ناشر برگزیده آثار سینمایی در گفت‌وگو با جام‌جم:

سینماگران به ما انگیزه بدهند

چند روز پیش هشتمین دوره اعطای جایزه کتاب سال سینما، نشان هدهد، در سالن سیف‌ا... داد خانه سینما برگزار شد. خسرو دهقان، منتقد و نویسنده شناخته‌شده سینمایی، همچون دوره گذشته دبیر این دوره بود و حسن خجسته، سیدحسن حسینی، مازیار اسلامی، علیرضا محمودی، لیلا ارجمند، فتاح محمدی و ناصر صفاریان اعضای هیأت داوران این دوره را تشکیل داده بودند.
کد خبر: ۱۱۹۴۹۸۳

مهرزاد دانش و اصغر یوسفی‌نژاد مشاوران هیأت داوران بودند. 35ناشر، با 72 عنوان کتاب با هم رقابت کردند که از این عناوین 40 عنوان تالیف و 30عنوان اثر ترجمه بود. نهایتا در بخش تالیف، جایزه هشتمین دوره کتاب سال سینما و تندیس هدهد زرین به صالح نجفی برای تالیف مجموعه کتاب‌ «فیلم به مثابه فلسفه» از نشر لگا اهدا شد. در این بخش از عباس بهارلو برای تالیف کتاب، سینماسوزی در ایران از نشر قطره تقدیر شد. جایزه هشتمین دوره کتاب سال سینما در بخش ترجمه به مهدیس محمدی برای ترجمه کتاب قاب‌زدایی (جستارهایی در باب نقاشی و سینما) اثر پاسکال بونتیزر از نشر علمی و فرهنگی اهدا شد. در این بخش از رحیم قاسمیان برای ترجمه کتاب درک تئوری فیلم اثر کریستین اترینگتون رایت و روث داوتی از نشر واحه تقدیر شد. اما طبق روال هر سال ناشر برگزیده آثار سینمایی هم معرفی شد؛ تندیس هدهد زرین و لوح تقدیر امسال به اعظم کیان‌افراز مدیر نشر افراز به‌خاطر تداوم این نشر در انتشار کتاب‌های سینمایی اهدا شد.

از همین رو از اعظم کیان‌افراز خواستیم به دو پرسش جام‌جم پاسخ دهد. پرسش‌های ما و پاسخ‌های او را بخوانید:
مدت‌ها وقتی از سینماگران می‌پرسیدی چرا کتاب نمی‌خوانید، می‌گفتند ما کتاب سینمایی چندانی نداریم؛ حالا یکی دو دهه است انتشار آثار سینمایی تالیف و ترجمه به شکل چشمگیری افزایش یافته. حالا معتقدید سینماگران کتاب می‌خوانند؟ شمارگان کتاب‌های خودتان در این باره چه می‌گوید؟
درست است که در دو دهه اخیر عناوین منتشرشده کتاب‌های سینمایی بیشتر شده ولی از آنجاکه کتاب‌های سینمایی مخاطب خاص دارد، همیشه در تیراژ کمتری از کتاب‌های دیگر منتشر شده و اکنون که متاسفانه تیراژ همه کتاب بسیار کمتر از قبل شده، خواه‌ناخواه تیراژ کتاب‌های حوزه سینما هم کمتر شده است. امیدوارم لااقل سینماگران و استادان دانشگاه که مخاطبان اصلی بسیاری از کتاب‌های تخصصی سینمایی هستند با خواندن و استفاده از این آثار، انگیزه ما ناشران را برای چاپ کتاب‌هایی از این دست بیشتر کنند.
مشکلاتی را که در انتشار کتاب‌های سینمایی دارید چطور می‌توان فهرست‌بندی کرد؟
در حال حاضر مشکلات انتشار کتاب فراگیر است، از بی‌ثباتی و افزایش روزافزون قیمت کاغذ و دیگر مواد مصرفی تولید کتاب گرفته تا کپی و قاچاق کتاب و عمومیت یافتن کتاب نخواندن جامعه و... سبب شده که مشکلات سرراه نشر دوچندان شود. درخصوص کتاب‌های سینما تخصصی بودن این حوزه سبب شده مولفان و مترجمان کمتری بتواند در این حوزه فعالیت کنند و به همین دلیل کتاب‌های علمی و آکادمیک کمتری در این حوزه تولید و منتشر شود. از سوی دیگر از جامعه آکادمیک انتظار می‌رود اقبال بیشتری به این کتاب‌ها نشان دهند و به دانشجویان معرفی کنند. از آنجاکه بیشتر کتاب‌های سینمایی مصور هستند به‌طور کلی آماده‌سازی کتاب‌هایی این‌گونه چه صفحه‌آرایی و چه چاپ، زحمت و هزینه بیشتری نسبت به کتاب‌های بدون عکس مثل رمان یا شعر دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها