رسانه‌های جهان، آمریکا را بازنده اصلی نشست ورشو معرفی کردند

ورشکستگان در «ورشو»

دولت لهستان برخلاف سنت مهمان‌نوازی ایرانیان، کنفرانسی مشکوک را در خاک خود برگزار کرد که نتیجه‌ای جز ناکامی و شکست برای شرکت‌کنندگان در آن نداشت. گرچه آمریکا در نظر داشت به کمک اسرائیل و برخی کشورهای عرب منطقه این کنفرانس را به محلی برای یک ائتلاف بین‌المللی علیه ایران تبدیل کند، اما چنان‌که از بیانیه پایانی آن نیز مشهود بود این خیمه‌شب‌بازی نتوانست اهداف برگزار‌کنندگان را تامین کند و برعکس به جایی برای پیروزی ایران تبدیل شد. محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتی این کنفرانس را از همان ابتدا شکست خورده توصیف کرد.
کد خبر: ۱۱۹۲۲۷۲

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این کنفرانس گفت: به‌رغم تلاش‌های گسترده واشنگتن برای برگزاری یک نشست فراگیر و ایجاد یک ائتلاف جدید علیه جمهوری اسلامی ایران، تعداد و سطح پایین شرکت‌کنندگان که آنان نیز از همراهی با هرگونه تصمیم ضدایرانی امتناع کردند، در فرجام این نشست از پیش شکست خورده، بیانیه پایانی آن را به سندی بی‌خاصیت تبدیل کرد؛ متن و نوشته‌ای که تنها از سوی دو کشور برگزارکننده صادر شد و فاقد هرگونه اعتبار و تصمیم بود.
وی ادامه ادامه داد: برای همه دوراندیشان، تحلیلگران و سیاستمداران برجسته و فهیم جهان این شکست کاملا از قبل و از همان آغاز طرح اولیه آن قابل تصور و پیش‌بینی بود. کنفرانسی تحت عنوان صلح و امنیت در خاورمیانه چگونه می‌تواند موفق باشد؛ درحالی که بازیگران اصلی منطقه همچون ایران، ترکیه، لبنان، سوریه، عراق و فلسطین در آن حضور ندارند و کشورهای مهمی چون چین و روسیه و بسیاری از کشورهای مهم اروپایی و غیراروپایی در آن حضور نداشته یا صرفا در سطح بسیار پایین و کمرنگی در آن شرکت کردند؟
آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: بعد از آن‌که بسیاری از کشورهای اروپایی به محوریت موضوع ایران در این نشست پی بردند، سعی کردند از شرکت در آن طفره بروند، اما سازمان‌دهندگان این نشست تغییراتی را جهت تقویت مشارکت اروپایی‌ها ایجاد کردند. خبرگزاری اسپوتنیک نیز در گزارشی نوشت: کنفرانس در یک پارادوکس برگزار شد و پیش از آن‌که شاهد حضور کشورهایی چون ایران، روسیه، ترکیه، عراق و سوریه به‌عنوان وزنه اصلی مبارزه با تروریسم و بنیادگرایی در خاورمیانه باشد، محلی برای تجمع کشورهایی شد که یا درگیر جنگ علیه یمن هستند یا همچنان بر نقض حقوق بشر در فلسطین تاکید دارند.
فرد کاپلان، تحلیلگر آمریکایی گفت: در نشست ورشو آمریکا منزوی شد، نه ایران. وی در گزارشی که پایگاه اسلیت منتشر کرد نوشت: بین وکلا اصطلاحی متداول است به این مضمون: «پرونده‌ای را به دادگاه نبر مگر این‌که مطمئن باشی برنده می‌شوی». دیپلمات‌ها هم همین رویکرد را دارند و این یعنی: «هرگز فراخوان برگزاری یک نشست بزرگ جهانی را تا زمانی که در راستای دستور کار تو باشد، صادر نکن.» در مجموع، نشست ۶۰کشور در ورشو یک فاجعه بود.
شبکه خبری بی‌.بی.سی نیز در گزارشی نوشت: دولت آمریکا هنگام ارائه طرح برگزاری نشست ورشو، موضوع آن را ایران اعلام کرده بود، اما به دنبال استقبال نکردن کشورها مجبور شد، دستور کار آن را به مسائل خاورمیانه تغییر دهد و حتی در بیانیه پایانی آن نیز نتوانست نامی از ایران ببرد. خبرگزاری رسمی چین نیز در مطلبی تحلیلی درباره نشست ورشو آن را «نمایش هیچ و پوچ» توصیف کرد و نوشت: واشنگتن همچنان بر درهای بسته می‌کوبد و چیزی نصیبش نمی‌شود. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در تحلیلی اعتراف کرد کنفرانس صلح خاورمیانه در لهستان شاید بتواند موجب تقویت روابط اعراب و اسرائیل شود، اما نمی‌تواند ائتلافی علیه ایران به وجود آورد.
ذوق‌زدگی نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ضمن تمجید از حضور مقامات بلندپایه کشورهای عربی در کنفرانس ورشو، این کنفرانس را یک نقطه عطف تاریخی دانست که تغییر اولویت‌ها در منطقه را نشان می‌دهد. نخست‌وزیر اسرائیل در ورشو، به حدی هیجان‌زده شد که حتی از جنگ با ایران هم سخن گفت. اما پس از واکنش گسترده رسانه‌های جهانی به این کلمه، توییت نخست‌وزیر حذف شد و ترجمه کلمه عبری به «مبارزه» تغییر یافت.
همزمان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ویدئویی را در صفحه شخصی‌اش در سایت یوتیوب منتشر کرد که نشان می‌داد وزرای عربستان سعودی و بحرین در نشستی پشت درهای بسته در ورشو، ایران را موضوع مهم‌تر از فلسطین توصیف کرده‌اند. هرچند دفتر نتانیاهو دقایقی بعد، احتمالا با این هدف که اعلام کند انتشار ویدئو تصادفا اتفاق افتاده، این فیلم را پاک کرد، اما همین چند دقیقه برای انتشار ویدئو در صفحات عربی و عبری کافی بود. در این ویدئو مشخص بود که عادل الجبیر، وزیر‌خارجه سابق عربستان مانند همیشه ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه متهم کرده و ادعا می‌کند ایران در حال ارسال سلاح به کویت و بحرین است و از گروه‌های مختلف مانند حزب‌ا... لبنان و حماس حمایت می‌کند.
در ادامه وزیر خارجه امارات در پاسخ به سؤالی در مورد حملات هوایی رژیم صهیونیستی در سوریه به بهانه مقابله با ایران، به دفاع از تل‌آویو پرداخته و می‌گوید: «خوب، هر کشوری حق دارد وقتی از سوی یک کشور سرکش به چالش کشیده می‌شود، از خود دفاع کند. بله.» در بخشی دیگر از این ویدئو، وزیر خارجه بحرین می‌گوید، کشورهای عربی مناقشه فلسطین را مهم‌ترین چالش می‌دانسته‌اند که باید به طریقی حل می‌شده است، اما «بعدا دیدیم که چالش بزرگ‌تری هست... که از جمهوری اسلامی، از ایران می‌آید.» این اظهارات نشان می‌دهد ذوق‌زدگی نتانیاهو برای همراهی و همدلی برخی کشورهای عرب با صهیونیست‌ها بوده و این‌که آنها از مبارزه با اشغالگری در فلسطین به مبارزه با ایران تغییر جهت داده‌اند.
ایران نماد مقاومت
عبدالباری عطوان، نویسنده سرشناس جهان عرب در یادداشتی در‌باره کنفرانس ورشو نوشت: عرب‌ها با گذاشتن تاج رهبری جهان عرب بر سر نتانیاهو و به ذلت کشاندن خود در کنفرانس ضد‌ایرانی ورشو، ایران را به نماد مقاومت و دفاع از ملت‌های عربی و اسلامی و مقدسات آنها و مسائل برحق و عادلانه تبدیل کردند. در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: به وزیران خارجه عربی که خود را تحقیر کرده و هم‌سفره نتانیاهو، جارد کوشنر و مایک پمپئو شدند، تبریک می‌گوییم به آنها برای این‌که توسط آمریکا و اسرائیل به سمت جنگ سوق داده شدند تبریک می‌گوییم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها