جام جم آنلاین گزارش میدهد
میتوان گفت بهندرت پیش میآید چنین تصویری را با این چهره در حوزه تبلیغات در سطح شهر ببینیم. اصلا چه شد که آن را پذیرفتید؟
از نظر ما این کار اشکالی ندارد و طراح، هدفش این بوده تا از آن علیبابای معروف کپی کند. حالا این که چقدر موفق بوده بستگی به نظر مخاطبان دارد. با این حال همان طرح توانسته تا حدی آن شکلی را که میخواهد متناسب با نام شرکت تداعی کند. حتی مثلا رنگ سفید لبهای او هم برگرفته از شخصیت کارتونیاش است؛ یعنی طراح با تصویری که از آن اثر داشته، به دنبال خلق یک علیبابای دیگر با گریم و با همان شکل و شمایل بوده تا آن را تداعی کند.
شما میگویید برگرفته از کارتون، اما این تصویر عکس است نه یک طرح گرافیکی و کارتونی.
بله، اما در حال حاضر تیزر همین شخصیت را تلویزیون هم پخش میکند، اثری که در آن همین شخصیت با چنین گریمی حضور داشته و این یعنی نمایش این چهره مشکلی ندارد. با این حال در تبلیغات شهری همیشه همین طور بوده و برخی از دیدگاه خود میبینند، برخی نگاه هنری دارند و هرکس برداشتی از آن کار دارد، همه اینها هم قابل احترام است اما در این باره برای تصمیمگیری نهایی باید به قانون رجوع کنیم. در مجموع ایرادی به این کار وارد نیست و همه خواستهها را نمیشود در یک کار برآورده کرد، چون اگر این طور باشد که دیگر هیچ کاری ادامه پیدا نمیکند.
درباره شخصیت خود این عکس هم صحبتهایی وجود دارد، این مساله هم در حیطه نظارتی شماست؟
بله، این جزو قوانین ماست و هر شخصی که قرار است عکسش برای هر موضوعی در این تبلیغات استفاده شود باید گواهی سوءپیشینه ارائه دهد یا اگر کودک باشد رضایت پدر و مادر برای آن لازم است. البته درباره شخصیتها و موارد خارجی این موارد وجود نداشته و به کار نمیآید. در اینجا همانطور که گفتم مهم قوانین است، چون حتی ما در بین کارشناسان خودمان هم چنین صحبتی را داشتیم و یکی آن حسی را که مورد نظر بود، میگرفت و یکی نگاه دیگری داشت، به همین خاطر آنچه اینجا خط قرمز ماست قانون است و در این باره هم خلافی اتفاق نیفتاده و عرف شکسته نشده، چون بعد از صحبتهای شما ما بازهم ما بررسی کردیم و دیدیم مشکلی وجود ندارد جز همان نگاههای مختلفی که قابل احترام است.
به هر حال میتوان گفت که این اثر در نوع خودش فضای جدیدی را برای تبلیغات پایهریزی کرده، پس یعنی بقیه شرکتها هم میتوانند با هر روشی در قالب همان قانون سراغ تداعی خیلی از شخصیتهای داخلی و خارجی؛ متناسب با محصول و حیطهای که دارند، بروند؟!
قبلا هم چنین مواردی بوده و همیشه خیلیها کاراکترهای مختلف از کارتونی گرفته تا واقعی را میآورند، نمادهایی که چهره خوبی ندارند و نمایش آنها درست نیست، مثلا مدتی پیش شرکتی از باباسفنجی استفاده کرده بود و ما از آن ایراد گرفتیم و نه گفتیم. یعنی در این مسیر چون بعضی از کارها قوانین و عرف را میشکنند، به آنها اجازه نمیدهیم.
خوب همین قانون و عرف برچه اساسی است که باعث میشود به کاراکتری مثل باباسفنجی مجوز داده نشود و از آنطرف این علیبابا روی بیلبوردها برود؟
همان کاراکتر شاید با وجود کارتونی بودنش مشکل داشته یا شکلش برای آن تبلیغ مناسب نبوده است، در کل آن چهره باید ویژگیهای مثبتی داشته باشد و مثلا اگر کارتونی است، شخصیت منفی نداشته باشد. به عنوان نمونه ما چند بار شخصیت پینوکیو هم داشتیم و به آن هم مجوز دادیم. در این فضا بهخصوص در تهران میتوانم بگویم ما نظارت زیادی داریم و در حدود شش سالی که من مسؤولیت داشتم، تا الان مشکل و اثری که قوانین را بشکند، نداشتیم. بله، اثری بوده که برخیها نپسندیدند اما عبور از خط قرمزها اتفاق نیفتاده است.
پس در واقع شما میگویید روی همه بیلبوردها همیشه همین نظارت را دارید؟
بله، در حال حاضر حدود 2000 بیلبورد در تهران وجود دارد که ما روی همه آنها نظارت داریم و به طور میانگین در شورا روزی 15 مجوز صادر میکنیم. البته همه طرحها هم به شورا نمیرود، مثل کارهایی که تکراری و قدیمی هستند یا گاهی تخصصی اند و نیاز به سوال و بررسی از ارگانهای دیگر دارند. در واقع دامنه کارشناسی بعضی از تبلیغات خیلی وسیع تر از بقیه است مثلا وقتی یک شرکت آساسنور تبلیغی را ارائه میدهد باید مجوز لازم را از موسسه استاندارد داشته باشد، در مورد بانکها باید بانک مرکزی نظر دهد و مواردی از این نوع که همه به آن آگاه هستند. در اینجا حتی اگر فیلمی هم برای تبلیغ بیاید با اینکه برای اداره خود ماست ولی از آنها میخواهیم مجوز اکران آن را از سازمان سینمایی بیاورند؛ خلاصه این روند همیشه وجود داشته و کسانی که به ما رجوع میکنند هم از آن مطلعاند.
فاطمه شهدوست
فرهنگ و هنر
جام جم آنلاین گزارش میدهد
جام جم آنلاین گزارش میدهد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک فعال سیاسی:
یک نماینده مجلس:
در گفتوگوی «جامجم» با استاد حوزه و مبلغ بینالملل بررسی شد
گفتوگو با موسی اکبری،درخصوص تشکیل کمپین«سرزمین من»وساخت و مرمت۵۰خانه در منطقه زنده جان