چگونه تقدیر جمعی از مردم علی‌آباد کتول از نماینده این شهر در مجلس به ضد تبلیغ بدل شد

باریکلا حاج‌اسدا... باریکلا

تقدیر و تشکر از مسؤولان و مدیران در قالب بنر اتفاق تازه‌ای نیست، به‌خصوص برای نمایندگان مردم شهرهای مختلف در مجلس شورای اسلامی. هر نماینده‌ای حداقل یک بار به این ترتیب مورد تقدیر قرار گرفته یا دست‌کم انتخاب شایسته‌اش را تبریک گفته‌اند. بنابراین حاج اسدا... قره‌خانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو هیات رئیسه کمسیون انرژی مجلس و سخنگوی این کمسیون هم از قاعده مستثنا نیست، اما همشهری‌هایش کمی بی‌سلیقه و کم‌حوصله ظاهر شده‌اند. این روزها تصویر بنر تقدیر جمعی از مردم علی‌آباد کتول از حاج‌آقا قره‌خانی در فضای مجازی دست به دست می‌شود و بهانه‌ای پیدا کرده‌ایم برای پرداختن به برخی از جنبه‌های انتشار چنین بنرهایی. بدون تردید این مقوله جنبه‌های سیاسی و حقوقی دارد که از تخصص ما در گروه فرهنگ و هنر خارج است، اما به جنبه‌های تبلیغی و هنری آن پرداخته‌ایم، چون معتقدیم این بنر به عنوان یک اثر تبلیغاتی، نه تنها عملکرد مثبت و مفید ندارد، بلکه به یک ضد تبلیغ بدل شده است. در ادامه نکاتی درباره این بنر تبلیغاتی می‌خوانید که به شما خواهد گفت چرا تقدیر مردم علی‌آباد کتول دست به دست می‌شود و مجری برنامه حالا خورشید هم به آن پرداخته و به قولی سوژه این روزهای فضای مجازی شده است.
کد خبر: ۱۱۹۵۲۸۳

تقدیرنامه از نوع خیابانی
محصولات گرافیکی، عملکردهای مختلفی دارند و بنرهای تبلیغاتی معمولا با هدف اطلاع‌رسانی برای عابران و رهگذران طراحی می‌شوند. به همین سبب ارائه اطلاعات در بنرهای خیابانی با کمترین کلمات ممکن انجام می‌شود، چرا که معمولا عابران و رهگذران یا سرنشینان خودروها فرصت کافی برای خواندن یک متن بلند و مفصل را در اختیار ندارند. در بنری که به امضای جمعی از اهالی علی‌آباد کتول رسیده، دو پاراگراف بسیار طولانی آمده است و این تنها عیب این بنر نیست، چرا که به لحاظ ترکیب‌بندی و زیبایی‌شناسی نیز حرفی برای گفتن ندارد. در ترکیب‌بندی اثر تقدم و تاخر مضامین احساس نمی‌شود، عکس‌ها اندازه یا کادر مناسبی ندارند و در نهایت تغییر رنگ فونت‌ها جز افزودن به سنگینی و شلوغی اثر، کار کرد دیگری ندارد.
فرض دانستن جای تقدیر و تشکر
نیازی نیست یک روزنامه‌نگار، ویراستار یا حتی خیلی اهل مطالعه باشید تا متوجه ایرادهای ویرایشی در بنر تقدیر از حاج‌آقا قره‌خانی شوید. در پاراگراف اول از فعل منعقد شدن برای سفر هیات دیپلماسی ایران به ژاپن استفاده شده که بدون تردید در زبان فارسی صحیح، چنین نمونه‌ای هرگز دیده نشده است. طولانی شدن جمله و استفاده از چند فعل پیاپی نیز ایراد دیگری است که هم پاراگراف اول و هم پاراگراف دوم را نامفهوم و درکش را برای مخاطب دشوار کرده است.
نکته جالب‌تر این‌که پاراگراف دوم با این عبارت شروع می‌شود: بر خود فرض می‌دانیم که... اما پایان جمله این است: جای تقدیر و تشکر دارد. این جمله اگر قرار بود با عبارت
«برخود فرض می‌دانیم» شروع شود باید با عبارتی مثل «از ایشان سپاسگزاری کنیم» به پایان می‌رسید یا اگر قرار بود در انتها از عبارت
«جای تقدیر و تشکر دارد» استفاده شود، باید خط اول این پاراگراف به طور کامل حذف می‌شد.
گرچه می‌توان حدس زد که احتمالا شتاب‌زدگی باعث چنین اشتباهی شده اما محتوای یک بنر تبلیغی آن هم بنری که مخاطبش یک نماینده محترم و البته بسیار فعال مجلس است، باید با دقت خوانده و ویرایش شود.

اسدا... قره‌خانی در گفت‌وگو با جام‌جم:
پوپولیست نیستم!

نماینده‌ای که چهار دوره متوالی در مجلس حضور داشته و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است، ترجیح می‌دهد در این‌گونه موارد با خودش یا با دفترش هماهنگی‌هایی صورت بگیرد. او در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح داده که چرا به چنین بنری، خرده نمی‌گیرد و نیز تشریح کرده اگر قدردانی هم صورت گرفته نتیجه تلاش‌های صادقانه او و لطف و توجه مردم شهرش بوده است.
آقای قره‌خانی شما در جریان انتشار این بنر بودید؟
نه. با من یا مشاوران یا حتی با دفترم صحبتی نشده بود. این کار به صورت خودجوش توسط طرفداران انجام شده و اگر قبل از انتشار با من هماهنگی می‌شد، حتما از آنها می‌خواستم از منویات رهبر معظم انقلاب در این بنر استفاده نکنند، چون به عقیده من جایش اینجا نیست و نباید از ایشان برای چنین موردی خرج کنیم.
با اصل بنر مسأله‌ای ندارید؟
نه موافق نیستم، اما چنین اقداماتی سابقه دارد و پیش از این هم در شهرهای مختلف برای افراد مختلف چنین بنرهای نصب شده. اتفاق تازه‌ای نیست و از طرف جمعی از فرهنگیان و بازنشستگان لشکری و کشوری ترتیب داده شده که در مورد فرهنگیان این اتفاق مرسوم است و درباره دوستان لشکری و کشوری باید عرض کنم این افراد بازنشسته هستند. شاید اگر هنوز در مصدر امور بودند، اجازه اظهار تشکر نداشتند، اما حالا که مقام و منسبی ندارند، از نظر قانونی مشکلی وجود ندارد.
فکر می‌کنید چه چیزی باعث شد این افراد به صورت خودجوش از شما قدردانی کنند؟
برای مردم علی‌آباد کتول خوشایند است که نماینده شهرشان در هیات مذاکره‌کننده در ژاپن حضور داشته و مهم‌تر این‌که ما توانستیم در این سفر با عزت و صلابت حضور پیدا کنیم و از تمامیت، استقلال و محق بودن کشورمان دفاع کنیم.
من به عنوان نماینده مردم، امانتدار بوده‌ام. تلاش کرده‌ام قوی و توانمند ظاهر شوم، با مردم صداقت داشته‌ام و به سوگندی که خورده‌ام، وفادارم. شاهد این ادعا، انتخابم در چهار دوره متوالی است اما با همه اینها معتقدم نباید از رهبر معظم انقلاب خرج می‌کردند و معتقدم ما باید برای نظام هزینه شویم نه نظام برای ما. هر آنچه من در این چهار دوره انجام داده‌ام به لطف نظام و بر اساس وظیفه بوده است.
با این حال درک می‌کنم این نشانه قدرشناسی مردم شهرم بوده و برایشان افتخارآمیز است که نماینده آنها در چنین جایگاهی قرار گرفته است، چون در کل استان گلستان هم تاکنون نماینده‌ای نبود که در مذاکراتی با این سطح حضور داشته باشد، اما لازم است این نکته را یادآور شوم این فرصت را از برکات نظام می‌دانم و اگر این نظام نبود، امثال من فرصت خدمت پیدا نمی‌کرد.
به نظر می‌رسد تقدیر همشهری‌ها و این بنر آن‌قدرها هم خلاف میل شما نبوده است.
من یک نماینده پوپولیست نیستم که چنین چیزهایی برایم مهم باشد. اگر چنین بود، با سهمیه بنزین موافقت می‌کردم و حتی چند شب پیش که مهمان آقای مرتضی حیدری در تلویزیون بودم، می‌گفتم به جای یک لیتر، دو لیتر بنزین برای هر ایرانی در نظر بگیرند. مسأله اینجاست که می‌دانم این طرح مانند یارانه‌ها برای اداره کشور و برای اقتصادمان گره ایجاد می‌کند. من نماینده‌ای هستم که در ییلاقات منطقه‌ام و نیز در مسیرهای صعب‌العبور، حتی یک جاده بدون آسفالت دیده نمی‌شود. همه روستاهای منطقه گاز دارند و زیرساخت‌ها فراهم شده ولی همه اینها را از مواهب نظام می‌دانم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها