در پی وقوع تنش بین روسیه و اوکراین روز گذشته پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین خواستار اعلام حکومت نظامی شد. وی گفت این پیشنهاد را به پارلمان خواهد داد تا در این باره تصمیم گرفته شود.
کد خبر: ۱۱۹۶۶۵۲

درهمین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریکا طی نشستی تصمیم گرفت موضوع تنش‌های به وجود آمده را بررسی کند.
به گزارش العالم، در پی تنش با روسیه در دریای آزوف، اوکراین به حالت آماده باش نظامی درآمد و کمیته نظامی برای هرگونه مقابله احتمالی تشکیل شد. اوکراین این حادثه را تجاوز جنگی روسیه قلمداد می‌کند. این درحالی است که روسیه می‌گوید کشتی‌های اوکراینی به خاک روسیه تجاوز کرده بودند. سازمان امنیت فدرال روسیه شامگاه یکشنبه در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام آماده باش نظامی در منطقه مورد مناقشه با اوکراین اعلام کرد
دو کشتی کوچک به نام‌های بردیانسک و نیکاپول، یدک‌کش یانی کاپو اوکراین را توقیف کرده است. مرزبانان روسی ابتدا برای توقیف شناورهای اوکراینی به سوی آنها آتش گشودند به همین دلیل سه خدمه اوکراینی زخمی شدند، اما خدمات پزشکی به آنها ارائه شد و هیچ‌کس کشته نشد. گریگوری کاراسین، معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، توقیف ناوهای نیروی دریایی اوکراین در نزدیکی تنگه کرچ کریمه، به دلیل اقدام تحریک‌آمیز ارتش اوکراین که از پیش طراحی شده بود، صورت گرفته است. وی در گفت‌وگو با اسپوتنیک تأکید کرد: «به طور مشخص این یک اقدام تحریک‌آمیز بوده و هدف از آن نیز کاملا مشخص است: ایجاد یک تغییر اساسی در اوکراین با اجرای حکومت نظامی و بسیج کردن سیاست‌های ضدروسی غرب به منظور افزایش تحریم‌ها علیه روسیه به طور مشخص، اجرای رقابت‌های انتخاباتی در این شرایط برای پترو پروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین آسان‌تر است.»
از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، اتحادیه اروپا و ناتو در بیانیه‌های جداگانه خواستار کاهش تنش‌ها میان روسیه و اوکراین در نزدیکی ساحل کریمه شدند و از دولت روسیه خواستند «آزادی رفت و آمد» را در تنگه کرچ دوباره برقرار کند. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: از روسیه انتظار داریم آزادی رفت و آمد را در تنگه کرچ دوباره برقرار کند و از همه می‌خواهیم فورا با نهایت خویشتنداری برای تنش زدایی از اوضاع اقدام کنند. ناتو نیز در بیانیه‌ای خواستار خویشتنداری و تنش‌زدایی شد و از روسیه خواست مطابق قوانین بین‌المللی، دسترسی بدون محدودیت به بنادر اوکراین در دریای آزوف را تامین کند. اوکراین روز یکشنبه نیروهای روسیه را به شلیک به سمت چند کشتی اوکراینی در تنگه کرچ متهم کرد. کی‌یف همچنین مدعی شد در نتیجه این رویداد به سمت کشتی‌های روسی شلیک کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها