ایران ناکام در استفاده از حضور حداکثری در لیگ قهرمانان

سهمیه‌ای که سوخت!

لیگ قهرمانان آسیا سال 2019 در حالی از 14‌اسفند آغاز می‌شود که برای چهارمین بار، فوتبال ایران با یک سهمیه کمتر در مرحله گروهی این رقابت‌ها حضور دارد.
کد خبر: ۱۱۹۳۱۹۱



سال 2009 کنفدراسیون فوتبال آسیا با افزایش سهمیه کشورها در لیگ قهرمانان آسیا، تعداد تیم‌های شرکت کننده را از 29 تیم، به 35 تیم بالا برد. تا قبل از آن و بین سال‌های 2002 تا 2008، حداکثر سهمیه کشورها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا 2 تیم و از ایران قهرمان لیگ و جام حذفی، تیم‌هایی بودند که مجوز حضور در لیگ قهرمانان را به دست می‌آوردند اما در سال 2009، کنفدراسیون فوتبال آسیا سهمیه کشورهای ایران، عربستان، کره جنوبی، ژاپن و چین را به 4 سهمیه افزایش داد و برای امارات هم 3 سهمیه در نظر گرفت. با این تغییرات در آن سال تیم‌های سپاهان و صبای قم به عنوان تیم‌های دوم و سوم لیگ برتر، همراه با پرسپولیس و استقلال که قهرمان لیگ و جام حذفی شده بودند، مسافر آسیا شدند تا برای نخستین‌بار 4 تیم ایرانی در یک دوره از لیگ قهرمانان حاضر باشند.
حالا بعد از 10 سال، فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در حالی وارد هفدهمین دوره خود می‌شود که چین، کره جنوبی، ژاپن و عربستان همچنان با 4 سهمیه در رقابت‌ها حضور دارند اما ایران 3 سهمیه دارد. شکست 3 بر یک سایپا مقابل الریان قطر، باعث شد ایران نتواند از سهمیه حداکثری خود در سال 2019 بهره ببرد. این اتفاق پیش از این سه بار دیگر هم با شکست نمایندگان فوتبال ایران در مرحله پلی آف لیگ قهرمانان رخ داد.
در سال 2012، استقلال و ذوب‌آهن، به حکم قرعه در مرحله اول پلی آف به هم خوردند که استقلال 2 بر صفر ذوب‌آهن را شکست داد و باعث حذف نماینده اصفهان شد. یک سال بعد هم صبای قم با شکست مقابل الشباب امارات در ضربات پنالتی در همان دور نخست پلی آف از گردونه رقابت‌ها خارج شد.
در سال 2016 هم نفت تهران با شکست مقابل الجیش قطر، شانس صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان را از دست داد تا یک سهمیه فوتبال ایران از دست برود.
حالا با شکست سایپا، برای چهارمین بار در 11 فصل اخیر، فوتبال ایران با 3 سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا حضور پیدا می‌کند. این درحالی است که ژاپن و کره جنوبی، از سال 2009 تاکنون در تمامی ادوار لیگ قهرمانان با 4 سهمیه کامل حضور داشتند و در 10 فینال اخیر، 6 بار جام‌های قهرمانی را از آن خودشان کرده‌اند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها