سند تازه الجزیره از نحوه قتل جمال خاشقجی، این پرونده را دوباره زنده کرد خاشقجی چگونه خاکستر شد؟

خاشقجی چگونه خاکستر شد؟

پرونده قتل جمال خاشقجی به کابوسی برای مقامات عربستانی تبدیل شده است. هرازچندگاهی و بعد از یک سکوت رسانه‌ای در این زمینه، بار دیگر ابعاد جدیدی از نحوه قتل فجیع این منتقد حکومت عربستان در رسانه‌ها منتشر می‌شود و به تبع آن بار دیگر فشارها بر مقامات ریاض افزایش می‌یابد. در تازه‌ترین این گزارش‌ها، شبکه الجزیره به استناد مدارک جدید کشف شده، روایت تازه‌ای از این حادثه را بیان کرد. این افشاگری جدید در برنامه تحقیقی «آنچه پنهان شده بزرگ‌تر است» منتشر شد که به جنایت قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان می‌پردازد.
کد خبر: ۱۱۹۵۶۸۹

تنور منتقد سوزی
به گزارش ایسنا، این برنامه تحقیقی به اطلاعات شعبه تحقیقات جنایی ترکیه استناد کرده که آثار خون خاشقجی روی دیوار دفتر سرکنسول سعودی کشف شده بود. این در حالی است که سعودی‌ها سعی کرده بودند با نقاشی دیوار، این آثار را از بین ببرند. همچنین جزئیاتی درباره استفاده از تنور در داخل منزل سرکنسول سعودی در استانبول و سوزاندن تکه‌هایی از جسد خاشقجی در آن منتشر شده است.
بنا بر این گزارش، کارگر سازنده این تنور به تیم تحقیق گفته، العتیبی، سرکنسول عربستان چند ماه قبل از جنایت مختصات و مشخصات کلی این تنور را به او داده بود.
فردی که این تنور را ساخته در مصاحبه با این برنامه گفته این تنور می‌تواند حرارت بیش از هزار درجه را تحمل کرده و قابلیت ذوب کردن فولاد و آهن را دارد و گازی است. طبق اسناد منتشر شده، متخصصان ترکیه‌ای، روشن‌بودن تنور را طی سه روز بعد از انتقال تکه‌های جسد خاشقجی در کیف‌هایی به داخل منزل محمد العتیبی رصد کرده‌اند. البته بعد از این‌که تیم ترور در داخل ساختمان کنسولگری جسد را مثله کردند. همچنین فاش شده، مقامات کنسولگری ده‌ها کیلو گوشت برای سرپوش گذاشتن بر عملیات سوزاندن تکه‌های جسد خاشقجی در تنور خریداری کرده‌اند.
سرنوشت احتمالی جسد خاشقجی
در بخش دیگری از این برنامه، چهار سناریو درباره جسد خاشقجی مطرح شد. این موارد مدارک محرمانه‌ای است که در اختیار تیم تحقیق قرار گرفته است. احتمال اول مربوط به خلاص شدن از جسد در جنگل‌های بلگراد در اطراف شهر استانبول است که تحرکات تیم ترور ۱۵ نفره سعودی این احتمال را مطرح می‌سازد. احتمال دوم انتقال جسد یا تکه‌هایی از آن با هواپیمای سعودی (که اصلا تفتیش نشده) به ریاض است و این از اظهارات سعود القحطانی، مشاور سابق دفتر سلطنتی عربستان که گفته بود، «سر خاشقجی را بیاورید» استنباط می‌شود. اما احتمال سوم مبتنی بر فرضیه‌ای است که مقامات سعودی درباره همدست محلی ترکیه‌ای سخن به میان می‌آورند و از این رو احتمال انتقال جسد به مکانی دیگری در داخل ترکیه مطرح می‌شود و احتمال چهارم این‌که جسد به منزل محمد العتیبی، سرکنسول عربستان در استانبول منتقل و در آنجا سر به نیست شده باشد.
همچنین تامر المسحال،‌ تهیه‌کننده این برنامه توانست به راننده تاکسی دسترسی پیدا کند که مصطفی محمد المدنی یکی از اعضای تیم ترور را از منطقه سلطان احمد به هتلی در نزدیکی کنسولگری عربستان منتقل کرد. این راننده تاکسی گفت که دو مرد را در حال صحبت به زبان عربی و خندیدن به هتل برده و آنها یک کیسه مثل کیسه لباس با خود داشتند. طبق این اسناد، هواپیمای خصوصی سعودی که حامل ماهر مطرب، رئیس تیم ترور و از نزدیکان ولیعهد سعودی بود، بدون این‌که تفتیش شود فرودگاه آتاتورک استانبول را ترک کرده است. بنا بر این اسناد، خودروی دیپلماتیکی به این هواپیما نزدیک شده بود و مشخص نیست آیا هواپیما در نهایت جسد را با خود برد یا نه. با توجه به تصاویر به دست آمده، این هواپیما پیش از پرواز و در زمان نزدیک شدن این خودرو، بارهایی را خالی کرده که هنوز از ماهیت و محل احتمالی آن اطلاعاتی در دست نیست.

افشای شکنجه مخالفان در زندان
همزمان با پخش این اسناد جدید در شبکه الجزیره، روزنامه نیویورک تایمز گزارشی منتشر و اعلام کرد که افراد محبوس در زندان‌های عربستان با سخت‌ترین شکنجه‌ها رو‌به‌رو هستند. بخش مهم این گزارش در مورد ولید فتحی، شهروند عربستانی - آمریکایی است که نوامبر 2017 و در جریان دستگیری‌های گسترده به دستور شاهزاده عربستان برای مبارزه با فساد، دستگیر شد.
بنا‌براین گزارش، این پزشک فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد در اتاقش در هتل ریتز کارلتون شهر ریاض دستگیر شد. او به یکی از دوستانش گفت که ابتدا چشم‌هایش را بسته، لباس‌های او را از تنش بیرون آورده و به یک صندلی بسته‌اند. بنا‌بر‌این گزارش، در یکی از جلسات بازجویی که بیشتر شبیه اتاق شکنجه بوده، ماموران زندان بارها به فتحی شوک الکتریکی زده‌اند. همچنین در پایان هر جلسه بارها به او شلاق زده‌اند به طوری که تا چند روز نمی‌توانسته در سلولش به‌راحتی بخوابد.
با گذشت چند ماه از این دستگیری‌های گسترده، هنوز هیچ یک از اتهامات مطرح شده علیه فتحی و دیگر افراد ثابت نشده و هنوز هم دادگاهی در این زمینه تشکیل نشده است. جالب این که خاشقجی پیش از قتل توسط عوامل سعودی، به دستگیری دکتر فتحی انتقاد کرده بود. او در پیامی توییتری نوشته بود:
«چه بلایی سر ما آمده است؟ با چه منطق و دلیلی، فردی همچون دکتر ولید فتحی دستگیر شده و روانه زندان می‌شود؟»
بنا به گزارش نیویورک تایمز، گروهی از دوستان فتحی در آمریکا کمپینی تشکیل داده و خواستار فشار واشنگتن به ریاض در این زمینه شده‌اند. این در حالی است که بعد از قتل خاشقجی، ترامپ از ادامه روابط با عربستان سعودی دفاع کرد.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها