گزارش جام‌جم از رقابت داغ سینماگران برای اکران نوروزی

سینما سر سفره هفت‌سین

عید نوروز و عید فطر دو فصل مهم اکران برای سینماداران و پخش‌کنندگان فیلم است و اکنون با نزدیک شدن به انتهای سال 97 و پایان جشنواره فیلم فجر بحث مربوط به اکران نوروزی سینماها و زمان اکران فیلم‌های برگزیده جشنواره فجر، داغ است. بدون شک فیلمی که در تعطیلات نوروز اکران شود علاوه بر سینماروهای همیشگی، مخاطبان دیگری از مردم عادی (حتی کسانی که هیچ‌وقت به سینما نمی‌روند) هم دارد و همین موضوع باعث افزایش فروش قابل‌توجه فیلم‌ها می‌شود. به همین خاطر خیلی از فیلمسازان، اکران نوروزی را از بهترین فرصت‌های اکران می‌دانند و این اکران برایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
کد خبر: ۱۱۹۶۶۰۶

فروش بالای فیلم‌ها در تعطیلات نوروز و توجه بیشتر مردم به سینما باعث می‌شود هر‌ساله در این فصل شاهد رقابتی سخت بین پخش‌کنندگان فیلم‌ها باشیم؛ رقابتی نفسگیر که بعضا و با اعلام فیلم‌های اکران نوروزی این پرسش را در ذهن برخی سینماگران و مخاطبان سینما مطرح می‌کند که آیا با توجه به شرایط انتخاب فیلم‌ها در شورای صنفی نمایش هنوز هم مافیای اکران وجود دارد؟ شاید برقرار نبودن نسبت درست میان تعداد فیلم‌های تولید شده در سال و تعداد اندک سالن‌های سینما این شائبه را به‌وجود بیاورد که سینمای ایران همچنان با مافیا دست و پنجه نرم می‌کند، اما قطعا تلاش پخش‌کنندگان فیلم، سینماداران و شورای صنفی بر رونق اقتصادی سینمای ایران و روشن ماندن چراغ سینماهاست.
آن‌طور که در خبرها آمده فیلم‌های «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی، «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی، «دیدن این فیلم جرم است» ساخته رضا زهتابچیان، «زیر نظر» ساخته مجید صالحی، «تگزاس ۲» ساخته مسعود اطیابی، «زندانی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی، «ایکس لارج» ساخته محسن توکلی، «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی، «چهار‌انگشت» ساخته حامد محمدی، «تیغ و ترمه» ساخته کیومرث پوراحمد، «درخونگاه» ساخته سیاوش اسعدی، «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی، «پیشونی سفید ۳» ساخته سیدجواد هاشمی و «زهر مار» ساخته سیدجواد رضویان به عنوان گزینه‌های اکران نوروزی معرفی شده‌اند که از بین آنها نهایتا هفت اثر در ایام نوروز روی پرده خواهند رفت.
از سوی دیگر سرگروه‌های سینمایی نوروزی امسال سینماهای استقلال، آزادی، آستارا، فرهنگ، ایران، باغ‌کتاب و زندگی هستند و طبق قوانین مطروحه برای نمایش فیلم‌ها در نوروز سه شرط باید رعایت شود؛ اول آن‌که برخی از این فیلم‌ها هنوز پروانه نمایش قطعی ندارند و در صورتی‌که بخواهند در نوروز روی پرده بروند باید پروانه نمایش‌شان از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأیید شود، دوم آن‌که هر دفتر پخش می‌تواند تنها یک فیلم را برای نمایش در ایام نوروز داشته باشد و سوم آن‌که از بین فیلم‌های اعلام ‌شده، تنها سه اثر می‌توانند با ژانر کمدی در جدول نوروزی سینما قرار بگیرند.
سوبسید می‌دادیم
محمد قاصداشرفی، رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران در گفت‌وگو با جام‌جم، می‌گوید هنوز هیچ فیلمی برای اکران نوروز 97 قطعی نشده است. او ادامه می‌دهد: سرگروه‌های سینمای نوروزی امسال هفت سینمای استقلال، آزادی، آستارا، فرهنگ، ایران، باغ کتاب و زندگی هستند و بنابراین هفت فیلم در نوروز امسال اکران می‌شوند؛ به عبارتی از 14 فیلمی که به عنوان گزینه‌های نوروزی معرفی شده‌اند صاحبان هفت فیلمی که با سرگروه‌ها به توافق رسیدند در نوروز به اکران می‌رسند.
مدیر سینما ماندانا می‌گوید: دبیر جشنواره فیلم فجر حتی در ایام جشنواره هم اعلام کرده بودند اولویت اکران نوروزی با فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر است. البته در این فهرست اولیه هستند فیلم‌هایی که در جشنواره فجر حضور نداشتند، اما اعلام آمادگی کردند و چنانچه با سرگروه‌ها به توافق برسند در نوروز اکران می‌شوند.
او درخصوص حذف سرگروهی پردیس کورش و ماندانا توضیح می‌دهد: امسال پردیس کورش و ماندانا از سرگروهی حذف شدند. جریان از این قرار بود که امسال اولین سالی بود که چهار صنف (جامعه صنفی تهیه کنندگان، انجمن سینماداران، کانون پخش و کانون کارگردانان) به این نتیجه رسیدند که همان سرگروه‌های سال گذشته، امسال هم این مسؤولیت را به عهده بگیرند، اما در جلسه شورای‌عالی اکران تغییراتی در سرگروه‌ها و بعضی از بندهای آیین‌نامه داده شد که طی آن پردیس کورش و ماندانا از سرگروهی کنار رفتند که البته به اعتقاد من رای نهایی صنوف از اهمیت بالاتر و مفیدتری برخوردار بود. این اولین سالی بود که صنوف ذی‌نفع به یک نتیجه واحد رسیده بودند که قطعا می‌توانست نتیجه رضایت بخشی به همراه داشته باشد. بنده امیدوارم تغییرات پیش آمده به نفع صاحبان فیلم، سینماداران و کلیت سینما باشد.
او می‌افزاید: من به عنوان مدیر سینما ماندانا از آنجا که همیشه کلیت سینما برایم ارجح تر از منفعت شخصی بوده در سال‌های گذشته به کسانی که قادر نبودند فیلم‌هایشان را به‌هیچ‌وجه به اکران درآورند سوبسید می‌دادم و بنابراین سرگروهی در گیشه به ضررم تمام می‌شد و قطعا الان که سرگروهی از این سینما برداشته شده گیشه سینما ماندانا برد خواهد کرد.
اشرفی یادآور می‌شود: در هفت فیلمی که قرار است اکران نوروزی شوند حداکثر سه فیلم در ژانر کمدی خواهد بود و باقی در ژانرهای دیگر. برای شروع اکران نوروزی زمان دقیقی اعلام نشده و هر فیلمی که آماده است می‌تواند از چهارشنبه اکران شود.
گمانه‌زنی جام‌جمی
این روزها نام فیلم‌های مختلفی در اخبار و رسانه‌ها به عنوان گزینه‌های اصلی اکران نوروزی مطرح می‌شود، اما به اعتقاد نگارنده فیلم‌هایی که در ادامه نام آنها آورده می‌شود بیش از باقی فیلم‌ها امکان اکران در نوروز 98 را دارند. متری شش‌و‌نیم، غلامرضا تختی، زندانی‌ها، رحمان 1400، ژن خوک، دیدن این فیلم جرم است و زهرمار که البته باید منتظر ماند و دید که چقدر این گمانه‌زنی جنبه واقعیت به خود می‌گیرد.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها