اوضاع معیشتی هنرمندان بخصوص فعالان سینما و تلویزیون روزبه‌روز ناراحت‌کننده‌تر می‌شود و متأسفانه همچنان اولویت مدیران هنری کشور ما ربط چندانی با بهبود معیشتی ندارد.
کد خبر: ۱۱۹۵۹۸۱

این وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد است که مشکلات معیشتی هنرمندان را حل کند؛ واقعا همکاران در شرایط بدی هستند و بخصوص فعالان سینما و تلویزیون که ماه‌ها بیکارند بلکه کاری به آنها پیشنهاد شود. مدیران ارشاد باید فکری کنند برای حل مشکل معیشتی اهالی هنر.
در تمام دنیا هنرمندان مورد توجه سیستم‌های هنری هستند و سعی می‌شود مشکلاتشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود ولی متأسفانه در ایران سال‌هاست هنرمندان حتی مشکل بیمه بیکاری‌شان هم حل نشده است.
مدیران فرهنگی یادشان رفته که هنرمندان سال‌ها با تلاش و کوشش خود هنر ملی ایران را شکل داده و در جهان نام ایران را به واسطه هنر مطرح کرده‌اند.
تعارف که نداریم؛ این همه سیاستمداران امور خارجه فعالیت می‌کنند تا نام ایران را مطرح کنند و نتیجه نمی‌گیرند اما بناگاه یک محصول هنری نام ایران را در سراسر جهان پرآوازه می‌کند ولی از آن‌سو می‌بینیم دستمزد هنرمندان یک‌دهم آن سیاستمداران نیست و حتی حقوق بازنشستگی درست و حسابی ندارند.
آیا این‌که یک هنرمند بعد از 30 سال فعالیت با ماهی یک میلیون و 200 هزار تومان بازنشسته شود
اخلاقی است؟
دولتمردان اگر بخواهند می‌توانند ساده‌تر از حد تصور اوضاع معیشتی هنرمندان را سامان دهند. ما نهادهای صنفی داریم که اعضای‌شان مشخص است و می‌توان با در اختیار گرفتن آمار اعضای خانه‌های تئاتر و سینما و موسیقی و دیگر تشکل‌های هنری، شرایط اعطای مستقیم کمک‌های نقدی یا غیرنقدی به هنرمندان را فراهم کرد. البته آقایان اغلب می‌گویند بودجه‌ها محدود است و کفاف همه را نمی‌دهد! این هم راه چاره دارد؛ چاره‌اش هم آن است که در این همه دیدار و گفت‌وگویی که با نمایندگان مجلس دارند بودجه‌ای را هم تصویب کنند برای رفع نیازهای سالانه هنرمندان. چه ایرادی دارد؟ مگر وزارت نفت یا صنعت یا وزارت آموزش و پرورش برای پرسنلش بودجه نمی‌گیرند؟ به همین ترتیب وزارت ارشاد هم برای هنرمندان صنوف مرتبط بودجه‌های کمک‌معیشتی بگیرد.
بودجه‌ای که برای کمک به بهبود معیشت هنرمندان می‌آید هم باید بدون واسطه و به طور مستقیم صرف هنرمندان شود تا باز مانند گذشته با واسطه‌گری، مجالی برای سوءاستفاده و فساد ایجاد نشود.


مهدی صباغ‌زاده

کارگردان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها