روان‌شناسان اشاره می‌کنند ما وارد دوره فرزندسالاری شده‌ایم. نشانه‌هایش هم در بیشتر خانواده‌ها قابل مشاهده است؛ این‌که بدون هیچ دوراندیشی و برنامه‌ای، به همه حرف‌های فرزندان خود گوش می‌سپاریم و کافی است کمی سر و صدای آنها بلند شود یا بزنند زیر گریه تا دلمان به رحم بیاید و نیازهایشان را رفع کنیم. اما این فرآیند، به نتیجه جالبی نخواهد رسید و برای تربیت درست فرزندان، نیاز به قاطعیت و دوراندیشی و مهربانی بموقع داریم. در حقیقت این مهربانی‌های بی‌موقع فرزندان ما را نابود می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۲۳۷۵

یکی از مواردی که دچار مهربانی‌های بی‌موقع و بی‌جا می‌شویم، زمان‌های حضور در بیرون و مراجعه به مغازه‌های مختلف البته همراه با فرزندان است. در این هنگامه، بدون این‌که هیچ برنامه و طرحی داشته باشیم، انواع و اقسام خوراکی‌ها و اسباب بازی‌ها را برای فرزندان‌مان تهیه می‌کنیم. استدلال‌مان هم این است اگر نخریم، بچه‌مان سرخورده می‌شود.
البته این ایده مدت‌ها مطرح بوده است و برخی کارشناسان پیشنهاد می‌دادند باید فرصت‌هایی برای خالی کردن خشم و عصبانیت‌مان فراهم آوریم. چرا چنین ایده‌ای مطرح می‌شد؟ چون پیشفرض کارشناسان مربوط این بود که وضعیت روانی انسان مانند یک دیگ است که روی اجاق گاز گذاشته شده است. اگر جوش بیاید و منفذی نداشته باشد، منفجر خواهد شد، اما در ایده‌های تربیتی جدیدتر، ماجرا تفاوت می‌کند.
هرچقدر عصبانیت و خشم را بیشتر کنترل کنیم، نسبت به بروز ناگهانی آن ایمن‌تر خواهیم بود. به همین نسبت هرچقدر بتوانیم خواسته‌های نامعقول فرزندان‌مان را بیشتر کنترل کنیم، در نتیجه لطف بیشتری در حق آنها خواهیم کرد.
2 نتیجه برای یک کار
این همه را گفتیم تا اشاره کنیم موقع پول توجیبی دادن و خرید برای فرزندان با برنامه عمل کنید.
در این زمینه حتما استراتژی مشخصی داشته باشید این‌که دقیقا چه کارهایی نباید انجام بشود و چه کارهایی باید انجام بشود. قطعا خرید مواد خوراکی خوشرنگ و لعاب، ولی عاری از ارزش غذایی، می‌تواند جزو گزینه‌هایی باشد که باید حذف بشوند. اما چطور؟
از اصول روان‌شناسی تربیتی و جایگزین‌های مناسب و خوشرنگ و لعاب ولی با ارزش غذایی مناسب مانند میوه‌های خشک و آبمیوه‌های طبیعی در لیوان‌های عروسکی و... می‌شود استفاده کرد.
چنین امری، دو نتیجه درخشان تربیتی و مالی برای شما دارد: هم باعث می‌شود فرزندان شما زیاده‌خواه بار نیایند و ارزش داشته‌های خود را بدانند و هم این‌که هزینه‌کرد شما برای خریدهای بی‌برنامه فرزندان‌تان کمتر، ولی هوشمندانه‌تر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها