3 فیلمساز برتر مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب

آبیار ، مهدویان و جاویدی در صدر

به گزارش جام‌جم، مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب طبق رسم چندسال اخیر خود با برگزاری یک نظرسنجی از میان منتقدان و روزنامه‌نگاران فرهنگی دست به انتخاب آثار برتر جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر زده است.
کد خبر: ۱۱۹۲۵۵۶

جشنواره سی‌وهفتم فجر از حیث تعداد آثار قابل دفاع و مهم یکی از بهترین جشنواره‌های چند سال اخیر بود. فیلم‌هایی که همگی توسط فیلمسازان جوانی ساخته شده بود که جشنواره سی و هفت تبدیل به مرحله تثبیت آنها به عنوان فیلمسازان اصلی سینمای ایران شد. فیلمسازانی مانند نرگس آبیار، محمدحسین مهدویان، سعید روستایی، نیما جاویدی و ... که حالا دیگر نه فیلمسازانی جوان و خوش‌آتیه، بلکه بعد از گذار سینمای ایران از نسل قدیم، چهره‌های اصلی سینمای ایران به حساب می‌آیند و با تولیدات خود توانسته‌اند مرزهای تکنیکی و ساختاری سینمای ایران را گسترش دهند.
اما با این‌همه جشنواره سی و هفتم در سال‌های آینده با همه وجوه مثبت در برگزاری و تعداد آثار باکیفیت، با نادیده گرفتن فیلم درخشان ماجرای نیمروز: ردخون در داوری‌ها نیز قضاوت خواهد شد. گرچه داوری‌های این جشنواره نیز نسبت به اتفاقات باورنکردنی در اعطای سیمرغ‌های سال‌های گذشته از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود و فیلم دیدنی شبی که ماه کامل شد نیز
به درستی در صدر جشنواره قرار گرفت، اما نمی‌توان از اجحاف بزرگ در حق فیلم محمدحسین مهدویان که در عین برخورداری از استانداردهای سینمایی بالا، دست روی بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران گذاشته بود به سادگی گذشت؛ اتفاقی که در کنار بایکوت لاتاری و نامزدی آن تنها در یک رشته در جشنواره سی و ششم و همچنین نادیده گرفتن آثار ارزشمندی چون چ، شیار 143، بادیگارد، سیانور و ویلایی‌ها در جشنواره‌های پیشین و کنار گذاشتن بازی‌های ماندگار بازیگرانی چون جواد عزتی و هادی حجازی‌فر در چند دوره پیاپی، تحلیل‌ها درباره گارد مهم‌ترین جشنواره سینمایی انقلاب در مقابل آثار درخشان این حوزه را تقویت خواهد کرد. سال‌های گذشته نیز بر این موضوع تاکید کردیم که با ساخت آثاری چون؛ شیار 143، چ، سیانور، بادیگارد، ایستاده در غبار، ویلایی‌ها، ماجرای نیمروز، تنگه ابوقریب،
به وقت شام، لاتاری و حالا شبی که ماه کامل شد، ماجرای نیمروز: ردخون،
23 نفر و... باکیفیت‌ترین آثار سینمای ایران متعلق به جریان سینمای انقلاب هستند.
و این جریان تبدیل به یک شجره بالنده و پرثمر در سینمای ایران شده است. گرچه ناگفته پیداست که تولید آثار تماشایی چون سرخپوست، متری شش و نیم و تختی که در عین حفظ جذابیت و ارتقای ساختار تولید در سینمای ایران، مماس با منافع ملی حرکت می‌کنند، دستاورد بزرگی برای سینمای مطلوب جمهوری اسلامی است که در کمتر سالی سراغی از آن داشتیم.
در نظرسنجی امسال همچنین فیلم 23 نفر ساخته مهدی جعفری در رتبه چهارم و متری شش و نیم به کارگردانی سعید روستایی در رتبه پنجم قرار گرفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها