معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت:سه گونه جانوری سمندر لرستانی ،خرس خاکستری و غاز پیشانی سفید در خطر انقراض قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۹۳۸۸۲
در معرض انقراض بودن سه گونه جانوری در لرستان

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، نبی اله قائدرحمتی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: برنامه عمل سه گونه در خطر انقراض غاز پیشانی سفید، خرس خاکستری و سمندر لرستانی در لرستان در حال اجرا است و امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها ضمن حفاظت کامل از این گونه‌ها شزایط افزایش جمعیت آن‌ها فراهم شود.

وی افزود: کارگاه برنامه عمل گونه سمندر لرستانی به منظور بررسی راه‌های حفاظت بهتر و موثرتر از این گونه در خطر انقراض با حضور دکتر پسرک لو مدیر اجرای برنامه عمل حفاظت از گونه سمندر لرستانی، روسای ادارات، کارشناسان و محیط بانان اداره کل و شهرستان‌های محیط زیست این گونه برگزار شد.

قائدرحمتی با اشاره به اهمیت دوزیستان در چرخه طبیعت و حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در این کارگاه روش‌های پایش گونه و راه‌های مقابله با تهدیدات آن مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره اینکه سمندر لرستانی بر اساس به اینکه سمندر لرستانی جزء گونه‌های در خطر انقراض می‌باشد افزود: خشکسالی، تغییر اقلیم، برداشت‌های بی رویه از منابع طبیعی، آلوده نمودن زیستگاه‌ها از عوامل کاهش جمعیت این گونه دوزیست است.

سمندر کوهستانی لرستان یا سمندر خالدار قیصری یا سمندر قمصری یا سمندر خالدار امپراتو یا حاجی باریکو، نام علمی: Neurergus kaiseri گونه‌ای سمندر بسیار رنگی است که در جنوب رشته کوه‌های زاگرس در نزدیکی شهبازان لرستان زندگی می‌کند.

سمندر کوهستانی لرستان دارای بدنی به طول ۱۴ سانتی متر است و پوست آن در قسمت پشتی قهوه‌ای رنگ با خال‌ها یا نوار‌هایی زرد یا نارنجی بوده که ظاهری زیبا به این دوزیست بومی ایران بخشیده است. از مشخصه‌های آن‌ها آبشش‌های بزرگ است.

سمندر لرستانی اگر چه در آب‌های سرد زیست می‌نماید، اما نسبت به گرما نیز مقاومت بیشتری در مقایسه با دیگر سمندر‌ها از خود نشان می‌دهد.

سمندر کوهستانی لرستان نخستین بار در سال ۱۹۳۸ توسط کایسر (قیصر) از شمال منطقه شهبازان استان لرستان یافت شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها