اولین گام خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برداشته شد؛ گام بعدی چیست؟

دردسرهای تازه خانم «می‌»

سران اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل پس از طرح پیش نویس توافــــق‌نامـــــــه خــــــروج انگلیس از این اتحادیه به فاصله 30دقیقه این پیش‌نویس را تصویب کردند. البته نمایندگان اتحادیه اروپا و انگلیس درباره این پیش نویس ماهها مذاکرات فشرده و پر‌چالشی برسر وضعیت مرز ایرلندشمالی با ایرلندجنوبی، هزینه جدایی و تعیین وضعیت سه میلیون شهروند اروپایی ساکن انگلیس داشتند.
کد خبر: ۱۱۹۵۷۸۰

با تصویب پیش‌نویس توافق‌نامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اولین گام رسمی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 19 ماه مارس 2019 برداشته شد.
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا پس از تصویب این پیش‌نویس گفت: وقتی کشوری اتحادیه اروپا را ترک می‌کند قرار نیست که آن را تشویق کنیم؛ امروز روز غم‌انگیزی است و همه کسانی که امروز در شورای اروپایی صحبت کردند غم و اندوه خود را ابراز کردند. دیگر مقامات اروپایی نیز با لحنی همراه تاسف از تصویب پیش‌نویس 600 صفحه‌ای توافق‌نامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سخن گفتند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، این گونه احساسش را بیان کرد: ضدونقیض، همراه با اندوه ولی از طرف دیگر نوعی آسودگی که توانستیم آن را به این نقطه برسانیم. وی افزود: به نظرم ما ترتیبی دادیم بخشی از هنر دیپلماتیک را به نمایش بگذاریم.
دو کشور جمهوری ایرلند و اسپانیا در دو موضوع حساس وضعیت مرزهای دو ایرلند پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و نگرانی اسپانیا درخصوص وضعیت جبل‌الطارق در ساعات پایانی آغاز نشست سران اتحادیه اروپا با این پیش‌نویس موافقت کردند. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا گفت: امروز روزی غم‌انگیز برای اتحادیه اروپا و شهروندان آن است.
با وجود این اکنون ما در موضوع جبل‌الطارق در موضعی بسیار قوی قرار داریم؛ موقعیتی که پیش از این هرگز نداشتیم. لئو ورادکار، نخست‌وزیر ایرلند گفت: توافق امروز به ما اجازه داد از مرحله بسیار سخت مذاکرات عبور کنیم. او افزود: این واقعیت که بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک می‌کند جای تاسف
دارد.
من همچنان فکر می‌کنم برای بریتانیا، ایرلند و اتحادیه اروپا بهتر باشد که در بازار و اتحادیه گمرکی واحدی فعالیت کنند اما آنها با این ایده موافق نیستند و من به تصمیمشان احترام می‌گذارم.
ابراز تاسف و هشدار
البته لحن ابراز تاسف مقامات اروپایی در قبال تصویب پیش‌نویس توافق‌نامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا همراه با هشدار به مخالفان این پیش‌نویس در انگلستان بود. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: کسانی که فکر می‌کنند با رد کردن این توافق می‌توانند به توافق بهتری دست یابند، ناامید خواهند شد.
سباستین کورتس، صدراعظم اتریش و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا اعلام کرد که دیگر نه مذاکره‌ای وجود خواهد داشت و نه طرح جایگزینی. آقای کورتس گفت: «اگر کسی در بریتانیا فکر می‌کند با رای منفی به این توافق، چیزی بهتر به دست خواهند آورد، اشتباه کرده است.»
پیش‌نویس توافق‌نامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مسیر دشواری را برای اجرایی شدن در چهار ماه آینده دارد.
اکنون همه چیز در دست نمایندگان مجلس عوام است و رای آنها به پیش نویس خروج از اتحادیه اروپا، آینده انگلیس و دولت ترزا می‌را رقم خواهد زد.
ترزا می‌مسیر دشواری را برای تصویب این پیش‌نویس در پارلمان پیش روی دارد. پیش از این چند عضو کابینه می ‌در اعتراض به این پیش‌نویس، دولت را ترک کردند. این در حالی است که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر نیز اعلام کرده است که از این پیش‌نویس حمایت نخواهد کرد. جرمی کوربین در پیامی توییتری این توافق را یک توافق بد برای کشور توصیف کرد و هشدار داد در پارلمان با آن مخالفت خواهد کرد.
به نوشته او این توافق، نتیجه شکست بریتانیا در مذاکرات است و باعث می‌شود استانداردهای کار و زندگی شهروندان به خطر بیفتد. او از تهیه طرح جایگزینی در حزب کارگر بریتانیا خبر داد که در کنار حفظ همکاری‌های تجاری با اتحادیه اروپا، پشتیبان فعالیت‌های اقتصادی و حقوق کارگران است.
آینده‌ای دشوار
پیش‌نویس خروج انگلستان ‌باید حداقل رای موافق 320 نفر از مجلس عوام 650 نفره انگلستان را به‌دست آورد.
محافظه‌کاران 313 کرسی مجلس عوام را در دست دارند. حزب اتحادگرای ایرلند شمالی نیز با ده کرسی در ائتلاف با محافظه‌کاران است. با وجود مخالفان سرسختی که ترزا می‌در حزب محافظه کار در مخالفت با طرح خروج از اتحادیه اروپا دارد، پیش‌بینی رای مجلس عوام ناممکن است.
اگر رای همه محافظه کاران و نمایندگان حزب اتحادگرای ایرلندشمالی مثبت باشد پیش‌نویس توافق‌نامه خروج از اتحادیه اروپا تبدیل به قانون شده و روند اجرایی شدن آن پس از تصویب در پارلمان اروپا به اجرا در خواهد آمد و اگر این رای منفی باشد، سناریوها ی مختلفی مطرح است.
خروج بدون توافق، برگزاری همه‌پرسی مجدد و انتخابات زودهنگام، مهم‌ترین سناریوهای مطرح شده است که هر یک پیامدهای سیاسی و اقتصادی برای انگلیس و اتحادیه اروپا به همراه خواهد داشت.

مرتضی مکی

کارشناس امور اروپا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها