آیا لیام نیسن، بازیگر پرطرفدار هالیوود به پایان راه رسیده است؟

دوره‌ات گذشته قهرمان

تحلیلگران سینمایی عقیده دارند لیام نیسن به پایان دوره موفقیت کاری خود رسیده است. اما آیا واقعا چنین است؟ چرا تحلیلگران اقتصادی سینما چنین تحلیلی را ارائه می‌کنند؟ آنها به چه دلیل بر این باورند که بازیگر 66 ساله ایرلندی‌تبار سینما به پایان راه رسیده است؟ لیام نیسن که یک دهه قبل و به مدد موفقیت بالای مالی و انتقادی «ربوده شده» به صورت قهرمان اکشن جدید سینما درآمد، تنها بازیگری است که در میانسالی و نه در دوران جوانی، توانست چنین لقب مهمی را از آن خود کند. اما چرا همان کسانی که روزگاری او را به این لقب مفتخر کردند، حالا آن را از او پس می‌گیرند؟ پرسشی که از سوی تماشاگران سینما مطرح شده، این است که در سال‌های آینده باز هم لیام نیسن روی پرده سینما به اکشن‌کاری خواهد پرداخت؟ آیا فیلم‌های اکشن تازه‌ای با بازی او در نقش قهرمان اصلی ماجرا وارد مرحله تولید خواهد شد؟ اینها پرسش‌هایی است که فعلا کسی برایشان جواب ندارد. اما تمام این ماجراها با اکران عمومی «تعقیب سرد» در دو هفته قبل آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۳۷

به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، این درام دلهره‌آور و اکشن در نمایش عمومی خود نتوانست انتظارات مردم و تحلیلگران را برآورده کند و در جدول گیشه نمایش سیــــــنماها شـــــــکست خورد. «تعقیب سرد» با هزینه تولید 60 میلیون دلاری خود، طی سه روز اول نمایش عمومی در آمریکای شمالی فقط ده میلیون دلار فروش کرد. در 30 سال فعالیت بازیگری لیام نیسن، این اولین بار است فیلمی از او با چنین افتتاحیه پایینی اکران عمومی خود را آغاز می‌کند. همین مساله لیام نیسن و کارنامه هنری او را، در صدر اخبار هنری قرارداده و تحلیل‌های مختلفی را در رابطه با آینده کاری‌اش مطرح کرده است.
وضعیت خوب دوطرفه
به گفته اهل فن، نیسن با ربوده‌شده خود در سال 2009 موفق به خلق وضعیت خوبی برای صنعت سینما در یک دهه گذشته شد. او در این فیلم و اکشن‌های بعدی خود، در قالب مرد ستمدیده سن و سال‌داری ظاهر شد که درگیر موقعیت‌ها و وضعیت‌های پیچیده‌ای می‌شود. راه‌ها و روش‌های او برای پیروز بیرون آمدن از این موقعیت‌های پیچیده، به دل عموم تماشاگران سینما در سراسر جهان نشست. همین نکته، نیسن را تبدیل به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین چهره‌های ژانر اکشن کرد. نه‌تنها خود بازیگر که تمام منتقدان و تحلیلگران هم این موضوع را قبول دارند که احیای کارنامه کاری نیسن با فیلم کم‌خرج 25‌میلیون دلاری ربوده‌شده بوده است.
تغییر هویت
این اکشن شسته و رفته با فروش بالا و موفقیت عظیم مالی جهانی 227 میلیون دلاری که کسب کرد، باعث تغییر هویت کاری نیسن شد. تماشاگران که با فیلم‌هایی چون «فهرست شیندلر» نیسن را به عنوان بازیگر نقش‌های درام و ملودرام شناخته بودند، ناگهان قهرمان اکشن بزن بهادری را روبه‌روی خود دیدند که شبیه آرنولد و سیلوستر استالونه و بقیه قهرمانان اکشن عمل و رفتار می‌کرد.
در سال‌های بعد از موفقیت ربوده‌شده، نیسن بارها بازی در نقش قهرمان اکشن را ادامه داد و تماشاگران هم با او همراهی و همدلی کردند. اما افتتاحیه حقیر تعقیب سرد نقطه پایانی بر این دوره طلایی ترسیم می‌کند. با این حال، جف باک تحلیلگر اقتصادی سینما که موافق به آخر خط رسیدن بازیگر نیست، می‌گوید: «بازیگرانی که برای خودشان اعتبار کسب کرده و به عنوان قهرمان اکشن معروف می‌شوند، هیچ‌گاه به آخر خط نمی‌رسند. آنها پوست می‌اندازند و در قالب‌های تازه خودشان را نشان می‌دهند. در همین حال، در قسمت‌های جدید فیلم موفق و پرفروش خود ظاهر می‌شوند.»
دیدگاه متفاوت
جف باک هم مثل بسیاری از دیگر تحلیلگران سینمایی، بر این باور است که اظهارات اخیر نیسن از دلایل اصلی عدم استقبال عمومی از فیلم تازه‌اش بوده است. به این ترتیب، بحث در این باره که او به پایان کارش رسیده، بحثی زودهنگام و بی‌وقت است. اظهارات اخیر نیسن که جنجال زیادی برایش به‌پا کرد، مربوط به بیان خاطره‌ای از دوران نوجوانی است. او گفت در دوران نوجوانی و زمانی که یک سیاهپوست مزاحمت بزرگی برای او و خانواده‌اش به وجود آورد، به دنبال انتقام گرفتن از این سیاهپوست و کشتن او بوده است. گفته‌های نیسن از سوی بسیاری به عنوان دیدگاهی نژادپرستانه ارزیابی شد. با آن‌که نیسن بلافاصله به تصحیح گفته‌هایش پرداخت و گفت هیچ زمانی دیدگاه‌های نژادپرستانه و ضد سیاهپوستان نداشته، اما کسی توجهی به اظهارات تازه‌اش نکرد.
تداوم عصبانیت؟
شرکت فیلمسازی لاینزگیت که تهیه‌کننده تعقیب سرد است، برای فیلم خود مراسم فرش قرمز برگزار نکرد. مدیران این شرکت نگران بودند که اظهارات نیسن ممکن است به موقعیت فیلم لطمه بزند. البته تحلیلگران می‌گویند فیلم از اظهارات نیسن لطمه‌اش را خورد و عدم استقبال تماشاگران از آن بیان‌کننده این نکته است که آنها، از دست بازیگر ناراحت و عصبانی هستند. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که این عصبانیت در یک دوره محدود کوتاه زمانی از بین خواهد رفت، یا این‌که تا مدت زمانی طولانی سایه‌اش را بر سر فیلم‌های نیسن حفظ خواهد کرد؟ اکران عمومی فیلم‌های بعدی نیسن نشان خواهد داد که میزان این عصبانیت و محدوده زمانی‌اش، چقدر خواهد بود.

کیکاووس زیاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها