احتمالا در جریان هستید که بازار کاغذ وضع مناسبی ندارد. حالا در این وضعیت رو به کما، معاون فرهنگی ارشاد گفته که نگران نباشید و افزایش قیمت کتاب منتفی است.
کد خبر: ۱۱۹۴۲۲۷



محسن جوادی که با ایبنا گفت‌وگو کرده با اشاره به اهمیت فرآیند تولید کاغذ درباره فعالیت کارگروه ساماندهی کاغذ گفت: به دنبال مهیا شدن شرایط پرداخت ارز حمایتی 4200‌تومانی به کاغذ در ابتدای سال‌97، همچنین با توجه به اهمیت تامین نیاز حوزه نشر و مطبوعات و ضرورت کنترل و نظارت بر کاغذهای وارداتی و هدایت آنها برای رسیدن به دست مصرف‌کننده واقعی در ششمین جلسه کارگروه تنظیم بازار در 16 مرداد 97 مسؤولیت کارگروه ساماندهی کاغذ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد.
وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه صرفا پنج تعرفه گمرکی شامل چاپ و تحریر، روزنامه، بالکی وlwc به این کارگروه واگذار شد و سایر تعرفه‌ها در این کارگروه قابل طرح نیست.
جوادی با بیان این‌که در این زمینه نظارت بر فرآیند ثبت سفارش انجام امور تخصیص ارز، واردات و عرضه و قیمت به این کارگروه سپرده شده است، گفت: این کارگروه متشکل از نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، دفتر برنامه‌ریزی، تامین و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت، اداره کل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، انجمن واردکنندگان کاغذ، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بانک مرکزی، گمرک، سازمان تعزیرات حکومتی و تشکل‌های چاپ، نشر و مطبوعات است.
به گفته جوادی، کاغذهایی که با ارز حمایتی 4200 تومانی از طریق این سامانه به ناشران ارائه می‌شود بر‌اساس ارزیابی عملکرد سه سال گذشته و میزان تیراژ کتاب‌هایشان خواهد بود که پس از احراز شرایط افراد متقاضی، کاغذ به آنها توزیع شده است. معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره عدم افزایش قیمت کاغذ در سال آینده نیز توضیح داد: با توجه به این‌که کاغذ با ارز دولتی به کشور وارد می‌شود و در اختیار ناشر قرار می‌گیرد، همچنین ارز حمایتی برای کاغذ لحاظ شده و ناشر از این مزیت بهره‌مند می‌شود، باید گفت اصولا قیمت کاغذ با نرخ خیلی پایین‌تر از قیمت بازار آزاد در حوزه نشر قرار می‌گیرد. وی افزود: به این ترتیب برخی شائبه‌ها و صحبت‌ها درباره امکان افزایش قیمت کتاب در سال آینده اصلاح می‌شود و ما شاهد عرضه کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با قیمت مناسب خواهیم بود.
جوادی همچنین به اقدامات پیش روی کارگروه کاغذ نیز گفت: در هفته‌های آتی پس از تعیین قیمت کاغذ که با هماهنگی با ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت صورت گرفته است، عملا روند توزیع قیمت کاغذ در میان ناشران با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و تلاش می‌شود تا قبل از پایان سال بیشتر ناشرانی که در سامانه توزیع کاغذ ثبت‌نام انجام داده‌اند از این کالا بهره‌مند شوند و بتوانند آثار خود را به چاپ برسانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها