شاید برایتان عجیب باشد، ولی واقعیت این است خواب راحت شبانه یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد یک متابولیسم سالم است. وقتی استرس داریم، خوب نمی‌خوابیم و صبح فردا نه‌تنها روح، بلکه جسم آزرده‌ای نیز خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۱۹۳۹۳۲

چند تحقیق نشان داده است با ایجاد بدخوابی عمدی در بیمارانی که دیابت مخفی و ملایم دارند، قند صبحگاه به‌شدت بالا می‌رود. بسیاری از بیماران که به‌تازگی دچار دیابت شده‌اند، وقتی علت فوران بیماری مخفی دیابت در آنان بررسی می‌شود در نهایت معلوم می‌شود یک استرس طولانی مثل بیکاری، داغ عزیزان، بی‌پولی و... باعث این اتفاق شده است.
در سال‌های اخیر به دلیل پر‌خوری و سکون، بیماری خاصی به نام سندرم انسداد تنفس حین خواب شیوع روزافزونی یافته است. بیشتر افراد چاق به دلیل حجم زیاد چربی در اطراف گلو دچار خروپف هستند؛ مشکلی که خیلی سریع با کاهش وزن برطرف می‌شود. متاسفانه وقتی مشکل حل نشود، خروپف ساده ممکن است به این بیماری تبدیل شود. در این بیماری به دلایل متعدد بیمار وقتی به خواب خیلی عمیق می‌رود، هر چند دقیقه یک‌بار دچار انسداد موقتی مجاری تنفسی می‌شود. هر بار بعد از لحظاتی فرد نیمه هوشیار و تنفس برقرار می‌شود. گاه در یک شب صدها بار این اتفاق تکرار می‌شود و هر بار بعد از لحظاتی که در حالت خواب و بیداری سپری می‌شود، بیمار دوباره می‌خوابد. در طول روز خاطره‌ای از این بیدار شدن‌های پیاپی در ذهن باقی نمی‌ماند، ولی خواب‌آلودگی، احساس کسالت، کاهش تمرکز و چرت زدن‌های پیاپی براثر این بدخوابی در طول روز به‌جا می‌ماند. بدخوابی شبانه و کسالت روزانه فقط بخشی از مشکل بوده و مشکلات بیشتری گریبانگیر این بیماران است. به دلیل قطع تنفس و تقلای بیمار برای برقراری تنفس مجدد، قلب و عروق دچار فشار شده و فشار خون افزایش می‌یابد. گاه با ادامه این تقلاهای شبانه نارسایی قلبی نیز ایجاد می‌شود.
وقتی خوب نمی‌خوابیم یا چند بار حین شب بیدار می‌شویم، موادی مخرب در بدنمان تولید می‌شود. از جمله این مواد، رادیکال‌های آزاد اکسیژن است که دیواره‌های رگ‌ها را خراب می‌کنند. همین‌طور موادی که موجب لخته شدن خون در رگ می‌شود و زمینه سکته مغزی و قلبی را فراهم می‌آورد. ورزش ملایم شبانه بعد از یک شام سبک می‌تواند با کم کردن استرس‌های روز، یک خواب راحت برایمان ایجاد و سلامت را تضمین کند.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها