنگین اجتناب کنند.
بجز وعده‌های اصلی غذا، میان‌وعده هم مصرف کند. همچنین بهتر است کیفی شامل ساندویچ‌های کوچک، کشمش، نان‌های سبوس‌دار و میوه و میان‌وعده سالم همراه خود داشته باشد و از رستوران‌های بین‌راهی خرید نکند.
مواد غذایی مغذی و کم حجم مصرف کند. به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری که هنوز ویار حاملگی وجود دارد مواد غذایی در دفعات بیشتر، ولی با حجم کمتر و سبک مصرف شود.
هرگونه خونریزی حتی به میزان بسیار کم، درد رحم و لگن، آب ریزش، سردرد، تاری دید، درد و سوزش ناحیه معده، تنگی نفس، تپش قلب، کاهش حرکات جنین مستلزم مراجعه اورژانسی به مرکزی است که متخصص زنان داشته باشد.

پونه شیرازی

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها