در بازدید معاون سیما، جزئیات جدیدی از بزرگ‌ترین پروژه تلویزیونی سال‌های اخیر فاش شد

«سلمان» در کجا خیمه می‌زند؟

مخاطبان با نگاهی به کارنامه رسانه ملی، متوجه تولید پروژه‌های عظیم تاریخی می‌شوند که هر کدام آنها بخشی از تاریخ ایران و اسلام را روایت کرده است. سازمان صدا و سیما نشان داده پرداختن به تاریخ اسلام جزو دغدغه‌هایش هست و علاقه‌مند است از این طریق مخاطبان را با ابعاد مختلف شخصیت‌های تاریخ اسلام آشنا کند. مگر می‌شود مردم سریال‌های امام علی (ع)، ولایت عشق، مختارنامه، تنهاترین سردار، معصومیت از دست رفته، مردان آنجلس، یوسف پیامبر (ع)، فرستاده و ... را فراموش کرده باشند. کارگردانان هر یک از این آثار نه‌تنها سال‌ها برای تولید چنین پروژه‌های عظیمی عمر و انرژی‌شان را گذاشتند، بلکه تصویرگر بخشی از تاریخ بودند، بدون آن‌که تحریف داشته باشند. همین موضوع باعث شد تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند و با اقبال زیاد مردم رو‌به‌رو شوند. البته محبوبیت این آثار تاریخی فقط محدود به سرزمین ایران نبود و پخش و عرضه این آثار در دیگر کشورها هم با استقبال گسترده‌ای رو‌به‌رو شد. حال رسانه ملی تصمیم به ساخت یک پروژه عظیم دیگری گرفته است. پروژه‌ای که به نام شخصیت تاریخی سلمان فارسی یکی از صحابه حضرت محمد (ص) رقم خورده است. رسانه ملی به جد و با عزم زیاد پیگیر تولید این پروژه بزرگ تاریخی است. این پروژه تاریخی به کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری مراحل پیش تولید را سپری می‌کند. داستان سریال تلویزیونی سلمان فارسی از ابتدای تولد سلمان شروع می‌شود و تا پایان واقعه غدیر خم ادامه دارد. در این سریال به مهم‌ترین اتفاقات تاریخ پرداخته می‌شود، اما قصه به گونه‌ای برای مخاطبان روایت می‌شود که هم با یک اثر تاریخی رو‌به‌رو شوند و هم این‌که قصه برایشان شیرین و دوست‌داشتنی باشد. ما در قالب گفت‌وگو با حسین طاهری، تهیه‌کننده این سریال عظیم به جزئیات تازه‌ای از این اثر تاریخی پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۹۵۲۶۰

راه‌اندازی کارگاه‌های نجاری و زیورآلات
ساخت یک اثر تاریخی کار راحتی نیست و نیاز به تجهیزات گسترده‌ای دارد؛ تجهیزاتی که به فرآیند کار کمک می‌کند. حال ممکن است این سؤال برای شما به عنوان مخاطب تلویزیون شکل بگیرد که قبل از تولید یک سریال تاریخی باید چه کارهایی انجام شود. مسلما یکی از کارهایی که خیلی اهمیت دارد و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، راه‌اندازی کارگاه‌های تخصصی برای کار است. زیرا تجهیزات صحنه، لباس و ... برای چنین آثاری کم نیست و باید این موضوع در زمان پیش تولید به شکل جدی دنبال شود. به عنوان مثال برای ساخت یک سریال تاریخی به لباس، زیورآلات، اسب، کفش و ... نیاز است. به همین دلیل همه این موارد باید قبل از کار در نظر گرفته شود. به گفته تهیه‌کننده سریال از چندی پیش کارگاه‌های تخصصی برای سریال سلمان فارسی در شهرک سینمایی تلویزیونی غزالی شکل گرفته است و هر‌کدام از کارگاه‌ها به شکل تخصصی تجهیز شده‌اند و استادان کار مشغول نمونه‌سازی هستند. از کارگاهای تخصصی که برای سریال سلمان فارسی طراحی شده می‌توان به کارگاه نجاری، خیاطی، مدل‌سازی، قالب‌سازی، آهنگری، رنگرزی، کهنه‌کاری، زیورآلات و بدلیجات، کفش و چرم، پاپوش و ... اشاره کرد که عوامل در این کارگاه‌ها مشغول مدل‌سازی هستند.

ساخت شهرک تیسفون و جی
مجموعه تلویزیونی سلمان فارسی در سه بخش تولید می‌شود و هر کدام از فصل‌های سریال نیاز به تجهیزات و ادوات خاص خودش دارد و این طور نیست که عوامل با همان تجهیزات فصل اول، دیگر فصل‌های این سریال را بسازند. فصل اول این سریال دوره ایران را در برمی گیرد و برای این بخش باید شهرک تیسفون و جی ساخته شود. بنابراین عوامل سازنده این سریال تلویزیونی با همراهی معاونت سیما به دنبال بررسی ساخت این شهرک هستند. تا به امروز گروه سازنده 90 منطقه مختلف را مورد مطالعه قرار داده‌اند و بازدید شده تا در یکی از این مناطق، بنای شهرک تیسفون و جی گذاشته شود، اما هنوز جمع‌بندی نهایی انجام نشده است. به گفته تهیه‌کننده قرار است ظرف سه هفته آینده این موضوع با همراهی معاونت سیما نهایی و مشخص شود. فصل دوم این سریال به دوره بیزانس و فصل سوم به دوره اسلام اختصاص دارد.

آغاز فیلمبرداری از اواسط سال 98
حسین کرمی، رئیس مرکز سیما فیلم، مهرماه این نوید را داد که پیش تولید سریال سلمان فارسی امسال آغاز می‌شود و این اتفاق خوشایند رخ داد. اما به علت عظیم بودن سریال تلویزیونی سلمان فارسی، پیش‌تولید سنگینی دارد، زیرا باید بخش زیربنایی برای تولید سریال انجام شود. طاهری اعلام کرد، طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، سریال تلویزیونی سلمان فارسی اواسط سال 98 کلید می‌خورد، زیرا باید پیش تولید به شکل جدی، دقیق و با وسواس انجام شود تا اثر فاخر و شایسته‌ای ساخته شود؛ ضمن این‌که گروه در مرحله پیش تولید وظایف زیادی پیش‌رو دارند و باید بخشی از دکورها ساخته شود و بازیگران هم انتخاب شوند.

بازدید از مراکش تا تونس
مکان فیلمبرداری یکی از عناصر مهم و اساسی در پروژه‌های تاریخی محسوب می‌شود، به‌همین دلیل اهمیت زیادی دارد و از طرف گروه سازنده به جد پیگیری می‌شود. گروه سازنده سریال سلمان فارسی فصل دوم سریال یعنی بیزانس را باید در یکی از کشورهای خارجی ضبط کنند تا به لحاظ حرفه‌ای بودن، کار تولید، خدمات سینمایی و مکان فیلمبرداری به این دوره از تاریخ نزدیک باشد. بنابراین گروه سازنده برای مقدمات فصل دوم به چند کشور سفر کرده اند و مکان‌های مختلف را مورد بازدید قرار داده‌اند. تا به امروز کشورهایی همچون ارمنستان، گرجستان، مراکش و تونس بازدید و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. همچنین به احتمال زیاد گروه، دو کشور دیگر را هم مورد بازدید قرار می‌دهد و در نهایت به تصمیم نهایی می‌رسد. این بخش از سریال هم اهمیت به سزایی دارد و گروه سازنده سلمان فارسی به شکل جدی این موضوع را مورد پیگیری قرار می‌دهد تا دوره بیزانس را به شکل حرفه‌ای فیلمبرداری کند و به قول معروف مو لای درزش نرود و یک اثر درخشان و ماندگار برای سازمان صدا و سیما آماده کند.

بهره برداری از مکان‌های فیلم حضرت محمد (ص)
پر هزینه ترین و بزرگ‌ترین پروژه فیلمسازی تاریخ سینمای ایران، فیلم سینمایی حضرت محمد (ص) است که به کارگردانی مجید مجیدی ساخته شده است. برای ساخت این فیلم دکور عظیمی هم ساخته شده است. حال گروه سازنده سریال سلمان فارسی هم تصمیم دارند از این دکورها استفاده کنند. به گفته تهیه کننده، فصل سوم سریال سلمان فارسی که به بخش اسلام اختصاص دارد، در شهرک تابان نور واقع در جاده قم فیلمبرداری می‌شود. در این شهرک دکورهای فیلم سینمایی حضرت محمد (ص) ساخته شده بود و گروه از دکورهای این فیلم سینمایی استفاده می‌کنند. ساخت و ساز بخش اسلام در این شهرک انجام می‌شود.

300 بازیگر اصلی و 12 هزار دست لباس
در سریال‌های تاریخی، تعداد بازیگران نقش‌های اصلی و هنروران کم نیست، گاهی به بالای هزار نفر هم می‌رسد و این اتفاق در پروژه‌های تاریخی رخ داده است. برآورد گروه سازنده سریال تلویزیونی سلمان فارسی این است که برای سه فصل این سریال 300 بازیگر نقش اصلی باید انتخاب شود. البته تعداد هنروران این سریال هم کم نیست، اما هنوز تعداد این افراد مشخص نشده است. همچنین برای این تعداد بازیگر که نقش‌های اصلی سریال را بازی می‌کنند باید 12 هزار دست لباس دوخته شود. البته باید گفت این آمار قبل از تولید است، زیرا به محض تولید سریال این ارقام افزایش خواهد یافت.
البته به گفته تهیه کننده، هنوز بازیگر نقش سلمان نهایی نشده و برای این نقش گزینه‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند، حتی مشخص نشده بازیگر این نقش از هنرمندان حرفه‌ای انتخاب می‌شود یا نابازیگر. البته اوایل امسال در فضای مجازی این خبر پیچیده بود که شهاب حسینی قرار است نقش سلمان را بازی کند، اما یکی از عوامل سریال خبر را تکذیب کرد و گفت هنوز میرباقری و سازمان صدا و سیما به گزینه نهایی برای این نقش نرسیده‌اند و در حال حاضر مشغول جمع بندی هستند. انتخاب بازیگران برای نقش‌های اصلی از دیگر بخش‌های مهم و حساس پروژه‌های تاریخی است و در این بخش حساسیت و دقت داوود میرباقری و حسین طاهری تهیه‌کننده بیشتر است. تهیه‌کننده سریال اعلام کرد گروهی از سریال، سفرهایی به سراسر ایران داشتند و در هر یک از شهرستان‌ها بازیگران توانمند و حرفه‌ای را که در عرصه تئاتر فعال هستند شناسایی کردند و از آنها فیلم گرفته‌‌اند تا از توانمندی بازیگران حرفه‌ای شهرستان‌های مختلف برای سریال سلمان فارسی استفاده شود. بنابراین کارگردان و تهیه‌کننده قصد دارند برای پروژه سلمان همه ایران را درگیر کنند تا هر استان سهمی در این پروژه بزرگ تاریخی داشته باشد.

48 ماه زمان تولید
یکی از مباحثی که در مجموعه‌های تاریخی به چشم می‌خورد، این است که ساخت چنین آثاری زمانبر است و پیش‌بینی می‌شود ساخت سریال سلمان فارسی هم زمان طولانی ببرد. تهیه‌کننده سریال تلویزیونی سلمان فارسی اعلام کرد فصل اول (دوره ایران) 12 ماه، فصل دوم (بیزانس) 12 ماه و فصل سوم (اسلام) دو سال زمان می‌برد. ضمن این‌که گروه سازنده تحقیقات گسترده‌ای برای هر فصل از این سریال انجام داده‌اند. ، زیرا تحقیق نقش اساسی در چنین تولیداتی دارد و رسانه ملی هم به دنبال فرهنگ‌سازی تاریخی برای مردم است. همچنین عبدا...اسکندری مشاور پروژه و محسن شاه ابراهیمی مدیر هنری این سریال هستند. هنوز دیگر عوامل این سریال تلویزیونی مشخص نشدند.

قصه سریال سلمان فارسی
طرح اولیه قصه سریال سلمان فارسی همانند دیگر کارهای سابق میرباقری به عهده خودش بوده و خودش مشغول نگارش فیلمنامه است. البته او برای نگارش دیالوگ‌ها از گروه نویسندگان هم کمک گرفته که می‌توان به حضور امرا... احمدجو اشاره کرد، اما در نهایت خودش فیلمنامه را بازنویسی می‌کند.
دلیل انتخاب امرا... احمدجو، رفاقت 40-30 ساله میرباقری با احمدجو است. آنها رفقای قدیمی با هم هستند و همین باعث شده تا با هم همکاری هم داشته باشند. احمدجو به همراه دیگر نویسندگان در بخش دیالوگ‌ها کمک می‌کنند.
داستان سریال سلمان فارسی هم از زمان تولد سلمان آغاز می‌شود و تا پایان واقعه غدیر خم ادامه دارد.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها