کاهش شنوایی در دنیا با رشد قابل توجهی روبه‌روست به طوری که در سال 2010، این عارضه در رتبه سیزدهم بیماری‌ها قرار داشت و در سال 2017، این رتبه به جایگاه سوم ارتقا یافته است.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۲۹

علاوه بر این که کاهش شنوایی با بالا رفتن سن شدت می‌گیرد، گوش کردن موسیقی با صدای بلند و قرار گرفتن در معرض آن‌که بیشتر مربوط به آسیب‌های شغلی است، سهم زیادی از کاهش شنوایی را به خود اختصاص می‌دهد. سعید محمودیان، رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت و درمان در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: جوانان و نوجوانانی که به‌طور مداوم از هندزفری استفاده می‌کنند، باید حجم صدا را زیر 60 درصد قرار داده و مدام به گوش استراحت دهند؛ برای مثال هر 15 دقیقه که از هندزفری استفاده می‌کنند، آن را از گوش خارج کنند. از آنجا که مصرف فست‌فودها در این قشر ازافراد بیشتر است، از نظر تغذیه‌ای هم توصیه می‌کنیم به مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها مصرف کنند. سیر،سبزیجات و میوه‌ها به مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان دارند که می‌تواند از شنوایی افراد محافظت کند.
او نسبت به استفاده از هندزفری‌های غیراستانداردی که در مترو به فروش می‌رسند، هشدار می‌دهد و می‌گوید: این هندزفری‌ها حجم صدای بیشتر و پر سر و صداتراز مقدار تنظیم شده را وارد گوش می‌کنند که می‌تواند آسیب زننده باشد. هندزفری‌هایی که به عمق گوش نفوذ می‌کنند هم به دلیل نزدیکی بیشتر به پرده گوش، احتمال آسیب گوش را بیشتر می‌کنند. البته بهتر است موسیقی یا هر فایل صوتی را با هندزفری گوش نکنند و بگذارند صدا در محیط صوتی آزاد باشد. علاوه بر این، استفاده از هدفون به جای هندزفری اولویت دارد و خطر کمتری رامتوجه گوش می‌کند. محمودیان با اشاره به قوانین مشخص‌شده از سوی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: اگر کارگران درمعرض صدای 80 دسی‌بل باشند، باید زمان فعالیت آنها هشت ساعت در روز باشد. اگر صدا به 85 دسی بل، یعنی به 5 دسی‌بل بالاتر برسد، ساعت کار باید نصف شود و به چهار ساعت کاهش پیدا کند تا میزان مواجهه افراد با صدای بلند کمتر شود.
به کارگرانی که در اماکن پر سر و صدامشغول به کار هستند، توصیه می‌کنیم از پروتکشن‌ها و حفاظت‌کننده‌ها از گوش مانند «ماف» یا «ایر پلاگ»استفاده کنند. البته چگونگی استفاده درست از این محافظ‌ها هم باید به آنها آموزش داده شود تا کاملا داخل گوش قرار گیرند و مانع رسیدن صدای اضافی به گوش شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها