«ما 90 نفر بودیم که باهم از یک آموزشگاه خلبانی فارغ‌التحصیل شدیم، اما از بین ما، فقط پنج نفر توانستند در خطوط هوایی استخدام شوند.»
کد خبر: ۱۱۹۲۰۹۳

این جملات حسین، خلبان جوانی است که سال 92 دوره خلبانی‌اش را به پایان رساند و بلافاصله گواهینامه‌اش را نیز از سازمان هواپیمایی گرفت. او البته بعد از چند سال جذب یکی از شرکت‌های خصوصی معروف شد، اما می‌گوید خلبان‌های بیکار بسیاری را از بین همدوره‌ای‌هایش می‌شناسد. افرادی که به گفته او، لذت پرواز را با هواپیمای آموزشی تجربه کرده‌اند، اما امروز نمی‌توانند حتی رنگ کابین هواپیمای مسافربری را هم از نزدیک ببینند.
«برای کسی که عشق پرواز است، اما به خاطر شهریه‌های بالای آموزش خلبانی، هیچ‌گاه نمی‌تواند در آموزشگاه‌ها ثبت‌نام کند یا اگر هم ثبت‌نام کند، به دلیل فرصت‌های شغلی محدود، هیچ‌وقت نمی‌تواند وارد شرکت‌های هواپیمایی شود، فقط همین باقی می‌ماند که با شبیه‌سازهای کامپیوتری پرواز را تجربه کند. به نظرم، این اتفاق اوج افسردگی یک جوان علاقه‌مند به خلبانی است.»
حسین در ادامه تجربه‌های خودش برای استخدام شدن در بعضی از خطوط هوایی خصوصی را نیز تعریف می‌کند: «یک دانشجوی رشته خلبانی هرچقدر هم هزینه کند و مهارت لازم را در این رشته به دست آورد، اگر پارتی بانفوذی در یکی از شرکت‌های هواپیمایی نداشته باشد، باید گواهینامه خلبانی‌اش را بگذارد در کوزه و آبش را بخورد. »
او البته این را هم می‌گوید که خطوط هوایی خصوصی برای استخدام افرادی که پارتی خاصی ندارند، مو را از ماست بیرون می‌کشند، اما به محض این که یک شخص بالادستی، فردی را سفارش کند، بررسی استعداد و مهارت او را در رده بعدی اهمیت قرار می‌دهند و همین که آن فرد گواهینامه خلبانی داشته باشد، برایشان کافی است.
این خلبان جوان همچنین تاکید دارد به جز داشتن رابطه، رویه‌های نادرست دیگری مثل پرداخت رشوه نیز برای ورود به برخی خطوط هوایی خصوصی وجود دارد. او در این باره خاطره‌ای را از سال 92 که تازه مدرک خلبانی‌اش را گرفته بود، تعریف می‌کند: «وقتی می‌خواستم در یکی از شرکت‌های خصوصی استخدام شوم، یکی از مسؤولان رده بالای این شرکت به من گفت اگر می‌خواهی در شرکت ما استخدام شوی، اول باید یک خودروی سراتو برای من بخری وگرنه نمی‌گذارم وارد شرکت ما شوی. البته من این کار را نکردم، ولی خبر دارم افراد دیگری این کار را کرده‌اند و به کمک آن شخص، سکان هواپیماهای آن شرکت را در دست گرفته‌اند.»
حسین معتقد است وجود این رویه‌های نادرست در استخدام برخی شرکت‌های هواپیمایی که تا حدودی در بعضی آموزشگاه‌های خلبانی نیز جریان دارد، سبب می‌شود خلبان‌های جدید سفارش‌شده، به جای این که در آموزشگاه‌های خلبانی مهارت کافی را کسب کنند، با در دست گرفتن جان مردم و سکان هواپیماهای چند صد میلیون دلاری این شرکت‌ها، به یک خلبان ماهر تبدیل شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها