پخش مستند «ایستگاه پایانی دروغ»، سر و صدای زیادی در فضای مجازی به‌پا کرد

به هم نخندیم به «زم» بخندیم!

آقازاده‌ای که چند سالی است خارج‌نشین شده و به برکت گسترش بی‌حساب و کتاب تلگرام توانسته با راه‌اندازی یک کانال و پخش خبرهای راست و دروغ علیه کشور، برای خودش اسم و رسمی به‌هم بزند سوژه نهادهای امنیتی شده و همین دستمایه مستندی می‌شود که پخش آن از شبکه دوم سیما سر و صداهای زیادی به پا کرد و در شبکه اجتماعی واکنش‌های زیادی به همراه داشت. #ایستگاه_پایانی_دروغ که اشاره به نام این مستند دارد هشتگی است که کاربران فضای مجازی با استفاده از آن نظر خود را در مورد این مستند و سوژه آن بیان کرده‌اند. با هم نگاهی به «ایستگاه پایانی دروغ» و بعضی واکنش‌های مخاطبان در فضای مجازی به آن خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۱۹۵۴۸۳

وقتی اپوزیسیون ایستگاه می‌شود
«ایستگاه پایانی دروغ» همانطور که از نامش پیداست داستان سرکار گذاشتن یا به قول جوان‌ترها ایستگاه کردن روح‌ا... (نیما) زم، ادمین اصلی کانال آمدنیوز است.
مستند از جایی شروع می‌شود که یکی از مرتبطین نیما زم در دام ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی می‌افتد و برای جبران بخشی از خطاهایش حاضر به همکاری با سیستم امنیتی کشورمان می‌شود. ماموران، در ساختمان متعلق به خود، خانه فرد نفوذی را شبیه‌سازی کرده و از اینجا به بعد شاهد گفت‌وگوهای تصویری وی با نیما زم هستیم.
در جای جای مستند و در خلال صحبت‌های عامل دستگاه امنیتی با نیما زم می‌بینیم که وی چگونه موفق شده ادمین کانال آمدنیوز را علی‌رغم همه ادعاهایش به‌راحتی در دست گرفته و با دادن اطلاعات فریب، زم را به‌راحتی مجاب می‌کند خبرهایی که از اساس ساختگی و حتی خنده‌دار هستند را در کانال خود با عنوان خبر فوق سری با اطمینان کامل منتشر کند!
بخش دیگری از این مستند هم به روابط زم با سایر اپوزیسیون اختصاص دارد. شبکه‌ای از اپوزیسیون که در «ایستگاه پایانی دروغ» می‌بینیم حداقل یکی از اعضایش در تور امنیتی جمهوری اسلامی گرفتار است و همین فرد (یعنی نیما زم) به عنوان منبع خبری سایر اپوزیسیون عمل می‌کند! در میان گفت‌وگوهایی که نیما زم به درخواست عامل سیستم امنیتی ایران با سایر اپوزیسیون مقابل دوربین برقرار می‌کند متوجه این نکته می‌شویم علی‌رغم پیوندهای ظاهری، حتی خود ضدانقلاب یکدیگر را مسخره می‌کنند. مثلا امیرعباس فخرآور، از حقوق‌بگیران سازمان سیا و معارضین جمهوری اسلامی با لحنی تمسخرآمیز می‌گوید رضا پهلوی به قدری توهم بالایی دارد که در خانه خود تمرین سان دیدن از رژه نیروهای مسلح ایران را می‌کند. بعد از پایان تماس زم با فخرآور، زم از حقوق 300 هزار دلاری فخرآور از دولت آمریکا خبر می‌دهد!
«ایستگاه پایانی دروغ» هر چند یک مستند سیاسی-امنیتی است اما سرکار گذاشتن نیما زم توسط عامل سیستم امنیتی باعث می‌شود جاهایی مخاطب به خنده هم بیفتد. مثلا در انتهای قسمت اول، زم را که در توهم رهبری جریان برانداز جمهوری اسلامی است می‌بینیم که رو به دوربین میومیو می‌کند و خطاب به عامل می‌گوید من به تو معتاد شدم!
پایان کار یک «فیک‌نیوز»
اما کاربران در شبکه‌های مجازی واکنش‌های گوناگون و عمدتا آمیخته با شوخی به این مستند داشتند. کاربری به نام جواد نیکی‌ملکی، به واکنش نیما زم به این مستند اشاره کرده و نوشته است: «زم در #ایستگاه_پایانی_دروغ به حماقت پهلوی، جنایت رجوی و مزدوری بقیه اپوزیسیون اعتراف کرده؛ حالا مدعی شده که می‌دونستم رابطم مأمور اطلاعات ایران بوده؛ ما هم باور کردیم!»
برخی از کاربران هم به عملیات فریب سیستم امنیتی کشورمان اشاره کرده و نوشته‌اند: «دشمنان فریب خوردند و باز هم می‌خورند، بزرگترین دستاورد این عملیات این است که دیگر نمی‌توانند اثبات کنند که در حال فریب خوردن نیستند!» یکی از کاربران توئیتر هم در همین خصوص نوشته «بعد از شاهکار اخیر ایران و هک شدن پهپاد‌های آمریکایی اینبار شاهد دوربین دستگاه امنیتی ایران در خودروهای سرویس امنیتی فرانسه هستیم. بچه‌ها خسته نباشید»
محبوبه نیاورانی هم که خبرنگار است در صفحه اجتماعی‌اش نوشت: «سورپرایز جمهوری اسلامی برای سرویس‌های اطلاعاتی موساد و سیا در مستند #ایستگاه_پایانی_دروغ که پرده‌ها را کنار می‌زند و رازها را افشا کند. این مستند نشان می‌ده که #آمدنیوز و شبکه عنکبوتی ضدانقلاب چطور بازیچه دستگاه اطلاعاتی ایران می‌شود.»
بعد از پخش این مستند، نیما زم اکانت توئیتر خود را غیرفعال کرد که این موضوع هم از چشم کاربران شبکه‌های اجتماعی دور نماند. یکی از کاربران نوشت: «#ایستگاه_پایانی_دروغ خط پایانی بود بر توهم‌های نیما زم و آمد نیوز شاید دی‌اکتیو شدن توییتر این مهره سوخته به خاطر سرخوردگی از همین لو رفتن بوده باشد... خداحافظ آقای دروغ!»
میو میو کردن زم هم اسباب شوخی و خنده مجازی‌ها بود. یکی از کاربران با اشاره به تیتراژ معروف انیمیشن «آنه» نوشت: «زَم...تکرار غریبانه ثانیه هایت چگونه گذشت!!! وقتی هشتاد میلیون نفر شاهد میو میو کردنت بودند» کاربر دیگری به نام راحیل هم نظرش را اینطور بیان کرد «در مستند جنجالی ایستگاه پایانی دروغ همه این افشاگری‌ها یه طرف، این که دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران کاری کرد که عامل سرویس‌های جاسوسی اسرائیلی به میو میو کردن بیفته یه طرف.»
توهم‌های رضا پهلوی هم در این هشتگ حسابی داغ بود. رضا هداوند در توئیتی نوشت: «#ایستگاه_پایانی_دروغ فقط اونجاش که گفت: ربع پهلوی شبا تو خونش از ارتش سان میبینه» یکی از اینستاگرامی‌ها هم در به مضحکه شدن پهلوی اشاره کرد و در پست خود نوشت: «روح الله زم، امیرعباس فخرآور رو مسخره میکنه. فخرآور به رضا پهلوی میخنده خود روح الله زم توسط اطلاعات ایران سرکار گذاشته شده دیگه خودتون به حجم فلاکت پهلوی پی ببرید!»
حسن عابدینی، کارشناس مسائل سیاسی اما خواهان توجه وزارت خارجه به این مستند شد و خطاب به این دستگاه دیپلماسی کشورمان نوشت: «وزارت امورخارجه، سفیر فرانسه در تهران را احضار کند که چرا نیما زم را زیر چتر امنیتی گرفته است.
اقدام سرویس‌های امنیتی اروپا، آمریکا و اسرائیل که کوتوله‌هایی چون نیما و رضا، مریم و مصی و ... را در زمره براندازان قرار داده‌اند، وهن ملت بزرگ ایران است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها